• Anonym (Undrande)

Att lämna en bra man

Jag är gift med en man som är nära nog perfekt. Snäll, omtänksam, jämställd, bra med barnen, ser hyfsat bra ut, bra jobb, kan lyssna och prata känslor. Vi har alltid haft jättebra sex. Min familj älskar honom och vännerna är avundsjuka.
    Ändå (eller därför?) har jag tappat all attraktion till honom! Jag skyller på mycket på jobbet för att slippa ha sex fast det är lugnare än vanligt där. Men när han tränar eller träffar vänner går sexleksakerna varma.
    Jag känner mig som en otacksam idiot som vill lämna, jag hittar ju inga fel på honom eller har andra skäl att gå. Men när han tar på sig sitt förkläde och börjar med maten ryser det av obehag och jag har nästan slutat titta på TV med honom då jag inte tål att han lägger armen runt mig.

Vad är det för fel på mig, har någon varit med om något liknande och det har blivit bra igen? Har funderar på terapi och läst på hur de jobbar, men tror inte på det för oss, vi har egentligen inga problem, utom mig.
    Värst av allt är att jag börjat spana in andra män och fantiserar om dem. Även om mina gamla ex och det var inga bra män kan jag säga. Men att skiljas är att krossa honom och vad ska alla säga?
    Tankar?

• Svar på tråden Att lämna en bra man
  • Anonym (M)

Om du inte försöker snacka skit om kvinnor lämna om du vill lämna, det är ditt liv och inte hans eller omgivningens

• Anonym (A)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-06-06 13:51:46 följande:
    Att lämna en bra man

Jag är gift med en man som är nära nog perfekt. Snäll, omtänksam, jämställd, bra med barnen, ser hyfsat bra ut, bra jobb, kan lyssna och prata känslor. Vi har alltid haft jättebra sex. Min familj älskar honom och vännerna är avundsjuka.
    Ändå (eller därför?) har jag tappat all attraktion till honom! Jag skyller på mycket på jobbet för att slippa ha sex fast det är lugnare än vanligt där. Men när han tränar eller träffar vänner går sexleksakerna varma.
    Jag känner mig som en otacksam idiot som vill lämna, jag hittar ju inga fel på honom eller har andra skäl att gå. Men när han tar på sig sitt förkläde och börjar med maten ryser det av obehag och jag har nästan slutat titta på TV med honom då jag inte tål att han lägger armen runt mig.

Vad är det för fel på mig, har någon varit med om något liknande och det har blivit bra igen? Har funderar på terapi och läst på hur de jobbar, men tror inte på det för oss, vi har egentligen inga problem, utom mig.
    Värst av allt är att jag börjat spana in andra män och fantiserar om dem. Även om mina gamla ex och det var inga bra män kan jag säga. Men att skiljas är att krossa honom och vad ska alla säga?
    Tankar?

Låter som att ni behöver prova något nytt och spännande. Rollspel kanske? 
  • Dardiskåne

är han öppet som man kan prata med ?

• Anonym (Undrande)
    Dardiskåne skrev 2025-06-06 14:19:38 följande:

är han öppet som man kan prata med ?

Ja, men jag har inte vågat säga något än och vet inte hur jag ska säga det. Han kommer bli jätteledsen.
  • Dardiskåne
    Anonym (Undrande) skrev 2025-06-06 14:43:52 följande:
    Ja, men jag har inte vågat säga något än och vet inte hur jag ska säga det. Han kommer bli jätteledsen.
    Typ om han hade vågat testa nya saker ?
  • Anonym (Itchy)

Jobbigt läge. Verkar som att du har en klåda som behöver stillas och mannen din får inte motorn att spinna.

Vad är värt att offra, för lite sköna avrivningar? Hela din nuvarande tillvaro? Risken finns ju att den nya också är ett hyvens och präktigt exemplar som du blir uttråkad på efter ett tag, vad gör du då? Lämnar inte en utan två sårade män bakom dig? Kanske en tredje och fjärde så småningom?

Nä, vad sägs om att du bara tar dig ett sidonummer för ett tag och får det ur ditt system. Sköt det snyggt och kära inte ner dig. 

• Anonym (Undrande)
    Dardiskåne skrev 2025-06-06 15:05:29 följande:
    Typ om han hade vågat testa nya saker ?
    Det skulle han säkert våga men jag känner inte för att testa något sexuellt med honom just nu.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Itchy) skrev 2025-06-06 15:08:14 följande:

Jobbigt läge. Verkar som att du har en klåda som behöver stillas och mannen din får inte motorn att spinna.

Vad är värt att offra, för lite sköna avrivningar? Hela din nuvarande tillvaro? Risken finns ju att den nya också är ett hyvens och präktigt exemplar som du blir uttråkad på efter ett tag, vad gör du då? Lämnar inte en utan två sårade män bakom dig? Kanske en tredje och fjärde så småningom?

Nä, vad sägs om att du bara tar dig ett sidonummer för ett tag och får det ur ditt system. Sköt det snyggt och kära inte ner dig. 

Otrohet är inget alternativ och inget säger att min attraktion till maken kommer tillbaka av det.

Sen har du rätt, inget säger heller att nästa relation blir bättre. Fy så jobbigt!
  • Dardiskåne
    Anonym (Undrande) skrev 2025-06-06 15:22:27 följande:
    Det skulle han säkert våga men jag känner inte för att testa något sexuellt med honom just nu.
    Jag menar tillsammans med han och någon du tycker om ! Trekant osv?
  • Jimmy75

"Du tror inte att det är något för dig"?

Tja du....då måste jag ifrågasätta om din tråd i själva verket är bullshit eller vad du egentligen är rädd för? Alltså i sig är det du upplever inget konstigt eftersom det har så mycket med tankar att göra och de kan snabbt ta ett eget, mycket självuppfyllande liv som inte har ett smack med "verkligheten" att göra....vad nu den är egentligen mer än hur vi upplever den.

Min poäng är den, att om du PÅ RIKTIGT tycker alla de bra sakerna du skriver om honom (jag tolkar det som att du tycker det är bra saker/egenskaper) och om du på riktigt har en önskan om att det skulle bli annorlunda igen - dvs att du kunde se honom i ett annat ljus och få tillbaka attraktionen, eller rättare sagt skapa ny, varför bestämmer du dig då i förväg för att "terapi" inte är något för dig?

Det låter som klassikern som många människor ägnar sig åt - de önskar att saker vore annorlunda och därför säger de att "de vill ha det annorlunda" men är inte beredda att jobba för att nå sitt resultat.

"Jag vill få bättre ekonomi" men jag vill inte säga upp Netflix eller Spotify. Hur ska jag då kunna lyssna på alla tips om hur jag får bättre ekonomi?

"Jag vill gå ner i vikt" men det är ju inte läsken och godiset som är problemet så DET behöver jag ju inte sluta med.

Point being! Ingen här kan säga om det är rätt sak att lämna din man. Det är bara du själv som kan ta reda på det, men jag råder dig att verkligen:

1. Tänka igenom vad det är du vill och varför.

2. Hitta NÅGON (som inte är en vän....eller random socialt forum, typ familjeliv) att bolla dina tankar med.

Jag ser alldeles för ofta människor som den jobbiga vägen drabbas av konsekvenserna och insikten av att gräset faktiskt inte VAR grönare på andra sidan. Med det sagt värderar jag inte vad du ska göra. Just för dig kanske det är precis helt rätt sak att lämna den här mannen - ta bara noga reda på ditt "varför" först....alltså ditt riktiga varför, inte bullshit-versionen som din hjärna tutar i dig bara för att rättfärdiga den där extra mjukglassen bara för att det är gott, fastän du vet att det egentligen är dåligt för dig.

Svar på tråden Att lämna en bra man