• Anonym (must)

Astrid Lindgrens värld, hyra bil?

Ungarna har tjatat om Astrid Lindgrens värld under lång tid. Nu har vi lite över 45 mil att köra norrifrån, så min sambo föreslog att åka tåg ner en bit och sen hyra bil sista biten, för att kunna bo utanför Vimmerby då det finns fler möjligheter än inne i stan. Sen går det inte så många bussar in mot stan heller vad jag vet. 

Vet inte om det är en dum idé i sig, och i så fall var man skulle hyra bilen. Linköping? Norrköping?

• Svar på tråden Astrid Lindgrens värld, hyra bil?
  • Aniiee

Är det så noga var ni hyr bilen? Ni skulle ju lika gärna kunna ta ta tåget till Vimmerby och hyra bil där för att kunna ta er till något boende utanför stan.  Eller hyra bil på hemorten och köra de, vaddå, 5 timmarna? Ta ett avbrott för lunch i Eskrilstuna eller Örebro eller vad ni nu kör förbi på vägen. 

At ta någon halvmesyr med tåg och bil låter bara dumt och stressigt, men det kanske bara är jag...

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (G)

Jag har kollat på liknande upplägg fast inte just åt det hållet. Ofta har det fallit på att biluthyrning inte finns tillgänglig i närheten av tågstationen eller att priset för bilhyra blir lika stort som att hyra hemma. Circle K och OkQ8 har hyggligt bra priser på vissa av sina bilar men är ni många är de billiga bilarna för små och stationerna ligger lite off.
    Prismässigt för resan tvivlar jag att ni tjänar på att hyra bil längs vägen. 

• Anonym (G)

Kollade lite? Hertz har en station 700m från Vimmerby station det borde fungera. 

• Anonym (Em)

Det verkar jättekrångligt och dyrt. Mycket enklare att bara packa in allt i er bil och köra. Gör 2 stopp på vägen så är det ju inga problem att köra. 

• Anonym (must)

Tyckte också det kändes rätt knöligt. Nu ville sambon inte följa med av nån anledning, så kommer bli bara jag ock mina två barn. Sambon har inte körkort heller så hade ändå slutat med att jag fått köra.

Ville mest höra vad andra tycker och om det är någon som gjort något liknande. Hade det varit längre avstånd, som neråt Skåne/Danmark, eller norra Norrland hade det känts mer rimligt. Kör inte gärna 100 mil.

Finns ju förvisso bilfirmor typ Rent-a-Wreck som hyr ut för en spotstyver men sen är ju som vissa sagt, hur lätt är det att komma dit.

• Anonym (must)
    Anonym (?) skrev 2025-06-13 09:08:38 följande:

Tåg och taxi?

Inte för att vara den men... är inte taxi vansinnigt dyrt idag?
  • Anonym (!)
    Anonym (must) skrev 2025-06-13 19:43:38 följande:
    Är tåg verkligen billigare och smidigare än bil hela vägen?
    Dessutom vet vi ju alla hur pålitliga tågen är. 
    Med bil kan man ta bensträckare och stanna för mellis när det behövs.
    Vi hade typ 2,5 timmar i bil med en typ 3,5 åring och det var inga problem.
    Å andra sidan fixade han ca 6 timmar till Helsingborg med husvagn. 
    Man får hålla dem på gott humör så fixar det sig.
  • Studentpappa

Tåg är bekvämt om du åker med sj och inte diverse regionaltåg, men billigt? Njaaa, jag åker mycket tåg i tjänsten och det kostar som att flyga många ggr.

Jag åker tåg och antagligen flyg till veckan och priset är detsamma med tåg till södra Sverige och flyg hem. Hittar ni billiga biljetter så kör på det, annars är ju verkligen bil dit inget problem. Ta en övernattning på vägen och se det som en del av semestern.

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (!) skrev 2025-06-13 20:11:15 följande:
    Är tåg verkligen billigare och smidigare än bil hela vägen?
    Dessutom vet vi ju alla hur pålitliga tågen är. 
    Med bil kan man ta bensträckare och stanna för mellis när det behövs.
    Vi hade typ 2,5 timmar i bil med en typ 3,5 åring och det var inga problem.
    Å andra sidan fixade han ca 6 timmar till Helsingborg med husvagn. 
    Man får hålla dem på gott humör så fixar det sig.
    I ett tåg är det bara att resa sig om du behöver sträcka på benen. Eller gå till bistron och fika, jag väljer tåg alla dgr i veckan mot bil så länge det inte är för dyrt.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (?)
    Anonym (must) skrev 2025-06-13 19:43:38 följande:
    Jämför med priset för hyrbil
Svar på tråden Astrid Lindgrens värld, hyra bil?