Långsam viktuppgång , 4 månader
Har en ganska stor tjej som är 4 månader gammal och idag på kontrollen var hon 67 cm och vägde 8,5 kg. Det är ju ganska mycket men hon hade bara gått upp 500 g sen senaste kontrollen för 4 veckor sen.
Har läst att bebisar i den här åldern helst ska gå upp ca 150 g / vecka , hon gick ju upp mycket mer i början men nu var de lite mindre och hon dippar lite från kurvan. Hon är helammad och anledningen till att jag oroar mig lite är att jag har varit väldigt stressad senaste veckorna , är mitt i en flytt.. tänker om det skulle ha gjort så att jag får mindre mjölk eller om jag har ammat henne för lite. Och så är det att hon har ett litet blåsljud på hjärtat som skulle vara ofarligt och inte påverka henne sa de men det ska kontrolleras igen nu om några veckor.
BVC-sköterskan var inte orolig och pratade om amningspuckel, har ju hört om det men brukar det plana ut så här tidigt? Hon sa innan när hon gick upp jättemycket också att jag inte ska bli orolig sen när det planar ut. Vet att hon såklart vet vad hon pratar om men har lite lätt för att oroa mig.
Min dotter vägde förresten 3,8 g när hon föddes (i vecka 37) och var 50 cm lång.
Någon mer som har varit med om att bebisar i den här åldern har gått upp långsammare? Låter 500 g på nästan en månad som lite tycker ni eller är det normalt? Hur mycket väger/ vägde era bebisar under här åldern och hur mycket gick de upp mellan 3 och 4 månader?