Inlägg från: Doris2024 |Visa alla inlägg
  • Doris2024

BF februari 2026 🌷

Är det någon mer än jag som är nojig? 
    Jag mår ju fortfarande illa och har väldigt ont i brösten (framförallt vårtorna) men det är som att jag var väldigt svullen fram tills i helgen och nu har magen lagt sig lite. 

Är ju 17 år sen jag var gravid senast och vet inte hur magen ska reagera, kännas så här pass tidigt. Borde ju inte ha nån mage än egentligen men tankarna snurrar. 
    Hade ett ma min första grav och det upptäcktes på rul och har pågått 10 veckor utan att kroppen fattade. 

Nu är jag i 9+3, vi har sett ett hjärta för två veckor sen och på onsdag ska jag på inskrivningen hos bm. 
    Då är jag 10+3, kan bm höra hjärtljud då? 

Behövde skriva av mig lite oro bara 😆😅🙃

• Doris2024

Jag har hållit mig i bakgrunden och bara läst nu ett tag. Har mått ganska illa sen midsommar men ändå inte riktigt vågat hoppats. 17 år sedan min yngsta kom och många nojiga tankar. Har haft ett tyst missfall en gång för 20 år sedan och det har gnagt i huvudet denna gång. 

Idag fick vi äntligen göra kub 😍
    12+1 och bäbis var precis som den skulle. Rätt storlek, alla organ och kroppsdelar på rätt ställe, hjärtat pumpade på och allt var bra. Jag fick en låg risk trots mina 43 år och vi blir inte rekommenderade någon nipt. 
    Nu kan jag slappna av och tro att denna bäbis kommer stanna och njuta av min mage så länge 🤩

Lycka till ni andra! 

• Doris2024

Jag började med järn i måndags, hb på 117 och ferritin på 10 och det är många månader kvar så det är väl bara att knapra sig uppåt. ☺️

Har tagit Xonvea sen midsommar för illamående men aldrig behövt spy. Tycker att jag börjat må bättre senaste veckan överlag, vilket är skönt. Börjar jobba på måndag och ska berätta för mig chef då. Behöver nog byta byxor och att dom vet att jag kanske behöver ta det lite lugnare med alla lyft framöver. 😆🤪🤪

Fick veta att jag behöver göra glukosbelastning i v24 pga åldersdiabetes hos min pappa. 

• Doris2024

14+2 idag och det känns som magen kom på posten häromdagen 😆 
    Har svårt att inte se gravid ut nu, väntar bara på att folk ska våga fråga mig på jobbet snart... 
    Mina chefer vet och det kanske också gjort att jag slappnar av lite mer. 
    Tycker också jag senaste dagarna mår bättre i illamåendet. Äter fortfarande tre st Xonvea varje dag och vågar inte sluta än. Halsbrännan har börjat komma istället mer och mer. Är små portioner som gäller och helst inte starkt och för mycket smak. 
    Tror jag ökat 2kg hittills och hoppas att jag håller mig runt 7kg som jag gjort med mina tidigare barn. ☺️

• Doris2024

15+4 idag. 
    Vi var till bm igår för blodprov och hon sa att vi kunde testa lyssna efter hjärtljud, vilket jag är ändå redan tänkt be henne om. 
    Hon sa att det ev kunde bli att vi inget hörde så vi var beredda på det. Men det tickade på klart och tydligt där inne 🤩🤩😍
    Så himla skönt och jag kunde slappna av. 

Denna vecka tycker jag magen exploderat, idag har den stått rakt ut och nu har blickarna och försiktiga frågor från kollegorna börjat komma på jobbet. Det går inte att dölja. Tror även att jag fick mina första sammandragningar ikväll. Blev helt spänd som en medicinboll. 
    Jag känner också att jag är helt slut efter att börjat jobba igen. Inne på tredje veckan och vet inte hur jag ska palla. 
    Går runt 10.000 steg om dagen och lyfter lika mycket. När vet man vad som är bra eller för mycket?! 

• Doris2024
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-08-21 23:30:00 följande:

Så underbart 😍 hoppas vi ska få lyssna nästa vecka ????🏼
    Min mage börjar redan synas nu 14+4, förra gången syntes det inte förrän efter rul. 

Har också haft en del sammandragningar redan. Om du går i samma omfattning som innan graviditeten bör det inte vara någon fara 🥰 Men ring din bm för att vara säker. Min vill inte att jag lyfter mer än ett mjölkpaket för att vara på den säkra sidan 😅 Men lyfter en hel del redan innan men ökar inget under graviditet. Men vår niomånaders måste jag ju lyfta ❤️

Ja jag tänker lite så. Har ett tungt jobb i stor matbutik och det är ju ett högt tempo och mycket att göra. Jobbar här sen i januari men alltid haft ett rörligt och aktivt jobb med lyft. Sen är jag tyvärr bra på att lägga upp ribban och har höga krav och då kör jag på för hårt... 
    Har försökt börja tänka på det. 
    Är ju tredje barnet men 17 år sedan sist och jag är ju 43 år nu istället så det blir ju skillnad på alla sätt. 

Jag tror jag känner små rörelser på kvällarna nu. Jag längtar till min man också ska få känna 😍😍

Idag mår jag fruktansvärt illa bara. Har trappat mer Xonvea till två tabletter senaste veckan och det är kanske därför. Men tyckte att jag började må bättre så tänkte att det var dags... 
  • Doris2024

Mina Xonvea tog slut i går morse och nya skulle komma med posten på kvällen. Vilket dom inte gjorde men istället ska komma ikväll.... 
    Så två omgångar utan tabletter och jag mår skit. Fick ner lite frukost i morse men spydde tillslut på jobbet. Går nu och försöker hålla ihop tills jag slutar idag och får hämta ut mina tabletter. 🤢🤢🤢
    Bm sa att nu börjar många må bättre men jag hör uppenbarligen inte till det gänget... 17 veckor och tabletterna kommer få tuggas ett bra tag till känns det som. 

• Doris2024
    Siripiri skrev 2025-08-28 20:17:45 följande:

Gjorde kub idag och allt såg bra ut även om hon hade väldigt svårt att få en bra mätning på rackaren för han (vill säga han för det är det jag tror det är) använde moderkakan som en kudde + lite vriden och sprattlade eller var uppe i taket på livmodern vriden😂 Så fick göra Lite allt möjligt för att han skulle flytta på sig och hon fick till en hyfsad bra mätning var inte nöjd efter 45min så fick komma tillbaka 30min senare🙃 Blev inte bättre då så glad att jag tog nipt ändå så man får ett korrekt svar även om nackspalten såg liten ut ☺️🙏🏼  Nu är det som ni säger lååååångt till nästa RUL 😩 Men risken var MF är väldigt låg nu när man sett att han har njurar, magsäck, dricker, två hjärnhalvor osv. ♥️♥️ 

Nu är det bara mitt arbete som jag nojar över? Jobbar på en bygghandel där lyft, vrid, upp och ner ut trucken, plåtjobb osv, samt en del slamrande höga ljud som i nya studier har visat sig kan ge barnet hörselskador enligt arbetsmiljöverket :( 
    Undrar hur länge jag kommer kunna jobba utan 1000 anpassningar..  Vill gärna jobba till mitten/slutet på december, men inser att det kanske inte kommer gå 😅 Enligt svägerskan har vi en väldigt bra läkare på MVC som inte tvekar att sjukskriva en. 
    Någon annan som har fysiskt Jobb eller känner någon som har det och hur det funkat för d försökerem? 

Jag jobbar i stor mataffär och har väl en av de tyngsta avdelningarna. Jag har börjat försöka tänka på mina lyft, min hastighet och mitt huvud men det är svårt. Här är det väl inget snack om att få gå hem dom två månaderna innan bf iaf. Vi skulle prata om det på bästa möte sa min bm. Vilket betyder att jag slipper jul och nyår, vilket är största och körigaste högtiden 🤪

Jag jobbade på bygge förut vet att det finns bestämmelser för hur hög bullernivån får vara runt gravida och en kollega fick annat jobb då för att det skulle vara lugnare och tystare. 

Den beror det väl lite på vilken chef man har och hur mycket dom lyssnar men samtidigt kan väl läkare eller fk hjälpa till. 
  • Doris2024

Jag tycker mig känt lätta fladder nu i två veckor men tyvärr inget på utsidan än. Jag vill så gärna att min man ska få känna ☺️
    Vi har rul nästa fredag, en vecka kvar typ 🤩

Däremot ska jag få träffa läkaren imorgon och diskutera jobbet. Mina kollegor tycker att jag jobbat för hårt och bär för mycket. Samtidigt har jag även börjat känna att det ibland blir för mycket. Magen känns hård till och från och jag blir ganska slut när jag kommer hem. 
    Försökte söka efter riktlinjer i lyft och vikt. Min bm sa att det inte riktigt finns några. Det jag hittade var rekommendationer att man inte ska lyfta mer än 100kg på en dag och inte lyft över 12kg. 
    Jag tycker det är så svårt att veta och svårt att hålla igen och jag vill ju inte äventyra eller riskera något. Samtidigt vill jag inte bli sjukskriven, pallar inte att gå hemma och vill inte det ekonomiskt heller än... 

• Doris2024

Jag håller med i era resonemang och att man måste känna efter det. Jag är dock en människa som har svårt att hålla tillbaka och märker inte att det blivit för mycket eller kört på för hårt förens efteråt... 

Min läkare jag träffade igår sa att jag skulle känna efter men dra ner tempot, hålla mig runt 5-6kg på lyften och be kollegorna ta tyngre grejer. 

Jag står ju även i kylrum på +4-5 grader och det är vridlyft ibland så det ska man väl vara lite mer försiktig. 
    Jag har alltid varit tränad och aktiv i kroppen men känner samtidigt att jag inte är 20år längre 😅😆

Kan jag inte dra ner mig själv och ta det lugnt skulle hon sjukskriva med på 50% för mitt eget bästa så vi ser om en vecka hur det gått  🤪🤪

Igår kväll fick min man en första buff på handen när han kände på magen 😍

• Doris2024

Vi var på rul idag 🤩
    Såg tio fingrar och tio tår och allt där emellan. Vi har inte frågat om könet utan kör på känslan och överraskningen ☺️
    Jag har känt av bäbis i tre veckor och min man också i nästan två veckor nu. Men det var besvärligt att få bra mätvärden idag så jag fick upp och hoppa, knäböja och skaka magen för att få bäbis att ändra läge. Tog en timme innan bm var nöjd med allt. 

Jag har inte kunnat dölja magen på jobbet sen minst en månad tillbaka och tror alla vet nu 😆 
    Börjar bli tungt och läkaren jag träffade förra veckan hotade med sjukskrivning på 50% om jag inte började ta det lugnare. Det har jag verkligen gjort det men vet ändå inte hur länge det kommer funka. Började få ont i höger höft i helgen och det kommer till och från. Kommer få gå hem två månader innan bf oavsett och ev tidigare. 

Just nu har magen stannat och är super trög sen i tisdags vilket är jätte drygt... Dricker, går och står på jobbet, äter bra tycker jag... Nån med bra tips?!

• Doris2024
    Always choklad skrev 2025-09-17 18:55:03 följande:
    Se ovan skulle svara men mobilen dog. Men tog en bild som jag la in nu på mitt förberedda svar. Också varit på RUL nu idag. Pigg liten en. Vi fick könet i skrivet i ett litet kuvert och fick blunda när hon zoomade in kring skrevet. Inte landat än hur vi ska göra sen ta reda på det eller ej. Berätta för andra osv. Ska till Barnmorskan nästa vecka. Hoppas jag att jag inte behöver öka järnet med mer tabletter men mest troligt blir det nog så.
    Jag har äntligen fått magen att starta, mådde så illa denna vecka och känt mig sjuk. 
    Funkar inte magen så funkar inget... 

Jag hörde av en kompis att om järnet är slut för lågt kan man komma in och få det i droppform istället, vilket går snabbt enkelt och man blir inte kass i magen. 
    Måste ju vara mycket bättre än tre fyra tabletter om dagen. 
  • Doris2024
    KaprifolSol skrev 2025-09-19 19:34:45 följande:

Min mage har också varit åt det långsamma hållet. Ska ta 100 mg/ dag men hoppar ibland över så jag kan gå på wc. 

Nu har jag berättat för familj, vänner och jobbet. Alla har blivit glatt överraskade. Ingen har misstänkt något och många är förundrade att jag lyckats dölja graviditeten så länge och kunnat hålla mig från att säga något. Det känns bra nu när jag kan prata mer öppet om graviditeten och dela glädjen. 

Nästa vecka är det RUL och det ska bli kul att få se den lilla igen! ❤️ Sista veckan har fosterrörelserna blivit väldigt tydliga och det buffar och pickar i magen. Tyvärr har jag börjat få foglossning, får ont i rumpan och det kan hugga till. blir även trött i ländryggen ibland. Har någon fler besvär med det redan? 

Kul att ha hemligheten ute och att alla tog det bra ☺️

Jag har också känt av hugg ner i benet och höger skinka om jag jobbat och lyft lite för mycket. Trött i länden har jag också blivit. Det är ju tredje barnet så det är väl att kroppen är lite mer töjd och mjuk 😅
  • Doris2024

V23 nu och har försökt trappa ner Xonvea två ggr men det funkar inte. Jag blir att må jätteilla, sur och grinig och ingen tycker att det är värt det så jag tar fortfarande tre tabletter om dygnet. På det har halsbrännan kommit med besked och kroppen börjar kännas tung. Det är ju underbart att vara gravid 😆🙈😂

Två veckor kvar till sånt glykosprov och vaccin för kikhosta. Även dags att börja mäta magen då, det ska bli spännande. 

• Doris2024

På torsdag är det dags för första mätningen av magen. Jag ska även få kikhosta vaccin, glukosbelastning, väga och ta alla prover. Ska bli spännande, känns lite som allt börjar nu. 

I Dalarna får bäbis rs vaccin direkt på bb så det satsar vi på. Jag och min man ska boka in influensavaccin för den bokningen öppnar imorgon. Jag kommer inte ta covid för den är jag väldigt kluven inför och har alltid varit. 

Senast veckan var det varit väldig aktivt i magen, märker tydligt vilka tider "hon"är vaken och härjar och när det sovs 🥰🥰
    Är bara max 15 veckor kvar nu 🤩

• Doris2024
    Siripiri skrev 2025-10-22 19:46:15 följande:

usch lät inte som en kul vinter :( Jag har haft som bihåleont nästan varje dag sen en över en vecka tillbaka. Antar att det är svullna slemhinnor som gör de.. 

Får alla göra glukosbelastning? 

Här gör man glukosbelastning om det finns i släkten (min pappa och morfar) och för att mitt första test låg lite högt. Jag var in och såg mina värden nu på 1177 och det ser inte ut att vara för högt men bm ringer om det avviker sa hon. 
    Däremot hittade hon både protein och glukos i urinen idag så det skickades på odling. Och mitt järn har sjunkit ytterligare så nu måste jag äta varje dag... Bara att min mage stannar helt oavsett ????

När jag kom hem från belastningen satte jag fingrarna i halsen så sockerlösningen kom upp igen så jag kunde äta frukost och må mycket bättre. 🤪🤪

Magen mättes och hjärtat fick vi höra och allt såg bra ut 🤩 nu är det tre veckor till nästa koll. Känns att man börjar komma närmare 🥰
  • Doris2024

Ni som är över 40 här inne, har det sagts något ang att gå över tiden eller få ett extra ul för tillväxt? 
    Vi har ju både ivf och jag är över 40 och har hört lite olika. Mätte magen första gången för två veckor sen och ska in nästa vecka igen så då får man ju en hum om allt växer på som det ska. Att få komma in och titta en gång till skulle bara kännas skönt 😍

Min mage hade helt ballat ur förra veckan pga järntabletter och nu när den äntligen kommit igång hade jag jordens magknip i helgen. Kändes som tarmvred skulle jag tro och nu är allt tvärt om, får gå på toa flera ggr dagligen. Så drygt att vara så upp och ner och hela helgen gjorde mig låg och less. 

• Doris2024
    Always choklad skrev 2025-11-11 06:13:15 följande:

Hej
    Fler som upplevt när ni haft en händelserik lite stressig dag att bebisen sover mer? 
    Igår så var jag igång länge och på fötterna samt att det blev en extra till kaffe än vanligt..Tog tid innan jag fick de vanliga rytmiska sparkarna var mest bubbel och man kände att bebis var där så att säga. Vart lite orolig..var först när övriga familjen somnat som allt kom igång buff buff. Brukar komma så fort man lägger sig med eller lutar sig tillbaka och buffar lite på magen..Lille har en tendens och gömma sig när storasyster hoppar runt i sängen..Är väl en försvarsmekanism antar jag.. kan komma nån buff utifrån på magen när hon är igång, svårt och undvika..Ser det lite som en signal och ska minska mängden kaffe samt ta det lite lugnare. Man ska ju lyssna på kroppen. Sovit halv dåligt lite oro hann jag känna.ändå..V27+ nu.

Jag kan känna de dagar jag varit igång, jobbat och gått mycket så är det lugnare men så fort jag sätter mig och gärna efter att drivit kallt vatten blir det rörelse. 
    Får väl ett barn som bara sover om det är liv och rörelse runt sen så jag kommer väl få gå långpromenad och vara aktiv hela tiden 😅😅

Var på gravidyoga igår och under avslappningen kändes det som jag hade en kampsportare i magen, lätt att slappna av då 😂
    V28 här. 
  • Doris2024

Hello! 
    Hur känns det och hur går det för er andra? 
    Någon som känt som stickningar typ i/runt äggstockarna ? Jag antar att det är livmodern som växer men men. 
    Känns som allt är obekvämt senaste veckan. Jobbigt att röra sig, sitta, ligga och känns som bäbis knölar runt hela tiden. Vill inte klaga men det är ju strax över två månader kvar och vill inte att det ska bli jobbigt redan 🙈😅

Illamåendet har nästan blivit värre dessutom. Jag har svårt att äta och tar hellre något litet varannan timme för att försöka få nån typ av balans. 

Svar på tråden BF februari 2026 🌷