Inlägg från: LineZZZ13 |Visa alla inlägg
  • LineZZZ13

BF februari 2026 🌷

Hej alla!

Nu har jag läst igen hela tråden, wow vad mycket som skrivits. Vill skicka ett Hjärta till alla som fått missfall eller missed abortion och till de som brottas med oro. 

Jag har egentligen smugit mig in här fast jag har bf i jan, jag tycker denna tråden verkar trevligare 🙈. Hoppas det är okej. 

Jag har egentligen massor att berätta om min upplevelse av denna graviditet men håller tillbaka lite i stora tråden. 
    Jag väntar en sladdis. Syskonen kommer vara 10 och 12 och själv kommer jag vara 43. 

Jag skulle gärna höra mer om hur ni som är i typ samma situation har det, vad ni brottas med osv. 

Själv är jag i v16 och känner tyvärr inte någon glädje ännu. Allt har varit för rörigt. Jag känner mest ångest över allt. 
    Men det var planerat osv för er som undrar. 

Det går bra att skriva till mig privat också. 

• LineZZZ13
    Anonym (BebisNr4) skrev 2025-08-03 11:53:08 följande:

Jag väntar också en sladdis, där yngsta syskonet kommer vara 9 år då bebis beräknas komma😊 
    blir lite som att börja om då livet på ett sätt är rätt enkelt med stora barn, men samtidigt ser jag fram emot det och tycker det ska bli så mysigt också! 

nu är min största oro att det ska vara något fel, att graviditeten stannat av eller att det visar sig vara några avvikelser på bebisen. Går in i vecka 15 och ska på ultraljud i början av veckan, så håller tummarna att allt får se bra ut! Jag är fortfarande för ung för att bli erbjuden nipttest via regionen, och vi tänker nog inte betala för det själv om ultraljudet ser fint ut. Skulle det vara någon avvikelse på något sätt tänker vi nog om.. 

så tråkigt att läsa att du inte kunnat känna glädje ännu, hoppas det blir mindre rörigt för dig så du kan få njuta och vara glad över eran sladdis♥️ har du fått någon hjälp från vården? annars kanske det är bra att ta upp med din barnmorska så du kan få hjälp. Det är ju inte meningen man ska behöva bära på ångest när man egentligen vill och ska känna glädje♥️

Hej! 

Vad fint att du kan se fram emot att börja om och se det mysiga! Hur tog syskonen det när du berättade?

Förstår din oro. Det kommer troligen se helt fint ut, det är ju de vanligaste men oron finns ju där ändå.

Ja, lite stöd, kändes som.kag bodde på kvinnokliniken kuratorsmottagning ett tag. Men det var tills jag bestämde att behålla..sen dess inget stöd.

Jag är helt ensam i det här. Sambon vill varken ha mig eller barnet. Har inte ens kunnat berätta för de stora barnen än... Vet inte hur jag ska lägga fram det. Livrädd för alla förändringar det kommer innebära på jobbet och har inte berättat för chefen än.

Mycket korta stunder kan jag ibland se en bebis framför men för det mest inte. Barnets pappa har också förmedlat under graviditeten hur mycket detta förstär hans och våra barns liv. 
  • LineZZZ13
    Anonym (Sila) skrev 2025-08-03 13:10:30 följande:
    Jag såg detta efter jag skrivit. Det låter väldigt tufft ❤️ vad hemskt att pappan har den inställningen. Jag tror inte det förstör de andra barnens liv, det beror väl på vad man tycker är viktigt att ge sina barn. Så hade vi också kunnat se det men man väljer ju hur man ser på saken. Jag var dock i en liknande sits för ett par år sedan, blev gravid med tvillingar precis när räntorna steg och elen var jättedyr. Vi behövde investera i huset för hade köpt ett äldre hus som behövde massa kärlek, bara för att kunna ha plats för befintliga och eventuellt fler barn fick vi välja ett större hus som inte var i så bra skick från start. Tyvärr var min sambo då likadan som din verkar vara nu, sa samma sak om hur det skulle göra vi fick sälja huset med brakförlust och flytta in i en liten lägenhet i ett sämre område med alla barn för att kunna överleva. Jag grät dagligen för jag visste det troligtvis skulle bli abort för han var så tvärt emot. Dessutom var jag själv jätterädd att vänta tvillingar med mina ihopsydda magmuskler och flera bråck som jag lagat efter tidigare graviditeter. Jag behövde verkligen hans stöd för att våga och dessutom kändes det inte som ett alternativ att bli ensam med tvillingar. Jag gjorde abort då men tänkte på de små liven (vi fick se dem) varje dag tills nu. Varje missfall har jag varit så bitter på det beslutet och på min sambo som pushade mig till det. Om allt går bra med denna kanske jag kommer över det men jag kommer aldrig glömma det. Aldrig ångrat något så djupt i hela mitt liv. Jag tror aldrig min kärlek till min sambo kommer bli sig riktigt lik igen efter detta. Ibland älskar jag honom ganska mycket och relationen går från ok till ba men känslorna blir nog aldrig som tidigare efter att han utsatte mig för det.
    Hej! 

Han ser det som att vi förstör allt som vi kunnat göra med dem på resor och att vi inte kommer kunna finnas där på samma sätt när de blir tonåringar osv. 

Fy vad tuff historia med tvillingarna 💕 Jag förstår absolut att känslorna inte kan bli helt detsamma efter det. Man är lixom på ett sätt redan ganska ensam från start i alla graviditeter, allt som händer i ens huvud och kropp går lixom inte att dela med sig av, och att då blir ensam helt emotionellt och potentiellt ensam redan fysiskt är helt fruktansvärt. Skönt att ni kan glädjas åt den lilla som väntar nu. 

Här har inget förändrats förut att han kanske inte säger nått högt om hur lite han vill detta, eftersom barnen vet och längtar nu. Jag känner fortfarande ingenting egentligen, och är rädd att all stress och ångest har påverkat bebisen negativt, så att om den föds sjuk på nått sätt (eller dör) så är det mitt fel... 

Jag skulle gärna bli sjukskriven men det lär väl aldrig gå igenom. 

Idag grät jag ca en timme och han sa ingenting åt mig på hela tiden. 

Jag känner inte heller bebis och tror den dött redan.

Ska börja jobba på onsdag och det syns lång väg att jag är gravid. Pratade nyss med grannen och kunde inte spela glad och lycklig så vet inte hur jag ska kunna göra det på jobbet heller. 

Vad tänker dina äldre barn? Vad slags semestrar brukar ni ha och hur tänker ni kring det framöver? 
    Längtar du efter allt, alltså ser du fram emot att hämta och lämna på förskolan, leka i lekparken osv eller är det vissa saker med att börja om som du inte ser fram emot? 

(Och med lilla tråden menade jag privat i meddelande vs den stora gemensamma 🙂)
  • LineZZZ13
    Anonym (Sila) skrev 2025-08-09 17:15:59 följande:
    Vad tufft det låter att han inte pratar eller tröstar 😢 Hoppas bebisen är ok trots allt ❤️ har en vän som var fruktansvärt stressad genom sin graviditet (lämnade pappan pga fysiskt och mest psykiskt våld, fick sedan skyddad adress etc). Hon var också orolig för hur det påverkade bebisen men den blev helt perfekt och världens gladaste charmtroll trots allt. Hoppas det blir samma för dig. Jag har också varit stressad några gånger under graviditeten (svårt att undvika när livet rullar på, förlorade exv en katt i förrgår vilket var så sorgligt för hela familjen och veterinärkostnader på det vilket jag egentligen inte hade råd med, har även varit på anställningsintervju och litet annat). Försöker tänka att det inte påverkar bebisen. Man måste ju fortsätta leva och kan inte isolera sig från allt obehagligt och så har det alltid varit. Men såklart bäst om man mår bra, om inte för framtiden så för stunden och för dig.

Vad härligt att barnen längtar ❤️ jag förstår det med resor och äventyr man inte kommer kunna göra lika lätt. Vi kommer göra en resa i höst för att skapa minnen, vem vet om äldsta nästa höst börjar på universitetet och det blir kanske inte så lätt att resa tillsammans. Vi har rest väldigt litet och det beror på att vi har fler barn och djur ?istället?. Men jag vet inte om det är så illa, tycker de blir riktigt bra ändå. Fördelen med att resa är att man kanske blir tighta när man upplever saker tillsammans. Men då får man kämpa för att göra mysiga enkla saker tillsammans hemma eller i närheten också och gör man det tror jag inte man går miste om så mycket även om det inte är lika mycket att skryta om i skolan. Det viktiga för barn (som jag tänker) är att känna sig älskade. De enkla saker vi gör som familj blir desto viktigare för dem och de är alltid tacksamma och glada för små saker. Det vet jag inte om de skulle varit om vi gjort coola saker hela tiden. Jag har inga planer på hur vi gör med semestrar i framtiden eftersom vi inte varit så bra på det innan heller, men tar det som det kommer. Går det att resa gör vi det när vi känner för det, blir det för svårt eller dyrt gör vi något annat. Ska fokusera på en mysig vardag och kärleksfullt hem för det tror jag mest på.

Min förhoppning är att kunna vara mer närvarande. Jag har fokuserat alldeles för mycket på mitt jobb de senaste åren och inte varit så närvarande som jag vill i familjen. Nu kommer någon av oss i alla fall vara där nästan alltid. Jag har längtat mycket efter att jobba mindre och få mer tid hos barnen. Sedan kanske man inte hinner göra så mycket aktivt anpassat för tonåringar men vara närvarande och tillgänglig är nog riktigt bra det med. För mig kommer det göra en stor skillnad att inte behöva lämna hemmet lika mycket och inte kunna välja jobbet slentrianmässigt eller för jag tror chefen vill att jag ska lägga fritid på jobbet. Men det är klart, man behöver fortsätta vara medveten om att de fortfarande behöver få vara ens små barn när de behöver fast de är så mycket större. Jag ska försöka ha det i medvetandet, inte krama och pussa dem mindre eller tycka det de går igenom är mindre viktigt. Det är väl iof alltid så när man får ett barn till, vare sig den ?stora? är två år eller 17. Det jag ångrar mest är att annat utanför familjen och barnen fått ta för mycket utrymme och det får det bli slut med nu.

Mina barn är glada och förväntansfulla, särskilt yngsta som bett om ett syskon i flera år. De äldsta tar det med ro, men de vet också vi har förlorat graviditeter så de vågar nog inte tro helt. De är väldigt beskyddande om mig och kramar mig mycket vilket är fint. Äldsta är mest intresserad av att börja leva sitt eget liv ett steg i taget så han är nog inte så orolig för att vi inte ska kunna hitta på lika mycket som är roligt för honom. Mellansonen har också en massa egna intressen som han är engagerad i och kommer fortsätta med. Det är mest yngsta som påverkas i sin situation, men jag tror faktiskt vi kommer spendera mer tid med honom. Han är nog mer ensam när vi jobbat mycket och storasyskonen haft sina saker. Han älskar småbarn (även om jag förstår det inte alltid kommer vara lika kul när man har ett hemma) så min förhoppning är att han kommer haka på oss en hel del.

Jag längtar massor. Det jag inte längtar efter är förkylningar (kom på det här om dagen), dåligt samvete vid vab (ska göra allt för att sluta ha dåligt samvete för att jag har en familj och jobbet inte kommer först, det är nödvändigt att jag tränar på) och att stressa till förskolan före och efter jobbet. Det dåliga samvetet är det jag verkl inte tyckt om. Jag ska försöka att inte stressa men ibland kommer man ju göra det om man har ett viktigt morgonmöte och det blir inte kul, särskilt om man blir sen och det blir pinsamt. Det är till 90% kombon jobbet och föräldraskapet jag inte ser fram emot att göra om eller fortsätta med, men det kommer på köpet. Sedan vet jag att vaknätter och skrik kan vara enormt påfrestande också. Men jag ser fram emot att göra alla småbarnssaker på nytt - måltider, gå med vagnen och prata med varandra, alltid vara tillsammans, lekparken, biblioteket, upptäcka allt för första gången och gos. Den här gången är min föresats att inte stressa utan verkligen njuta av nuet och lita på att det blir bra. Hade jag vetat hur fina befintliga barn skulle bli skulle jag tagit det mycket lugnare och stressat mindre när de var små. Jag la så stora krav på mig helt i onödan och det ska jag inte göra nu - jag ska bara njuta av att vara med denna, vara närvarande för alla barnen, visa alla att jag älskar dem och göra mysiga saker (och det nödvändiga). Hur känner du inför allt detta? Har du någon strategi och något du vill göra annorlunda eller samma?
    Jag tycker det är fint att du låter orden flöda och att du sätter ord på många tankar som du har och som många nog kan känna igen sig i och kan behöva påminnas om.

Vad synd med katten, förlora djur är alltid ledsamt! Och imponerande att du orkat ta tag i din jobbsituation och sökt jobb under tiden. Hoppas du får jobbet om du vill ha det! 

Låter också som att du landat i nånting bra, vad som är viktigt på riktigt som jag brukar säga..närvaro och medvetenhet om vad som är viktigt att fortsätta med. 
    Att ha för höga krav på sig kan man ju känna igen sig i. Jag känner nästa att det är värre den här gången, att jag som har stora barn borde ha koll på läget, borde kunna allt och så, så har nog tyvärr lagt högre press på mig än de andra gångerna... Men det kanske ändras...

Låter också som att du har en väldigt fin relation till dina barn. Låter härligt att de är rädda om dig. Och fint att yngsta kommer få något han längtat efter! 

Just nu längtar jag korta korta stunder, sen kommer bara ångest och mörka tankar om hur lite jag kommer räcka till och hur allt ska bli. Eftersom det var jag som ville behålla barnet, (han sa dagen innan aborten att det kanske är lite sent att för det nu men var ju tydlig med att han ångrade allt ändå) så känns det som att jag bär ansvaret för allt som ev kommer bli dåligt eller jobbigt för alla... 

När jag längtar är det mest den allt första tiden som jag kan se framför mig. Sen är jag väl lite nyfiken på hur det kommer kännas att bara ha en som är liten, de andra kom så tätt..

Men om.man får drömma hade jag väl också velat landa i kloka saker som att stressa mindre och njuta mer. 🙂
  • LineZZZ13
    Anonym (Babs) skrev 2025-08-10 13:19:42 följande:
    Fy vad ledsen jag blir när jag läser om hur du har det 💔 Finns det någon du kan söka stöd hos? Har du en bra barnmorska? Tänkte om du genom henne kan få träffa läkare och bli sjukskriven av psykosociala/psykiatriska skäl, samt få en samtalskontakt? Låter verkligen som att du behöver få emotionellt stöd i det här svåra och förhoppningsvis hjälp att också börja känna lite glädje över det kommande barnet. Jag tror inte alls det är någon fara för fostret att du mår som du mår, det växer nog på och utvecklas som det ska ändå, men DU förtjänar att må så mycket bättre! Låter som att du har hamnat i en kris och en depression, och risken är att det fortsätter och leder till förlossningsdepression längre fram. Du är värd att få må bra och inte bära på så mycket oro. Usch, tycker verkligen så synd om dig! ❤️
    Hej och tack! ♥️

Jag hade en bra kurator på kvinnokliniken, sen när beslutet att behålla väl var fattat så avslutades kontakten, min bm är bra men man har ju inte så tät kontakt och hon har haft semester. Skrivit och frågat om sjukskrivning så får väl se. 

Tror också jag skulle behöva lite hjälp med att typ knyta an och börja tänka framåt med lite ljus... Just nu är jag säker på att den inte överlevt, men ska kolla hjärtljuden nästa vecka.

Jag hade såklart önskat att ens sista kändes annorlunda, just nu är det mest skam och skuld och massa oro. 

Men jag tycker det hjälper att läsa här, att se alla andras längtan och vad de tänker framåt. 
  • LineZZZ13
    KaprifolSol skrev 2025-08-12 05:02:44 följande:

Hej alla! Ännu en fråga om NIPT. 😄
    Ni som gjort NIPT-test har ni gjort ett ?grundtest? som screenar för de tre vanligaste kromosomavvikelserna likt KUB eller NIPT-test som screenar alla kromosompar? 

Det är fasen inte enkelt att navigera i allt! 

Hej!

När vi skulle göra frågade jag fär vi skulle göra om de hade utvidgat Nipt med fler kromosomavvikelser men hon sa då att de inte erbjud de då det finns risk för falsk positiva svar på de testerna. Men jag vet inte mer än så. Kanske var nått hon sa för att vi skulle välja henne klinik, eller så är det sant 🤷
  • LineZZZ13

Hej gänget. Jag är ju lite före de flesta för jag har ju valt att hänga här då jag tycker denna gruppen är väldigt trevlig 🙈🤗. Jag är i v 19 och mår dåligt. Yr, illamående, trött, svår med andningen, motion finns inte på kartan, skäms och mår dåligt över hur jag ser ut och det känns lixom allmänt tungt. Redan. Hur ska jag orka en ännu större mage.... 

Finns de fler som upplever att det är rent fysiskt tungt redan? Jag vet att jag i v9 redan kände.mig höggravid med supervälld mage, svårt att vända mig i sängen osv. 

Är detta bara pga min dålig form å höga ålder eller är det slump? 

Hur ska det bli... Jag är nervös för hur mycket värre det kommer bli. 

Om det finns några äldre i Västmanlandstrakten som väntar bebis så skriv gärna till mig jag har inte Facebook så kan tyvärr inte gå med i den andra gruppen. 

Sen undrar jag om nån som fått barn innan köpt gravidjacka med plats för bärsele och om det var värt pengarna. 

Jag har inte köpt ett enda mammaplagg än men kan inte ha nått av mina kläder heller, är gigantisk😂 lever i Kina yohabyxor från Cubus och en stor tröja. Thats it... Lovade mig själv att köpa fina klänningar om jag nånsin blev gravid igen men nu vågar jag inte lägga pengar på det och kommer bara se stor och klumpig ut... Detta är min absoluta sista chans. Nån som kan peppa? 

Svar på tråden BF februari 2026 🌷