Anonym (Sila) skrev 2025-07-21 17:19:30 följande:
Hej igen!
Ledsen att jag gått under jorden efter att jag presenterade mig, fick en massa att ta tag i på jobbet som jag inte räknat med och hade ingen tid eller ork för något annat. Fick äntligen semester i fredags, så välbehövligt.
Jag är 11+3 idag och mår bra nu, illamåendet har släppt (känner bara av när jag dricker vatten på tom mage på morgonen). Men jag är så nojig för att bli för varm. Vårt hus blir så varmt på dagarna. Är det någon annan som oroar sig för värmen? Men det kan väl knappast vara någon fara, hur skulle något barn ens överlevt på sydligare breddgrader annars?
Jag gjorde NIPT för en vecka sedan 10+3, allt såg bra ut. Så skönt! Men jag är trots det nervös inför KUB-ultraljudet som jag ska göra om en vecka. Och jag nojar mig litet (även om jag försöker intala mig att det är osannolikt) för om mina NIPT-resultat kanske blandats ihop med någon annans
alltså tänk om man åter kunnat oroa sig lika lite som när man var 22 år och gravid..
Vi har berättat för barnen. De blev glada, särskilt yngste som drömt om att bli storebror i åratal. Vi har inte avslöjat könet för dem, jag tror de kanske tycker det är kul att tänka litet på möjligheterna själva först. Yngste har skrivit en lista med pojknamn och en med flicknamn
Plus jag själv har supersvårt att förstå att det är en tjej efter tre killar.. att ens få in det i mitt eget huvud!
Vi ska träffa svärföräldrarna nästa vecka (svårare att ruva på hemligheten på sommaren när man träffas mer intensivt), vi kommer berätta då. Kommer även berätta kön då, för det kommer göra dem ännu gladare (de har en son och vi har tre söner så svärmor kommer ju bli överlycklig). Jag har berättat för min mamma att jag är gravid, men hon vet också om missfallen så det är en annan sak. Svärföräldrarna vet inte ens om att vi försökt eller vad vi kämpat med. Jag kommer nog inte berätta kön för mina föräldrar om barnen inte råkar försäga sig, mamma är gammaldags och gillar nog bäst att bli överraskad. Men får se som sagt om det går att säga till vissa och andra inte, det är kanske en naiv tanke 
Vilken lättnad att NIPT ser bra ut och härligt med semester! Kul med en flicka efter alla pojkar. Jag har en pojke och det skulle vara fint med en flicka också, men blir det en till pojke så är det ingen katastrof.
Der är så roligt att berätta den glada nyheten för familj och vänner. Jag längtar!! Jag har berättat för min son på snart 3 år men han förstår ju inte riktigt. 😅
Jag går in i vecka 12 denna vecka och tänkte berätta för min bror och svägerska. Är lite nervös inför att berätta! När KUB/ NIPT är gjort tänker jag berätta för fler.
Igår fick jag mig en ?jump scare?. De ringde från MVC och sa att proven jag lämnat inte var fullständiga, att tre provrör med blod tydligen försvunnit eller inte gått att analysera. Då vi reser bort idag kändes det jäkligt stressigt att behöva åka till LAB eller MVC. Jag frågade vilka som saknades då jag fått återkoppling av min ordinarie BM och då sa den som ringde att hon sett fel och missat att det låg som två beställningar. Jag tror hon skämdes att hon ringt mig i onödan och stressat mig 😅. Hon bad om ursäkt!
Jag är inte så orolig för att bli för varm, däremot mer nojig att äta något dåligt/ mindre bra! Det har varit så lätt att glömma bort vad jag ska vara försiktig med. T ex rökt lax och skinka. 😫