Ännu en svärmorstråd - hjälp!
Hej på er,
Ja vad ska jag skriva.. ännu en svärmorstråd. Jag behöver hjälp, tips, råd eller ja vad som helst.
Min svärmor har tappat det helt. Jag och sambon har varit ett par i 10+ år. Första barnet, en tuff graviditet och en långdragen förlossning. Så omtumlande att få barn, mycket att tänka på och fixa.
Så kommer min ack så elaka förbannade svärmor in i bilden. Första barnbarnet. Hon var helt okej innan graviditeten men pö om pö började kommentarerna, försöken att kontrollera mig som gravid, kontrollera barnet och hur/när och varför när hen föddes.
Hon blev mer och mer aggressiv mot mig, häva ut sig subtila och spydiga kommentarer. Allt jag sa kring vår barnomsorg skulle backas upp med källor och fotnot annars var det bara skitsnack. Hennes sätt var det ända rätta och allt idag är så fånigt och korkat. Allt jag gjorde och gör är så konstigt. Alla konflikter och all dålig stämning var bara mitt fel..Fastän sambon ballade ur fler gånger än mig på henne.
Jag är så less satkärringen. Nu har hon även snackat skit om mig till svågern. Att jag aldrig går att prata med och är så otrevlig. Svågern lindade in allt för att dämpa slaget, men jag vet att hon sagt riktigt elaka saker. Jag säger sällan saker längre i hennes närvaro och låter sambon sköta det mesta i samtal. Då jag pratar så himlar hon bara med ögonen eller typ fnyser. Så det blir naturligt att inte vilja föra ett samtal med henne för mig. Så här har det pågått i 8 månader typ.
Hon försöker ta alla våra "första ögonblick" från oss, som första ordet eller att gå första steget. Hon tjatade hur länge som helst om att han sa ett visst ord bara några månader gammal. Hon INSISTERAR att det är barnets första ord, fastän det inte är det. Helt sjukt.
Hon får inte vara barnvakt då hon hela tiden gör motsatsen till vad vi säger eller accepterar. Hon börjar nu insisterar på att vara barnvakt fastän vi säger upprepade gånger att vi säger till när vi vill och är redo för det. Hon fattar inte och blir tokig.
Hon tjatar tjatar och tjatar om allt möjligt som vi inte är intresserade av. Hon accepterar aldrig ett nej och förminskar oss alltid. Hon har alltid varit med om något värre eller hemskare om vi pratar om något som är jobbigt med barnet just nu.
Hon bråkar alltid med sina arbetskamrater och exman och de är alltid korkade enligt henne. Hon försöker alltid få sig själv att se bra ut och framhäver sig själv och sin intelligens. Precis alla andra är korkade. Detta nöter hon varje gång hon är på besök. Vad ska man ens svara på sånt undrar jag.
Sambon har mer och mer slutat vilja umgås med henne då hon bara surar över allt vi gör och inte gör. Jag ställer mig alltid likgiltig. Detta gör ju självklart att allt eskalerar och det är mitt fel. Allt är mitt fel säger hon. Hon tror hon har en jättebra relation till sin son, men tyvärr är det inte så. Han säger ofta att hon är galen, kontrollerande, aldrig ber om ursäkt eller kan ha fel. Han har flera gånger sagt att han vill säga upp kontakten, medan jag försöker vara diplomatisk. Svärmor anser nog att jag tagit hennes son. Hon utövar emotionell incest anser jag. Hennes barn är inte hennes partner/kompis, men hon verkar tro det. Hon beter sig som att de är hennes kompisar och vill gärna umgås alla dagar i veckan. Sambon vill inte ens träffa henne en gång i månaden men då bryter hon ihop och gråter tills han ändrar sig. Det är hennes taktik, gråta och skrika tills hon får som hon vill.
Nu funderar jag starkt på att bryta kontakten med henne, för jag orkar inte. Hon fattar inte när man säger ifrån eller så låtsas hon som ingenting, nästa gång peakar hon och beter sig som en barnunge.
Vilka för och nackdelar bör jag överväga här? Är det bästa sättet? Jag orkar inte gå på äggskal och få mitt föräldraskap ifrågasatt en gång i veckan. Jag orkar inte bli illa behandlad mer eller må dåligt.
Hjälp mig!