Inlägg från: Always choklad |Visa alla inlägg
  • Always choklad

BF februari 2026 🌷

Hej
    Jag är beräknad 6 feb. Hakar gärna på här.
    V14+5 idag.
    Så trött idag. Håller på krevera. Trodde jag skulle piggnat till andra trimestern men idag är det helt hopplöst. Åkte i bil med en kollega. Nickade till inte bara en gång. Går på blodförtunnande så ska helst inte dricka något koffein men nu var jag tvungen så jag inte droppar ned i skrivbordet. 

Någon annan som upplever det likadant?

• Always choklad
    Zelda21 skrev 2025-08-13 22:53:07 följande:

Är i v 16 (15+2) illamåendet börjar avta, tröttheten är lite från dag till dag. Har besök hos barnmorska på Fredag, Kan jag förvänta mig att de kan lyssna på hjärtslag då? Verka vara lite olika.. och vill så gärna höra för att stilla oron lite som inte riktigt vill lägga sig trots att allt såg bra ut på KUBen. 

Har ni fått något uppföljande Uljtraljud mellan KUB och RUL pga oro? 

Hej
    Tror det är först ca V20 + de börjar lyssna efter hjärtslag. Tror det var V24-25 om jag inte minns fel. Andra barnet men kommer inte ihåg spec mycket tyvärr. Skyller på gravidhjärna. 

Xtra ultraljud får du nog bekosta själv hos privatklinik. Är nog endast de beviljar det vid tex blödningar tror jag.
  • Always choklad
    Jamesy skrev 2025-08-13 23:37:03 följande:
    Ja jag vill också hemskt gärna! Är dålig på att hålla koll här 🙈

Vi har iaf varit på vårt första riktiga UL i 13+2 i förrgår och allt såg bra ut. De tog även blodprov för NIPT så nu får man gå och vara nervös i ett par veckor. Ska få svaret på 1177 men förstår inte riktigt var, såvida det inte är dåliga besked förstås. Men ändå en milstolpe avklarad 😊
    Hej
    Har just gjort samma sak som dig NIPT. Fick svar idag på 1177. Fick ett sms att jag skulle logga in. I inkorgen på 1177 lyste det tydligt ett provsvarsresultat. Allt såg bra ut. Verkligen milstolpe. Tog testet förra veckan tisdag. Så drygt 1 vecka vänta på resultatet. Gick fort trodde det skulle ta 2v.

Så glada nu
    .
  • Always choklad
    Anonym (B) skrev 2025-08-15 21:40:59 följande:

Hej igen 👋 burr vilka omtumlande jobbiga veckor det har varit. Tror aldrig jag varit så nervös som inför första ultraljudet och KUB. Minns inte att jag var så orolig när jag väntade mitt första barn, men det är klart, idag har jag hört och läst fler historier om när det inte gått vägen. Till vår stora lycka såg allt fint ut, vi fick låg risk på KUB och idag kom Nip-svaret som även det var bra. Det känns som att jag kan andas ut ordentligt för första gången på många veckor. 

Tycker även att magen syns mer för varje dag som går och igår undrar jag om jag inte kände lite rörelser inne i livmodern (v14+5). Svårt att säga säkert såklart, men jag kände de första ?fladdret? redan i vecka 16 med min första graviditet så det borde inte vara helt omöjligt.

Nu när vi checkat av både ultraljudet och nipt tänker jag att vi så småningom kan börja avslöja den här hemlisen för vår omgivning. Berätta gärna, hur och när har ni sagt till familj och vänner- om ni har har gjort det 🥰

Hej
    Vi var på tidigt ultraljud egenbekosktat i V9+3. 
    Sedan berättade vi i V13 för far och morföräldrar samt syskon. Häromdan kom resultatet för NIPT även..Tänker vänta med övriga till V19-20 då vi gör vanliga ultraljudet Jobbet blir ännu senare pga att jag är konsult. Vill inte förlora nått uppdrag helt appropå. Mår jag bra tänkte jag jobba fram till Jan. Ev blir det till jul troligen. 

• Always choklad
    Jamesy skrev 2025-08-19 16:44:15 följande:
    Jaa vi fick svaret igår och det såg bra ut!! Gick verkligen "snabbt" måndag-måndag mtp att vi tog testet på eftermiddagen måndag och det skulle skickas från norrbotten ner till Uppsala. Men lite trist att vi inte får veta kön där så får hålla ut till RUL i slutet på september 😊 

Men en fråga till alla; vad har ni för kläder? Är för liten för mammabyxor för mudden glider bara ner o hålls ju inte uppe och mina vanliga byxor börjar va för små 🙈 Börjar ju vara lite svalare temperatur här uppe nu, annars har jag mest haft klänning och kjol på jobbet.
    Hej
    Men vad glad jag blir för er skull. Härligt att det gick så snabbt

Tja kläder, suck ar kvar mina gamla mamma tshirts som är stretchiga typ skjorta kofta ovanpå det. Byxor är väl värst. Har ett par gravidbrallor som funkar rätt par dar när de är nytvättade nu. Men funderar på och packa upp mina gravidkläder. Kommer dock var helt andra förutsättningar nu. Min tjej som jag har redan är född i mitten av augusti. Denna kommer i feb. Ser framför mig att jag måste köpa världens största gravidjacka i vinter.  Redan gått upp ca 4kg mest bröst känns det som först. På jobbet måste de tycka jag lagt på mig lite semester kilon. Ser inte gravid ut än men plufsig och bastant om man så säger. Var nästan nere de 20kg jag gick upp sist. Var bara ca 5kg kvar..Sväller verkligen upp som en pumpa när jag går hem från jobbet. Som Askungen vid 12 slaget ungefär. Fler som har det så? Att man blir större på eftm kväll..
  • Always choklad

Hej
    Någon som börjat få lite mer skumma gravtecken?
    Jag är väldigt luden på kunderna som polisonger..tur jag har rätt ljus behåring annars skulle jag se ut som Wolverine...

• Always choklad
    Anonym (BebisNr4) skrev 2025-08-26 11:06:11 följande:
    Jag har börjat känna lite smått, tror jag i alla fall😅 jag är också i vecka 18 och har moderkakan i framvägg, dock sa min BM att den täcker sällan hela framsidan. Jag har känt små fladder på ena sidan av livmodern, och det känns alltid på samma ställe. I början när jag kände var jag osäker men nu är jag mer säker på att det är bebis🥰
    Hej
    V16+4
    Samma sits, moderkakan i framvägg. 
    Tror jag känner fladder, osäker men andra barnet så tycker mig känna igen. Var i samma position sist. Men man glömmer så fort, det är så mycket som händer dagligen med bäbisar och småbarn. 
  • Always choklad

Hej
    Jag ser mycket kommentarer om kön på bäbisen. Kan bara gå utifrån egen erfarenhet. Vårt första barn som jag bar helt övertygad om var en kille då jag drömt det var en flicka.

Jag delade samma oro som en del utryckt om att uppfostra en tjej allt från internets påverkan till risken för urinifektion om man tvättar fel..Men tror den oron fått ge vika..Hon är stentuff smart och är lite hård med mamma ibland. Envis som få men det tror jag hon har nytta av. För det mesta snäll men man får lite tjuvnyp ibland, 2 år nu. Än vet vi inte vad "Lille" blir om det blir en tjej eller kille. Vore kul med en av varje kön, sen är det nog stopp tror jag. Oavsett hoppas jag hon blir en stolt och glad storasyster. Kommer nog ta reda på kön nu för hennes skull. Så att hon kanske kan förbereda sig lite mentalt även om hon är så liten. Vi pratar mycket om magen. Visar kort på henne som bäbis och så.

• Always choklad
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-08-30 07:44:08 följande:

Det är så hemskt att man ska behöva känna oro över hur utsatta flickor kan vara 💔 Man önskar ju att världen skulle vara lika trygg för alla! 
    Jag förstår att man såklart tar sig an uppgiften när man får en flicka, jag var övertygad om att vår första var en flicka och så taggad på det också 🥰

Att flickor kan vara minst lika tuffa är ingen tvekan 😅
    En av varje har väl sin charm liksom systrar / bröder har sin 😍❤️

Jag är ändå lite tacksam på ett vis att vår bara kommer vara 16 månader när lillebror kommer, han kommer inte vara lika medveten som en tvååring kan vara. Men känner också lite skuld att han ska dela oss med lillebror så nära.

Ja Sverige är generellt en tuffare plats att växa upp på idag än när jag var barn. 80 talist. Tuffare krav och förutsättningar för pojkar och flickor. Dock är det mer jämställt idag i alla fall på de flesta plan, framförallt inställningen hos folk generellt. 

Planen var att de skulle bli tätare men nu gick det inte tyvärr. Vägen till första barnet var lång. Nr 2 nu inte lika lång men tog tid och kicka igång kroppen efter amningen, ville amma så länge det kändes som att hon behövde det. Blev 11 mån men första 3,5 mån var kämpigt pumpade som en besatt. Gjorde inte annat än pumpade och matade typ..Ren pärs men till slut växte hon in i det, sen var det njutbart till sista 1-2 månaderna Sen tog mensen lite tid innan den kickade igång ordentligt m.m.

V17+ nu. Nästa ultraljud om 2 v. Ska nog ta reda på kön då. Mest för storasysters skull. För se om vi har nått gender reveal party så att säga.. Allt för och fira tycker jag är kul och skapar minnen. Gjort Graviditets foton ramade in ultraljuds foton m.m. 
  • Always choklad
    Doris2024 skrev 2025-09-12 20:10:49 följande:

Vi var på rul idag 🤩
    Såg tio fingrar och tio tår och allt där emellan. Vi har inte frågat om könet utan kör på känslan och överraskningen ☺️
    Jag har känt av bäbis i tre veckor och min man också i nästan två veckor nu. Men det var besvärligt att få bra mätvärden idag så jag fick upp och hoppa, knäböja och skaka magen för att få bäbis att ändra läge. Tog en timme innan bm var nöjd med allt. 

Jag har inte kunnat dölja magen på jobbet sen minst en månad tillbaka och tror alla vet nu 😆 
    Börjar bli tungt och läkaren jag träffade förra veckan hotade med sjukskrivning på 50% om jag inte började ta det lugnare. Det har jag verkligen gjort det men vet ändå inte hur länge det kommer funka. Började få ont i höger höft i helgen och det kommer till och från. Kommer få gå hem två månader innan bf oavsett och ev tidigare. 

Just nu har magen stannat och är super trög sen i tisdags vilket är jätte drygt... Dricker, går och står på jobbet, äter bra tycker jag... Nån med bra tips?!

Se ovan skulle svara men mobilen dog. Men tog en bild som jag la in nu på mitt förberedda svar. Också varit på RUL nu idag. Pigg liten en. Vi fick könet i skrivet i ett litet kuvert och fick blunda när hon zoomade in kring skrevet. Inte landat än hur vi ska göra sen ta reda på det eller ej. Berätta för andra osv. Ska till Barnmorskan nästa vecka. Hoppas jag att jag inte behöver öka järnet med mer tabletter men mest troligt blir det nog så.

Svar på tråden BF februari 2026 🌷