• Anonym (do something)

Vilka hantverk o dyl kan man testa bekvämt hemma i lägenhet?

Jag har bestämt mig för att "gå i skolan" några veckor. Jag är sjukpensionär och gör ingenting på dagarna, jag har svårt att aktivera mig och dagarna går mest till att sitta och doom-scrolla, tyvärr.

Nu har jag skrivit av en skolas scheman från lite tidigare i våras. Jag har fyllt i/bytt ämnen med logiska saker, typ läs en bok på svenska på svenskalektionerna, se en naturdokumentär på NO-lektionerna osv. Träna på idrottslektionerna, och kanske viktigast för mig, res på mig och gör något aktivt på rasterna, och ät på lunchrasten, för är det två saker jag är dålig på så är det röra på mig och äta.

Men i alla fall, jag tänkte att jag då kan passa på att testa lite hantverk på slöjdlektionerna. Jag kan troligen inte bygga ett träskrin som jag gjorde i träslöjden i fyran, men jag kanske kan testa att sticka och virka. Men jag skulle vilja ha några olika saker att göra! Så, har ni några tips? Jag har inte supermycket pengar men några hundralappar kan jag ju lägga.

• Svar på tråden Vilka hantverk o dyl kan man testa bekvämt hemma i lägenhet?
  • Anonym (Hmm)

Om intresse finns - binda flugor för fiske!

• Embla twopointoh

Fläta en korg eller grytunderlägg

Brodera ett bokmärke eller nåldyna

Pärlplattor (man kan göra allt från enkla geometriska mönster till riktigt avancerade saker)

Nåltovning

Fläta eller väva band (finns massor med olika tekniker)

Makramé

Ett tips är att kolla på second hand, Tradera etc. efter material och böcker till olika hantverk och hobbygrejer. Det finns också massor av instruktioner på nätet och Youtube. 

• Anonym (Mia)

Bygg en fågelholk eller fågelmatbord.

Träna på kalligrafi

Modellera, eller plasticine eller vad det nu heter. Tillverka små figurer eller smycken

Dekorera krukor, ljusstakar eller vaser. Tillverka kanske ljus till ljusstakarna eller plantera några snabbväxande frön i krukorna som du kan följa.

Knyt knopar

Pressa blommor och gör ett herbarium eller använd dem för att göra personliga tack- och födelsedagskort.

Gör tvål, särskilt om du hittar någon billigare tvålmassa eller ett kit.

Sticka eller virka små gosedjur. Om du fixar engelskan så kan jag rekommendera Clair Garland som har både nybörjarvänliga mönster och mer utmanade mönster.

Den här sidan har väldigt bra experiment som jag gillar nästan lika mycket som barnen. Kanske mer åt NO hållet än slöjd dock.

• Anonym (Em)

Vilken underbar idé! 

Virka grytlapp och underlägg som du den kan använda på hemkunskapen. Brukar finnas väldigt billigt garn mm på second hand och marketplace. Annat tips är att köpa något plagg och sy om förhand. Det gör jag ofta, t ex minskar urringning, längd eller lägger till detaljer. Då kan du använda plagget sen.

• Anonym (do something)

Tack så mycket för alla tips! Jag ska välja ut några saker att göra. Och spara tråden på skrivbordet så att jag hittar den igen om några veckor och kan posta mina försök, haha.

Svar på tråden Vilka hantverk o dyl kan man testa bekvämt hemma i lägenhet?