• Anonym (J. Obba)

Arbetstider

Hej! 

Vad har ni för arbetstider? 
    Hur långt (i tid) skulle du tycka att det är ok att pendla till jobbet? 

• Svar på tråden Arbetstider
  • Anonym (M)

Kontorstider med flex mellan 7 och 19, samt möjlighet att arbeta hemma två dagar i veckan. 

Pendlar cirka 30 minuter enkel resa med bil. Helt ok. 

• Anonym (.)

Har varierande arbetstider.
    Börjar antingen 10, 12 eller 14... Slutar antingen 19:15, 17:15 eller 18... oftast. Kan variera där med beroende på schema.
    Det tar ca. 40-50 minuter för mig att åka till jobbet... så allt som allt behöver jag åka hemifrån ca. en timme innan jag börjar. Ibland lite tidigare.

Min pendlingstid är precis på gränsen för att vara för jobbig nu.
    Men hade jag åkt tåg hade det kanske inte varit lika jobbigt som att busspendla.

Men allra högst en timme pendlingstid för mig tycker jag... 

• Anonym (Martin)

7-15 flextid. Bilresa 22 minuter enkel.

• UngGubbeinorr

V1 måndag - söndag 05:00-15:00. 
    V2 måndag - söndag ledig. 
    V3 måndag - söndag 14:00-00:00
    V4 måndag - söndag ledig. 

(Alltså 35-timmarsvecka)

På ett år innebär det att jag jobbar 23 veckor och är ledig 29 veckor.

• Dexter dot com

6-17 vissa dagar, 13-17 andra dagar och ibland 6-10. Skulle inte vilja ha mer än 45 min i restid enkel väg. Har 20 minuter idag.

• Tow2Mater

Hur långt som skulle vara ok skulle bero på om jag har ett jobb eller inte. Var jag arbetslös skulle en mycket längre pendlingstid, t o m veckopendling, vara ok.

• Anonym (Ork)

Jobbar 8:30 - 16 (deltid, alltså). Har 10 min cykel till jobbet. Är väldigt tacksam att inte behöva åka bil eller kollektivt till jobbet. Det skulle sänka min livskvalitet ordentligt. Cyklade tidigare i 25 min till jobbet. 20 minuter är vad jag tycker är ok som max. Men alltså, är alternativet arbetslöshet skulle jag så klart resa betydligt längre än så. Hade 1,5 timme kollektivtrafik en gång till ett jobb. Man gör det man måste. 

• Studentpappa

Har inga tider men det passar givetvis bäst att arbeta ungefär när kollegorna gör det. Brukar börja mellan 07-08 annars behöver man ju jobba så sent.

Har ca 10 min till kontoret och jobbar hemifrån när jag vill. Hade jag inget val hade jag pendlat det som krävdes för att jobba och försörja familjen, jag reser mycket idag och det kan ju räknas likvärdigt. Att åka till Arlanda en söndag är inget ovanligt och sen sova där till måndag morgon och ta flyget någonstans. Det blir många timmar direkt.

Ride it like you stole it
  • Anonym (J. Obba)

Tack för svar! :) Fler? 

Är på väg att byta jobb och kan välja mellan 7-16 och 8-17. Vet inte riktigt vad som passar mig bäst. Har inga småbarn men ca 40 minuters restid från dörr till dörr (pendeln).  

• Anonym (Filippa)

8:30-14:30-15 ungefär.
    Arbetar 80% av heltid och till 95% hemifrån.
    Partner är skiftarbetare och jobbar antingen dag 07-17, natt 17-07 eller dygn. 
    Jag hade pendlat max 30 min från dörr till dörr.
    Har varit uppe i 75 min enkel väg men det var före barn

• Anonym (Mino)

Får lägga mina arbetstider fritt, det är blandat dagtid och kvällstid med krav på minst två kvällar i veckan. Så dom senaste två åren har jag jobbat måndag-onsdag 08.00-17.00, torsdag 12.00-20.00 och fredag 16.00-22.00 och det schemat passar mig bra. Många har ifrågasatt varför jag vill jobba kvällar i slutet av veckan men det är taktiskt, jag mår bra av rutiner i början på veckan och mot helgen spelar det ändå ingen roll om man vaknar senare och jobbar senare. Har provat jobba kväll och dag varannan dag (typ dag måndag, kväll tisdag, dag onsdag, kväll torsdag, dag fredag) och det är direkt ohälsosamt, man får ingen ordning på sömnen och livet. 

Har fem minuters promenad till jobbet, när det är säsong så cyklar jag och då tar det typ 2 minuter. Det är en lyx. Tidigare hade jag 45-50 minuters resväg med buss och det gör jag aldrig mer (om jag inte är tvungen för att sätta mat på bordet). När jag var inne i pendlandet så gjorde man det bara, men när jag flyttade och fick gångavstånd till jobbet insåg jag hur befriande det var och hur mycket tid jag fick över både före och framför allt efter jobbet. 

Börjar ett nytt jobb efter sommaren och där har jag 6-7 minuters resväg med buss. Vilket också känns lyxigt. Kan även cykla och då tar det kanske 20-25 minuter.

När man pendlar mer än 30 minuter enkel väg så krävs det så lite för att hela dagen ska bli förstörd, typ ett vägarbete, strul med bussen eller bilkö som gör att man kommer fram en kvart senare än vanligt. 

Svar på tråden Arbetstider