Inlägg från: Berättelsen123 |Visa alla inlägg
  • Berättelsen123

BF februari 2026 🌷

KaprifolSol skrev 2025-09-11 21:51:30 följande:

Hoppas att alla mår bra! Vissa av er har väl gjort RUL eller närmar er? Jag har ett par veckor kvar till RUL. Senaste dagarna har jag riktigt börja känna buffar i magen. 

Jag fick nyligen svar på NIPT och det var låg sannolikhet för kromosomavvikelser. Jag har valt att inte ta reda på könet på bäbisen. Funderar på att bränna upp pappret så att jag inte kan tjuvkika vid ett svagt tillfälle. 

Nu närmaste veckan hade jag tänkt göra det mer officiellt att jag ska få barn. Det blir kul, tror många blir överraskade då de tror att jag ?nöjt mig? med ett barn. 

Nu är det inte så många månader kvar innan föräldraledighet. Jag tänker ta semester i mellandagarna och gå på föräldraledighet redan i januari för att kunna gå in i bäbisbubblan ordentligt! Hur länge tänker ni jobba inpå BF om ni kan? 

Spännande! Jag ska på RUL nästa vecka och, om det går bra, avslöja på jobbet efter det. Har tänkt att jobba till cirka 2 veckor innan bf. Sitter på kontor så  det borde funka. 🙂
  • Berättelsen123
    Rosen3 skrev 2025-09-28 11:31:13 följande:

Är det någon av er som upplever en del sammandragningar? Jag är i vecka 19 och har känt av en del då och då och ibland kommer dem efter varandra. Är såklart orolig men vet oxå att det kan vara en naturlig del av graviditeten. Har ju fått flera missfall tidigare (fast detta innan vecka 8) men det gör ju inte oron bättre 🙃

Jag fick några sammandragningar redan runt v. 16, och sedan v. 18 mer frekvent. Vissa dagar väldigt ofta, och andra dagar är det lugnt. Har testats för urinvägsinfektion (negativt) och blivit undersökt av läkare, men det visade inget oroande. Hör av dig till din barnmorska! 🙂
  • Berättelsen123
    Anonym (Sila) skrev 2025-10-06 21:00:40 följande:
    Jag trodde det var så för det står överallt ☺️ men det kanske inte är bevisat. Det är nog väldigt individuellt.

Jag har också trott jag har urinvägsinfektion men sedan märkte jag att känslan kommer och går. Dessutom har jag alltid haft frossa och känt mig småfebrig de gånger jag faktiskt haft det tidigare i livet, men inte nu som tur är. Har tänkt på senaste att det kanske faktiskt är förvärkar jag känt ibland när jag haft ont i nederdelen av magen.

Wow att du klarat dig tills nu utan gravidbyxor! Jag bor i mina sedan flera veckor. Enda vanliga som funkar fortfarande är ett par riktigt mjuka mjukisbyxor och ett par riktigt mjuka sovleggings. Jag har köpt mammabyxor från HM mest för de är sköna och relativt prisvärda, har dem för jobbet i olika färger. Jag tycker inte de åker ner. Bästa mammaleggingsen jag har är ett par jeggings från HM som tyvärr är slutsålda, önskar bara det ska komma in fler, och vanliga leggings som är litet kraftigare men väldigt stretchiga från Calzedonia. 

Jag köpte två par kompressionsstrumpbyxor för gravida från Mabs att ha under klänning och kjol, tänkte förena nytta med att vara fin. Men de halkar ner något sjukt så orkar knappt använda kjol eller klänning längre. Går jag en promenad så sitter grenen långt ner på låren, så obehagligt. Vet någon något märke som håller sig uppe så tipsa gärna ☺️
    Smart med två flugor i en smäll! Jag använder Lindex stickade strumpbyxor "Mom" som funkar väldigt bra. De sitter där de ska. 🙂
  • Berättelsen123
    Anonym (Sila) skrev 2025-10-18 13:52:07 följande:

Hur går det för er? Min sparkar fortfarande nedåt 😂 undrar om hon kommer vända sig mot slutet.. hoppas verkligen det. Men för tidigt att oroa sig för den saken.. annars mår jag väldigt bra nu när förkylningen äntligen släppt. Känner mig inte så tung, märkligt nog mindre tung än för ett par veckor sedan. Kanske för att jag blev frisk eller så har jag inte ätit lika mycket och rört på mig mer. Jag försöker äta nyttigt och så varierat som möjligt.

Hur har ni tänkt om vaccinationer under graviditeten? Influensavaccinet släpptes nyligen för riskgrupperna och jag ska ta det idag. Har försökt vänta in en tid nära mig men det dök aldrig upp tider, så reser in till stan vilket jag inte hinner en vardag. När jag fyllde i hälsodeklarationen stod det att jag kunde boka en tid nu, men ?med fördel? kunde vänta till den 4 november. Förstår ni varför? Det fanns ingen ytterligare information, och min barnmorska visste inte. Jag tänkte iaf att om barnmorskan inte vet varför man ska vänta så kan det ju knappast vara för barnets skull, iaf. Jag ska iaf resa utomlands snart och tänkte var lika bra att ta innan man sitter på flyget med en massa människor. Som jag förstår det rekommenderas covidvaccin inte längre för gravida, men funderar på att ändå ta det eftersom mina lungor inte varit som de ska efter jag hade covid 2020. Vill även undvika feber som gravid, och man har ju ändå litet nedsatt immunförsvar. Kommer även ta kikhostevaccinet litet längre fram, ska fråga barnmorskan om när det är bäst. Vill inte ta allt på en gång heller. Hur kommer ni göra med RS-vaccinet? Jag funderar på att ta det men det är sjukt dyrt. Läste det ska vara bättre än att vaccinera barnet på BVC som erbjuds nu, men då är det ju oskyddat första tiden tills man hinner dit..? Förstår inte varför man inte valde att ge vaccinet till gravida i stället, eller erbjuder båda alternativen. Kanske pga kostnaden.

Lyckades du ta influensavaccinet? Som jag förstår det kan man inte ta det förrän 4 novemver (åtminstone inte i Stockholm). Tänkte ta både det och covid-vaccin.

Som jag förstått det får barnet en spruta mot RS redan på BB, det räcker säkert gott.
  • Berättelsen123
    Anonym (Sila) skrev 2025-10-19 10:09:49 följande:

Hej!

Ja, det var inga problem.. bokade via Bokadirekt. Var även en massa människor (de flesta) som inte var riskgrupp där, blev väldigt förvånad över det eftersom det var så svårt att hitta tider i närheten av ens hem för riskgrupper och det var så lång kö. trodde det skulle släppas för riskgrupperna först?? Jag ville som sagt inte vänta pga resan när det nu var möjligt, annars hade jag väntat. Passade även på att ta covidvaccinet när jag ändå var där.

Angående rs brukar det ju normalt sett ta ett par veckor innan ett vaccin får effekt, så jag vet inte om jag vill vänta. Vi är fem i familjen och jag vill inte att syskonen inte ska kunna hälsa ordentligt på bebisen. Vill heller gärna själv inte vara sjuk i sista trimestern, testat det och det var inte kul. Dessutom kan ju feber skada fostret så det vill jag också undvika. Men jag ska läsa på mer, tänkte vänta några veckor oavsett. Av det jag läst hittills är det bästa att mamman vaccinerar sig och stämmer det efter litet mer efterforskningar så kommer jag ta det själv. Men dela gärna med dig av det du vet om du orkar och vill ☺️ såklart att man inte vill betala 2000 och det är lika bra sett ur olika perspektiv!

Tack för svaret! Åkte iväg under dagen och lyckades få influensavaccin. Dock avrådde vaccinmottagningen att ta covid-vaccin samtidigt, så det skippade jag...

Blev nyfiken på det där om RS och sökte runt lite. Det verkar inte finnas några tydliga svar. Men hittade följande på Karolinska:
    "Barnet ges antikroppar
    · Barnet ges ett läkemedel (Beyfortus) innehållande antikroppar, som ger barnet ett färdigt, långverkande skydd mot allvarlig infektion med RS-virus.
    · Skyddet räcker i 5?6 månader och avtar därefter successivt." 

och följande svar från Folkhälsomyndigheten/Läkemedelsverket på frågor som inkommit under ett webbinarium om den nya behandlingen:

"14. Hur snabbt har Beyfortus effekt? Dvs när ska man ge Beyfortus inför?
    15. Hur lång tid innan utskrivning ska barnet få Beyfortus? (är ju färdiga antikroppar, så är 1 vecka innan hemgång rimligt, för bästa skyddet?)
    Svar fråga 14, 15: Det finns inte exakt kunskap om detta, men generellt tas antikroppar snabbt upp. Barnet bedöms ha ett skydd senast 1 vecka efter att läkemedlet har givits.

46.Vilket är bäst för barn som kommer födas under hösten, att blivande mamman vaccinerar sig under graviditeten eller att barnet får antikroppar under BB-tiden? Finns ju även en ekonomisk aspekt, har för mig att vaccination av mamman kostar.
    47.Kommer Abrysvo att vara gratis framöver för gravida. Det är ju ett dyrt vaccin
    Svar fråga 46, 47: Skyddet för barnet mot RSV-infektion är bedömt som likvärdigt avseende Abrysvo® och Beyfortus®."

Nu blev det ett långt inlägg med alla inklipp, hehe. Men det verkar som att man åtminstone tror/antar att barnet skyddas rätt så snabbt av antikropparna. Har inte hittat annat än att de ger ett likvärdigt skydd. Jag kommer inte att ta RS-vaccinet, men har inte heller småbarn hemma. Glad
  • Berättelsen123
    Anonym (BebisNr4) skrev 2025-11-04 14:23:56 följande:

Går in i vecka 28 imorgon (tiden går verkligen fort nu😅) och börjar fundera över lite praktiska saker. Vår bebis är ju en sladdis och det är nio år sedan sist vilket innebär att vi gjort oss av med mycket, lite har vi sparat som kommer att komma till användning. Men barnvagn, babyskydd osv måste vi införskaffa så småningom.  

Det är ju som sagt längesen vi hade en bebis sist så mycket har ju hänt med tex barnvagnarna, har ni kollat på någon speciell modell?😊 

Kul! Jag går in i vecka 28 imorgon, håller med om att tiden går fort. 

Vad gäller vagn åkte vi till butik och testade lite olika modeller. Tyvärr sålde de inte Emmaljunga och vi hade ingen lust att åka runt, så fick bli en Bugaboo - mycket lättmanövrerad. Har hört bra om båda märkena. Bekanta som bor norrut föredrar Emmaljunga eftersom de är mer lättkörda på vinterväglag. Vi bor dock så att vagn som klarar hård vinter inte behövs.🙂
Svar på tråden BF februari 2026 🌷