• Anonym (Anna)

Se min man förälskad i en annan

Ska försöka hålla mig kort. Vi har hyrt ut en del av vårt hus under våren, till en yngre kvinna som studerar på universitetet, vi kallar henne för A. Hon är fantastisk och har även varit barnvakt åt våra barn en del. 

Min man och jag har en fin kärleksrelation, vi är bästa vänner och är fortfarande passionerade med varandra. Allt eftersom våren gått har jag på nära håll sett min man bli förälskad i A. Han lyser upp i hennes närvaro på ett sätt jag inte sett på många år. 

Jag konfronterade honom i början av maj och det satt långt inne för honom att tillslut erkänna att han blivit förälskad i henne. Vi pratade väldigt mycket om det och han vill verkligen inte göra nåt annat än att dämpa känslorna och vara med mig och våra barn. Vi vill kämpa oss igenom detta tillsammans. 

Vi meddelade gemensamt A att vi inte kommer att förlänga hennes hyreskontrakt som går ut i augusti. Jag såg hur ont det gjorde i min man och A blev såklart väldigt ledsen. 

Vi har bokat en stuga över sommaren för att komma hemifrån så mycket som möjligt. Men nu har det börjat gnaga i mig. Tänk om min man aldrig blir lycklig med mig igen. Borde jag låta honom pröva vingarna? Öppet äktenskap? Eller ska vi försöka lappa ihop och glömma?

Någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden Se min man förälskad i en annan
  • Anonym (Anna)

Och innan frågan om otrohet kommer; De två har inte haft en relation. Utöver att ta i hand första gången de möttes så har de aldrig rört varandra. Min man har blivit förälskad men har låtit det stanna där. 

• Anonym (Erfaren_man)

Detta är väl risken med att blanda in en ung, vacker person i familjens vardag. Du gör nog inte om det, gissar jag. 

Din man verkar vara en bra man som hanterat det hela på ett vuxet sätt. Självklart ska ni inte pröva några vingar och ha ett sk öppet äktenskap. Det skulle  otvivelaktigt sluta i att ert äktenskap förr eller senare kraschar. 

Se istället till att planera in flera romantiska aktiviteter tillsammans, t ex en utlandsresa, spavistelse mm. Det finns hopp! 

• Anonym (qwerty)

Frågan är väl vad A känner, vill hon ha din makes gamla skrynkliga ballar?

Det är vl i högsta grad den vetskap du ska ha om du nu funderar på ett öppet förhållande. Eller har du tänkt låta honom ligga runt med vem som helst?
    Det ni ska göra är att gå i parterapi. Lägg av med allt annat runt om.

• Anonym (M)

Och vad tycker A? Jag menar det är ju meningslöst att ge honom fria tyglar om hon inte vill ha honom. 

Och sedan undrar jag varför du ska bestämma vad han ska göra. Om han vill stanna hos dig då är det hans val. Har han själv föreslagit alternativen du drar fram?

• Anonym (Tb)

Bara din man kan svara på om han är beredd att offra en eventuell ny förälskelse för familjens väl. Om han istället börjar tycka synd om sig själv och bli deprimerad så är det ett tecken på att han egentligen inte vill göra detta offer.

Sedan verkar du ha en sund förståelse för att monogami kan vara svårt för en del män och kräver disciplin. Om han nu är beredd att sätta familjens väl framför sina egna drömmar så tycker jag att du ska vissa uppskattning för detta val och belöna honom på det bästa sättet du kan komma på.

• Anonym (Anna)

Nej min man har inte tagit upp något sådant. Han vill fortsätta med mig. Det är nog mest min egen osäkerhet i det hela som spökar.

Och samtidigt har det faktiskt varit fint att se honom vara förälskad igen, han har liksom gett mig mer kärlek och omtanke under den tiden också. Det låter konstigt men, han har verkligen försökt att jobba på oss. 

Vi har varit tillsammans sedan konfirmationsläger när vi var 14, det är 21 år sedan nu. Vi har alltså bara varit med varandra och det här är vår första "svacka".

• Anonym (Anna)
    Anonym (Tb) skrev 2025-06-05 14:48:01 följande:

Bara din man kan svara på om han är beredd att offra en eventuell ny förälskelse för familjens väl. Om han istället börjar tycka synd om sig själv och bli deprimerad så är det ett tecken på att han egentligen inte vill göra detta offer.

Sedan verkar du ha en sund förståelse för att monogami kan vara svårt för en del män och kräver disciplin. Om han nu är beredd att sätta familjens väl framför sina egna drömmar så tycker jag att du ska vissa uppskattning för detta val och belöna honom på det bästa sättet du kan komma på.

Ja det är lite där jag hamnat i mina tankar och jag vet inte om det är destruktivt eller bara osäkerhet. 

Jag känner att jag tvingar honom ge upp en förälskelse, som faktiskt är någonting vackert. Han har ju inte ens haft chansen att utforska den, hon kanske inte ens är intresserad. 

Tror att jag behöver prata med honom. Vi kan ju prata om allt och dessa tankar har smugit sig på mig den sista veckan. 
  • Anonym (A)

Jag blev förälskad i en annan men det gick över och jag blev sedan nykär i min sambo. Förälskelse är inget som måste levas ut och går oftast över med tiden om man inte träffar personen.

• Tyra myra
    Anonym (Anna) skrev 2025-06-05 14:51:35 följande:

Nej min man har inte tagit upp något sådant. Han vill fortsätta med mig. Det är nog mest min egen osäkerhet i det hela som spökar.

Och samtidigt har det faktiskt varit fint att se honom vara förälskad igen, han har liksom gett mig mer kärlek och omtanke under den tiden också. Det låter konstigt men, han har verkligen försökt att jobba på oss. 

Vi har varit tillsammans sedan konfirmationsläger när vi var 14, det är 21 år sedan nu. Vi har alltså bara varit med varandra och det här är vår första "svacka".

Att bli förälskad innebär inte att man är beredd att offra den relation man har, tvärtom kan det göra att man blir än mer investerad i den relation man lever i..

Du är rädd för att din make ska bli deprimerad av att inte längre ha kvinnan nära sig. Jag tror tvärt om att det blir en lättnad för honom. Som du ju vet styr man inte sina känslor och i längden kan de bli jobbiga när man inte tänker ge efter för dem.

Du behöver inte vara orolig över din man. Det är ändå en god egenskap att kunna bli förälskad utan att man agerar på den. Det berikar oss som människor. 
  • Anonym (förälskelse)
    Förälskelser går över, de varar ju inte för evigt om man inte underhåller dem. Om hon försvinner ut ur era liv helt och hållet kommer det sakta återgå till det normala, och nästa sommar kommer det säkert kännas rätt så överspelat för honom. 

En sak jag funderar på är att du skriver "försöka lappa ihop och glömma". Jag vet inte vad du lägger i det. Menar du att han kanske kan glömma det så småningom och det då blir bra så är det ju bara att köra enligt ovan, för det kommer förmodligen att bli bra. Men om du också menar att det inte är helt självklart att du kommer att kunna ta dig igenom detta så undrar jag hur du i så fall har tänkt dig att du ska klara av en öppen relation?

Att låta honom ha någon sorts relation med henne (förutsatt att hon skulle vara intresserad av det) tror jag är att bädda för katastrof, för hans känslor skulle ju med all sannolikhet bara bli mer intensiva av det. Hittills har hans förälskelse i henne också manifesterats i ökade kärleksuttryck mot dig, men det är inte alls säkert att det skulle vara så om de skulle börja träffas. I och med att hon bor hos er skulle de också kunna träffas väldigt mycket, och du skulle liksom ha det uppe i ansiktet hela tiden, och om det är svårt för dig redan nu så är det ju ingenting mot vad det kommer att vara i ett sådant läge.

Så jag skulle råda dig att absolut inte ta upp någonting om en öppen relation, utan att det är avslut och sedan ingen kontakt alls som gäller. Jag märker att du är väldigt förstående och det tycker jag är bra och ytterst sympatiskt, och han verkar också agera på ett moget och bra sätt i detta, men att öppna relationen och låta honom "prova sina vingar" medför nog ytterst hög risk att relationen tar inom en snar framtid.

Svar på tråden Se min man förälskad i en annan