Inlägg från: Anonym (Mama) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mama)

BF februari 2026 🌷

Var på mitt första besök hos MVC häromdagen och vi gick igenom bokningar för kommande besök och ultraljud. Jag fick lämna blodprover, sex stycken rör, varav tre till KUB. KUB ul blir i vecka 13 och jag kommer få svar på resultat där och då. Min BM tyckte att jag utifrån det svaret ska gå vidare med NIPT och att det finns tillräckligt med tid att fatta beslut om det visar sig att barnet är skadat. Min IVF-läkare sa ungefär samma sak. 

Å ena sidan vill jag ju försäkra mig om barnets mående, så gott det går! Å andra sidan känns det sådär att betala mycket pengar för ett test som kanske är onödigt. Jag är inte intresserad av att veta kön. Dessutom ska jag resa bort om någon dag och tror inte det finns privata kliniker för NIPT-test dit jag ska. Så det kanske ändå är lika bra att invänta svar på KUB och gå vidare därifrån? Jag ser att ni resonerar olika kring NIPT och att vissa t o m gör det innan KUB. Varför göra KUB om man gjort NIPT? NIPT med UL ska väl visa samma saker som KUB men med högre säkerhet? Det är inte lätt att navigera i detta! 

Jag tycker att det känns som om besöksintervallerna till MVC känns längre denna gång. Nästa träff är inte förrän i slutet av september. Kanske för att det är andra barnet, eller så fick jag extra besök första gången pga mitt mående. Var i kris efter dödsfall i familjen. Hur upplever ni kontakten med MVC och besöksintervaller? 

• Anonym (Mama)
    Anonym (Sila) skrev 2025-07-21 17:19:30 följande:

Hej igen!

Ledsen att jag gått under jorden efter att jag presenterade mig, fick en massa att ta tag i på jobbet som jag inte räknat med och hade ingen tid eller ork för något annat. Fick äntligen semester i fredags, så välbehövligt.

Jag är 11+3 idag och mår bra nu, illamåendet har släppt (känner bara av när jag dricker vatten på tom mage på morgonen). Men jag är så nojig för att bli för varm. Vårt hus blir så varmt på dagarna. Är det någon annan som oroar sig för värmen? Men det kan väl knappast vara någon fara, hur skulle något barn ens överlevt på sydligare breddgrader annars?

Jag gjorde NIPT för en vecka sedan 10+3, allt såg bra ut. Så skönt! Men jag är trots det nervös inför KUB-ultraljudet som jag ska göra om en vecka. Och jag nojar mig litet (även om jag försöker intala mig att det är osannolikt) för om mina NIPT-resultat kanske blandats ihop med någon annans Skrattande alltså tänk om man åter kunnat oroa sig lika lite som när man var 22 år och gravid..

Vi har berättat för barnen. De blev glada, särskilt yngste som drömt om att bli storebror i åratal. Vi har inte avslöjat könet för dem, jag tror de kanske tycker det är kul att tänka litet på möjligheterna själva först. Yngste har skrivit en lista med pojknamn och en med flicknamn Skäms Plus jag själv har supersvårt att förstå att det är en tjej efter tre killar.. att ens få in det i mitt eget huvud!

Vi ska träffa svärföräldrarna nästa vecka (svårare att ruva på hemligheten på sommaren när man träffas mer intensivt), vi kommer berätta då. Kommer även berätta kön då, för det kommer göra dem ännu gladare (de har en son och vi har tre söner så svärmor kommer ju bli överlycklig). Jag har berättat för min mamma att jag är gravid, men hon vet också om missfallen så det är en annan sak. Svärföräldrarna vet inte ens om att vi försökt eller vad vi kämpat med. Jag kommer nog inte berätta kön för mina föräldrar om barnen inte råkar försäga sig, mamma är gammaldags och gillar nog bäst att bli överraskad. Men får se som sagt om det går att säga till vissa och andra inte, det är kanske en naiv tanke Drömmer

Vilken lättnad att NIPT ser bra ut och härligt med semester! Kul med en flicka efter alla pojkar. Jag har en pojke och det skulle vara fint med en flicka också, men blir det en till pojke så är det ingen katastrof. 

Der är så roligt att berätta den glada nyheten för familj och vänner. Jag längtar!! Jag har berättat för min son på snart 3 år men han förstår ju inte riktigt. 😅

Jag går in i vecka 12 denna vecka och tänkte berätta för min bror och svägerska. Är lite nervös inför att berätta! När KUB/ NIPT är gjort tänker jag berätta för fler. 

Igår fick jag mig en ?jump scare?. De ringde från MVC och sa att proven jag lämnat inte var fullständiga, att tre provrör med blod tydligen försvunnit eller inte gått att analysera. Då vi reser bort idag kändes det jäkligt stressigt att behöva åka till LAB eller MVC. Jag frågade vilka som saknades då jag fått återkoppling av min ordinarie BM och då sa den som ringde att hon sett fel och missat att det låg som två beställningar. Jag tror hon skämdes att hon ringt mig i onödan och stressat mig 😅. Hon bad om ursäkt! 

Jag är inte så orolig för att bli för varm, däremot mer nojig att äta något dåligt/ mindre bra! Det har varit så lätt att glömma bort vad jag ska vara försiktig med. T ex rökt lax och skinka. 😫 

• Anonym (Mama)
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-07-23 10:33:29 följande:
    Det var snabbt resultat! Vi gör på mama Mia och där gör de ultraljud innan blodet dras, trodde det var standard till min kompis berättade att de bara fått komma på blodprov. Det är så olika mellan regioner. Sist gjorde vi bara nipt privat och fick ändå ultraljud vid 13 veckor av regionen fast vi sa nej till kub.
    Vårt nipt kan ta ända upp till 16 dagar men sist tog det sju så vi hoppas på snabbt svar denna gången igen. 

Går också på Mama Mia i region Stockholm. De tog prov för KUB vid första besöket. Jag minns faktiskt inte när jag lämnade blod till KUB förra gången. Jag har ett vagt minne om att UL sköterskan gick igenom sannolikhet för olika saker. Min BM nu sa att KUB kan visa saker som inte NIPT visar, minns dock inte vad. Och NIPT har fördelar jämfört med KUB. Jag får börja göra anteckningar vid besöken 😅. 

Nu har mina graviditetssymtom minskat och är endast lite öm i bysten. Längtar så till UL och få bekräftelse igen på att det är en liten därinne! Nu börjar det också bli svårt att inte försäga mig om att jag är gravid ????

Jag har på grund av låga järndepåer blivit ordinerad 100 mg järntillskott dagligen. Köpte n i f e r e x kapslar. Men de är vidriga och den enda gången jag kräkts denna graviditet var när jag tog en sådan kapsel. Jag kräktes endast upp kapseln, inte de andra medicinerna jag svalt samtidigt 😆. Så jag letar alternativ. Är Duroferon bättre? Något annat tillskott? Ska självklart försöka äta järnrik mat också. 

• Anonym (Mama)
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-07-24 06:45:40 följande:

Jag fick också höra att kub kan se sånt Nipt inte gör, så nu gör vi båda trots allt. Men nipt ska väl vara säkrast på de vanligaste kromosomavvikelserna. Vi har en annan bm till de vanliga besöken men mama Mia för privat ultraljud och nipt. 

Jag har inga symptom alls, bara varit trött och haft olust till mat men även det har lättat. Jag hade likadant med första barnet men då ömma brösten när man tryckte på dem åtminstone 😅

Jag har också fått börja på järn tidigt denna gången. Jag fick höra att niferex var de som var effektivast att öka blodvärdet men kunde vara tuffa för magen och var tvungna att ätas mellan måltider. Jag hade sideral förra gången och de funkar toppen för mig och de kan tas med mat. Så kanske tar jag sideral de flesta gånger och sen köper niferex och tar de gånger jag lyckas komma ihåg det mellan måltider.

Mitt järn ligger på 29 vilket är väldigt lågt. Tog järntillskott förra graviditeten också men började mycket senare. Minns inte vilket tillskott jag åt men det var mycket enklare att svälja ned. Jag ska kolla upp sidereal. blev även tipsad på apoteket om ett järntillskott men det vara bara 25 mg och jag ordinerades 100 mg. Men det kanske är bättre att ta fler svaga piller om man mår bättre av det. 
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-08-06 20:28:31 följande:
    Så spännande, de säger att efter 12+4 är det ganska säkert att se könet ???? Jag har även hört att det är vanligare att bli framflyttad till senare bf med flicka och pojkar blir bakflyttade till tidigare bf. 

Så skönt att allt såg bra ut! Vi ska göra vårt på tisdag 🙈
    Jasså? Gjorde UL vid 12 +4 och barnmorskan ville inte försöka avgöra kön då det är lätt att se fel fortfarande. Hon tyckte det var bättre att vänta till RUL 😅

Håller tummarna att allt ser fint ut på tisdag ❤️
  • Anonym (Mama)
    Doris2024 skrev 2025-08-12 19:59:06 följande:

14+2 idag och det känns som magen kom på posten häromdagen 😆 
    Har svårt att inte se gravid ut nu, väntar bara på att folk ska våga fråga mig på jobbet snart... 
    Mina chefer vet och det kanske också gjort att jag slappnar av lite mer. 
    Tycker också jag senaste dagarna mår bättre i illamåendet. Äter fortfarande tre st Xonvea varje dag och vågar inte sluta än. Halsbrännan har börjat komma istället mer och mer. Är små portioner som gäller och helst inte starkt och för mycket smak. 
    Tror jag ökat 2kg hittills och hoppas att jag håller mig runt 7kg som jag gjort med mina tidigare barn. ☺️

Skönt att illamåendet håller på att lägga sig! Men jobbigt med halsbränna!

Min mage har också blivit rundare/ större och har svårt att hålla in den! Tror det till stor del beror på att systemet är långsammare och att jag får gå på toaletten var tredje dag ca 😅. Kläder sitter definitivt åt mer runt magen och jag kommer nog inte kunna dölja lika länge som första graviditeten. Jag hoppas kollegorna tänker att jag lagt på mig semesterkilon. 🙃

Jag mår inte illa men är inte jättesugen på mat och blir snabbt mätt på smaken av mat och fika, trots att jag kan vara jättehungrig. Vill gärna ha enkla och rena smaker. 

• Anonym (Mama)
    Anonym (B) skrev 2025-08-15 21:40:59 följande:

Hej igen 👋 burr vilka omtumlande jobbiga veckor det har varit. Tror aldrig jag varit så nervös som inför första ultraljudet och KUB. Minns inte att jag var så orolig när jag väntade mitt första barn, men det är klart, idag har jag hört och läst fler historier om när det inte gått vägen. Till vår stora lycka såg allt fint ut, vi fick låg risk på KUB och idag kom Nip-svaret som även det var bra. Det känns som att jag kan andas ut ordentligt för första gången på många veckor. 

Tycker även att magen syns mer för varje dag som går och igår undrar jag om jag inte kände lite rörelser inne i livmodern (v14+5). Svårt att säga säkert såklart, men jag kände de första ?fladdret? redan i vecka 16 med min första graviditet så det borde inte vara helt omöjligt.

Nu när vi checkat av både ultraljudet och nipt tänker jag att vi så småningom kan börja avslöja den här hemlisen för vår omgivning. Berätta gärna, hur och när har ni sagt till familj och vänner- om ni har har gjort det 🥰

Vad skönt att ni fått bra svar på KUB och NIPT! ????

Jag kände av fostret rätt tidigt förra gången och hoppas göra det denna gång också 😌. Är faktiskt också mer nervös/ orolig denna gång att något ska gå på tok, än vid min förra graviditet. Kanske för att det känns som att det är min sista chans att få ett till barn. Min förra graviditet var bra från början till slut med mindre krämpor som foglossning och trötthet mot slutet. Dock gjorde yttre omständigheter att min graviditet inte var så lycklig de sista veckorna. Första tiden med bäbis blev också påverkad av det såklart, plus andra yttre påfrestningar som jag inte styrde över. Jag hoppas och önskar att jag vid denna bäbis ankomst kan känna mer glädje samt lite mer lugn och ro att vara i bäbisbubblan! 

Har börjat berätta för närmsta familjen och nära vänner men avvaktar med att det ska bli helt officiellt! Det börjar dock bli svårt att inte försäga mig 🙃

• Anonym (Mama)
    Rosen3 skrev 2025-08-20 13:59:30 följande:
    Var oxå på ultraljud idag i vecka 14 och lille killen växer på för fullt ❤️ Fortfarande svårt att tro att det är sant efter vår resa men vi gav inte upp - och nu ska vi försöka njuta ❤️

Någon annan här som fått mage i samma vecka? Tror såklart inte att det är bebis utan mer svullna tarmar, men ser ut som jag är i vecka 20 typ 😅

Skönt att det såg bra ut på UL! 

Jag är i vecka 16 och har haft rundare mage ett bra tag men jag är överviktig sedan innan och inbillar mig att några cm till på magen inte märks så mkt! Haha. Tror dock mycket av rundheten utgörs av välfyllda tarmar?. 
    Härom kvällen stod jag naken framför spegeln och slappnade av och magen sköt ut som en 7 månadersmage! fick en smärre chock. 😅

Senaste dagarna har jag börjat få ont i skinkorna på kvällarna. Det är en typ av foglossningsvärk tror jag. 

• Anonym (Mama)

Vad mysigt att flera börjat känna fosterrörelser! Jag tror att jag känner lite fladder ibland men denna bäbis verkar vara lite stillsammare än min första. 

Var på NIPT ultraljud igår och såg så fram emot att få se bäbisen. Snopet så var det ett VUL och jag tyckte inte att det blev lika tydliga konturer som när proben är på magen. Bäbisen låg ihopkurad och viftade lite med fötterna, hjärtat tickade och allt Såg fint ut enligt läkaren som genomförde ultraljudet. Tur hon kunde tyda det som fanns på skärmen. Nu är det bara att vänta på blodprovssvaret. 

RUL är om en månad och det känns som en evighet! 

• Anonym (Mama)

Tycker det där med vacciner är svårt, det är så många nu att ta ställning till. Kikhosta, influensa och covid-vaccin har jag blivit rekommenderad att ta. Bor i Stockholm. 

Min pappa blev riktigt dålig av covid-vaccin så jag är lite rädd att ta det. 

Jag brukar inte vara sjuk så ofta eller länge men förra vintern var jag sjuk i flera månader där den ena infektionen avlöste den andra. Tror jag fick alla cirkulerande virus + covid samt att det visade sig att jag hade en bakterie (hemofilus) som låg och lurade och blommade upp när jag fick en infektion varpå mina bihålor totalt svullnade igen. Med tanke på förra vinterns kämpande kanske jag bör överväga att ta något vaccin. 

Ska också göra glucosbelastning vilket jag INTE ser fram emot då jag inte är så förtjust i sött. 

• Anonym (Mama)
    Siripiri skrev 2025-10-22 19:46:15 följande:

usch lät inte som en kul vinter :( Jag har haft som bihåleont nästan varje dag sen en över en vecka tillbaka. Antar att det är svullna slemhinnor som gör de.. 

Får alla göra glukosbelastning? 

Bor i Region Stockholm och tror att glukosbelastning erbjuds kvinnor som är i någon form av riskgrupp. Jag har högt BMI och är snart 40 år vilket ger en ökad risk att utveckla graviditetsdiabetes. Vid min förra graviditet 2022 var jag också överviktig men behövde inte göra glukosbelastning. Låg bra i blodsocker hela graviditeten. 

Svar på tråden BF februari 2026 🌷