• Anonym (lisen95)

Älska någon men inte fungera?

Har ni någon gång varit i en relation, ni älskar varandra och har det som bäst när ni har det bra. Men en liten sak blir lätt en stor konflikt som leder till konsekvenser att ni t.ex. sover osams och konflikterna uppstår ofta?

Jag och min sambo sedan 4 år har det problemet, och just nu vet jag inte om det är vi eller om bråket lett till ett avslut. Jag känner att han inte ser sin del och han tycker att jag inte ser min. Jag har försökt skriva sms om att ses och prata och lyssna på varandra utan att älta gamla konflikter och frågar om han är redo för det och säger i princip "om det ska bli samma sak nej, eller det är så det brukar låta"

Finns det relationer där detta går att lösa? Jag älskar honom verkligen, men ingen av oss orkar ha dom här stora bråken och sova osams vi pratar och sen händer samma sak igen. Är det så enkelt att vi aldrig kommer kunna vara tillsammans eller finns det lösningar? Parterapi har jag försökt uppmuntra till men det cill han inte. Tacksam för svar då jag sitter som på nålar. 

• Svar på tråden Älska någon men inte fungera?
  • Lynx123

Om han inte vill gå på parterapi så vill han nog egentligen inte rädda relationen.

• Anonym (Hm)

Vill han inte jobba för relationen så är det svårt.

• Anonym ("Samma")

Min kille bli lätt irriterad,  de kan vara för små saker.  Om jag har en önskan exempelvis,  förbättra sexlivet, träffas oftare, eller om jag ledsen över nått han gjort/ sagt blir han alltid arg. Det blir lätt bråk ända sättet o undvika de är att bara prata vardagligt,  knappt de han blir sur med om jag glömde säga duktig/ tack för att du diskat .  Då är han sur länge. Kan hota med lämna mig osv osv.
    Listan kan bli lång. 
    Vi har gått parterapi,  de gick inte så bra. Jag känner ofta att jag inte får ha egna känslor.  Många saker är efter hur han vill leva o ha de. 
    Jag orkar ibland inte mer. Bli så ledsen när mina behov måste tryckas ner för att han inte ska bli arg. Jag får leva efter HANS behov. Möta halvvägs har gått på någon sak inte alla. 
    Samtidigt har jag så jäkla svårt att lämna. Så jag bara är här. Jag älskar honom. Men jag mår ju dåligt   jag är inte mig själv med honom de går inte :(

• Anonym (Hm)
    Anonym ("Samma") skrev 2025-06-06 23:09:40 följande:

Min kille bli lätt irriterad,  de kan vara för små saker.  Om jag har en önskan exempelvis,  förbättra sexlivet, träffas oftare, eller om jag ledsen över nått han gjort/ sagt blir han alltid arg. Det blir lätt bråk ända sättet o undvika de är att bara prata vardagligt,  knappt de han blir sur med om jag glömde säga duktig/ tack för att du diskat .  Då är han sur länge. Kan hota med lämna mig osv osv.
    Listan kan bli lång. 
    Vi har gått parterapi,  de gick inte så bra. Jag känner ofta att jag inte får ha egna känslor.  Många saker är efter hur han vill leva o ha de. 
    Jag orkar ibland inte mer. Bli så ledsen när mina behov måste tryckas ner för att han inte ska bli arg. Jag får leva efter HANS behov. Möta halvvägs har gått på någon sak inte alla. 
    Samtidigt har jag så jäkla svårt att lämna. Så jag bara är här. Jag älskar honom. Men jag mår ju dåligt   jag är inte mig själv med honom de går inte :(

Låter så sorgligt.
  • Motherinlaw

Vi hade de exakt så som du beskriver, vi gick i parterapi och de enda de rådde oss till var att separera vilket också blev resultatet. 

Jag kommer aldrig någonsin att rekommendera parterapi till någon annan då de förstörde de sista som fanns kvar av vårat förhållande. 

Det är tufft när man har stora bråk och man inte riktigt kan komma fram till varför. Många gånger så finns de saker hos båda som skaver och sedan byggs på. 

Jag önskar att jag hade svar som du vill ha. 

Hoppas att det löser sig för er! 

• Jimmy75

Det är ju en märklig inställning att ha synpunkter på en relation men inte vilja jobba på den. Jag tolkar det så eftersom han inte är intresserad av att prova parterapi. Hans reaktion när du föreslår att ni ska prata om det är ju fruktansvärt tråkig, men eventuellt är det så han upplever att det blivit när ni har försökt och därför inte är så sugen på att prova det igen. Vi använder ju våra tidigare erfarenheter när vi ska ta ställning till vad vi kan förvänta oss även framåt och det låter som att ni fastnat i en mycket negativ spiral. Dessvärre ofta svår att lösa på egen hand.

• Anonym (Kall)

Ja vi har det likadant men vi båda har tryggheten i att vi älskar varandra djupt. Men ibland finns inte ens den.

Min sambo (man) är väldigt mån om att ingen ska kunna ändra på hans personlighet. Och jag vill att han ändrar sitt beteende, inte personlighet. och vad är egentligen skillnaden på att förändra och utvecklas?

jag har faktiskt inget tips, tyvärr. Jag älskar min sambo så mycket, men än fast han kanske visar kärlek mer än mig så känner jag den djupare. Vi snackar inte samma språk. Vi har varit tillsammans i 3 år nu. och är över trettio strecket. Så mycket i mig vill hellre arbeta på problem än bara kasta bort dem. 

min sambo vill hela tiden att jag ska anpassa mig, lite som en kvinna från -50 talet. Men det kommer aldrig funka. Så ibland känner jag att han lever sitt bästa liv medans jag inte gör det. 

Svar på tråden Älska någon men inte fungera?