• Anonym (Jobbig känsla)

Någon mer med ålderskris?

Tycker mig ha märkbart åldrats senaste året. Är 40 och har alltid haft ett väldigt fördelaktigt utseende. Förstår inte varför detta söker mig så, känt såhär senaste året. Märker också bland kvinnor i min ålder och lite äldre hur de börjar med lite diskret botox osv. Vill ju egentligen vara naturlig men mitt eget åldrande känns mer när andra förhindrar sitt. 
    Detta låter säkert banalt men jag känner en sorg över att förlora mitt vackra utseende. Kanske spelar det in att jag är med en man där jag skiljer mig från hans vanliga typ och inte känner mig lika attraktiv i relationen. Dessa tankar började faktiskt när vi träffades om jag tänker efter. 
    Och om någon tänker göra narr av mig kan jag ju påpeka att detta har samhället och skönhetsbranschen snällt jobbat fram sen en föddes.

Någon mer som krisar? Ska man ge sig här och göra lite diskret botox för att skjuta fram åldrandet? 

• Svar på tråden Någon mer med ålderskris?
  • Anonym (A)

Är lite äldre och känner inte alls igen mig, och känner inga kvinnor som använt botox. Mest s.k. kändisar och b-kändisar.

Duger man inte som man är så är det något galet, han åldras väl han också.

• Anonym (Konstig)
    Anonym (Jobbig känsla) skrev 2025-06-02 17:49:22 följande:
    Någon mer med ålderskris?

Tycker mig ha märkbart åldrats senaste året. Är 40 och har alltid haft ett väldigt fördelaktigt utseende. Förstår inte varför detta söker mig så, känt såhär senaste året. Märker också bland kvinnor i min ålder och lite äldre hur de börjar med lite diskret botox osv. Vill ju egentligen vara naturlig men mitt eget åldrande känns mer när andra förhindrar sitt. 
    Detta låter säkert banalt men jag känner en sorg över att förlora mitt vackra utseende. Kanske spelar det in att jag är med en man där jag skiljer mig från hans vanliga typ och inte känner mig lika attraktiv i relationen. Dessa tankar började faktiskt när vi träffades om jag tänker efter. 
    Och om någon tänker göra narr av mig kan jag ju påpeka att detta har samhället och skönhetsbranschen snällt jobbat fram sen en föddes.

Någon mer som krisar? Ska man ge sig här och göra lite diskret botox för att skjuta fram åldrandet? 

Tycker inte att man skjuter fram det. Det syns när folk använder Botox. Rynkorna försvinner (till viss del) men man ser ändå äldre ut. Tyvärr har vi bara två val. Att se äldre ut eller att se konstig och äldre ut. Har själv testat Botox, men bara en gång. Var inget för mig. Nej, det är inte kul att bli äldre, men vad ska vi göra liksom.
  • Anonym (Jobbig känsla)
    Anonym (Konstig) skrev 2025-06-02 17:59:20 följande:
    Tycker inte att man skjuter fram det. Det syns när folk använder Botox. Rynkorna försvinner (till viss del) men man ser ändå äldre ut. Tyvärr har vi bara två val. Att se äldre ut eller att se konstig och äldre ut. Har själv testat Botox, men bara en gång. Var inget för mig. Nej, det är inte kul att bli äldre, men vad ska vi göra liksom.
    Fast känner en del som gjort det väldigt diskret där man bara förstår det för man vet hur gamla de är och ingen i den åldern ser så ung ut då. 
  • Anonym (Konstig)
    Anonym (A) skrev 2025-06-02 17:56:13 följande:

Är lite äldre och känner inte alls igen mig, och känner inga kvinnor som använt botox. Mest s.k. kändisar och b-kändisar.

Att det är mest kändisar som gör det stämmer dock inte. I Sverige görs cirka 300?000 injektionsbehandlingar per år, så det har blivit väldigt vanligt även bland vanlisar.
  • Anonym (Konstig)
    Anonym (Jobbig känsla) skrev 2025-06-02 18:04:30 följande:
    Fast känner en del som gjort det väldigt diskret där man bara förstår det för man vet hur gamla de är och ingen i den åldern ser så ung ut då. 
    Jag tycker att man ser det direkt. Oavsett hur "diskret" det är, hur man nu gör det diskret? Botox är botox liksom. Det syns. Bara för att man inte pumpar ansiktet fullt så är det ju synligt. Men det är väl bara att du testar?
  • Anonym (Jobbig känsla)
    Anonym (A) skrev 2025-06-02 17:56:13 följande:

Det handlar inte om min ålder. Är andra preferenser. Tänker mest om det har att göra med min känsla gällande utseendet. 
    Sen har säkert folk du känner gjort det men inte berättat det. Ofta är det inte som förr att det var helt stela ansikten utan mer diskret. 

• Anonym (Linda)

Problemet med botox är att under tiden du har det kommer fler fina linjer och direkta rynkor vilket gör att för varje gång du fyller på ny botox måste du samtidigt också fylla alla nya rynkor.. det är då det blir klart synligt för omgivningen och ser konstigt ut.  Första 2-3 gångerna kan du ha tur och se hyfsat naturligt ut men sen....

Och om åldrandet/rynkorna  kommer  fort har du om bara ett par år det typiska stela botox-ansiktet som gör dig 10 år äldre....  

Fastna inte i den karusellen .. 

• Mayjel

Nej, det är inget jag känner igen mig i eller ens känt av ännu. Har heller inga vänner eller bekanta som joxar med Botox, silikon, läppfyllningsmedel och övriga kemiska rena gifter, som inte hör hemma i mänsklig hud.

Alla åldras men det sker inte automatiskt efter 40 (sorry to break it to alla kvinnoföraktande incels) utan där handlar det mycket om leverne och till viss del även gener. Och för de kvinnor som drabbas av för tidig menopaus så finns det hjälp att få med olika hormonbehandlingar. 

• Mayjel
    Anonym (Linda) skrev 2025-06-02 18:47:47 följande:

Problemet med botox är att under tiden du har det kommer fler fina linjer och direkta rynkor vilket gör att för varje gång du fyller på ny botox måste du samtidigt också fylla alla nya rynkor.. det är då det blir klart synligt för omgivningen och ser konstigt ut.  Första 2-3 gångerna kan du ha tur och se hyfsat naturligt ut men sen....

Och om åldrandet/rynkorna  kommer  fort har du om bara ett par år det typiska stela botox-ansiktet som gör dig 10 år äldre....  

Fastna inte i den karusellen .. 

Kloka ord 👍🏻
  • Anonym (Piffa)

Även om man börjar mixtra med botox så syns det på andra delar av kroppen att åren gått.

Det är lönlöst att bromsa. 

Svar på tråden Någon mer med ålderskris?