Anonym (Sila) skrev 2025-10-19 10:09:49 följande:
Hej!
Ja, det var inga problem.. bokade via Bokadirekt. Var även en massa människor (de flesta) som inte var riskgrupp där, blev väldigt förvånad över det eftersom det var så svårt att hitta tider i närheten av ens hem för riskgrupper och det var så lång kö. trodde det skulle släppas för riskgrupperna först?? Jag ville som sagt inte vänta pga resan när det nu var möjligt, annars hade jag väntat. Passade även på att ta covidvaccinet när jag ändå var där.
Angående rs brukar det ju normalt sett ta ett par veckor innan ett vaccin får effekt, så jag vet inte om jag vill vänta. Vi är fem i familjen och jag vill inte att syskonen inte ska kunna hälsa ordentligt på bebisen. Vill heller gärna själv inte vara sjuk i sista trimestern, testat det och det var inte kul. Dessutom kan ju feber skada fostret så det vill jag också undvika. Men jag ska läsa på mer, tänkte vänta några veckor oavsett. Av det jag läst hittills är det bästa att mamman vaccinerar sig och stämmer det efter litet mer efterforskningar så kommer jag ta det själv. Men dela gärna med dig av det du vet om du orkar och vill ☺️ såklart att man inte vill betala 2000 och det är lika bra sett ur olika perspektiv!
Tack för svaret! Åkte iväg under dagen och lyckades få influensavaccin. Dock avrådde vaccinmottagningen att ta covid-vaccin samtidigt, så det skippade jag...
Blev nyfiken på det där om RS och sökte runt lite. Det verkar inte finnas några tydliga svar. Men hittade följande på Karolinska:
"Barnet ges antikroppar
· Barnet ges ett läkemedel (Beyfortus) innehållande antikroppar, som ger barnet ett färdigt, långverkande skydd mot allvarlig infektion med RS-virus.
· Skyddet räcker i 5?6 månader och avtar därefter successivt."
och följande svar från Folkhälsomyndigheten/Läkemedelsverket på frågor som inkommit under ett webbinarium om den nya behandlingen:
"14. Hur snabbt har Beyfortus effekt? Dvs när ska man ge Beyfortus inför?
15. Hur lång tid innan utskrivning ska barnet få Beyfortus? (är ju färdiga antikroppar, så är 1 vecka innan hemgång rimligt, för bästa skyddet?)
Svar fråga 14, 15: Det finns inte exakt kunskap om detta, men generellt tas antikroppar snabbt upp. Barnet bedöms ha ett skydd senast 1 vecka efter att läkemedlet har givits.
46.Vilket är bäst för barn som kommer födas under hösten, att blivande mamman vaccinerar sig under graviditeten eller att barnet får antikroppar under BB-tiden? Finns ju även en ekonomisk aspekt, har för mig att vaccination av mamman kostar.
47.Kommer Abrysvo att vara gratis framöver för gravida. Det är ju ett dyrt vaccin
Svar fråga 46, 47: Skyddet för barnet mot RSV-infektion är bedömt som likvärdigt avseende Abrysvo® och Beyfortus®."
Nu blev det ett långt inlägg med alla inklipp, hehe. Men det verkar som att man åtminstone tror/antar att barnet skyddas rätt så snabbt av antikropparna. Har inte hittat annat än att de ger ett likvärdigt skydd. Jag kommer inte att ta RS-vaccinet, men har inte heller småbarn hemma.