• Anonym (Vilsen)

Slut på CSN, hur ta sig framåt?

Bakgrund: Jag gick livets hårda skola, blev utkastad hemifrån och slösade bort massa CSN på depression, strökurser, avhoppade utbildningar och en kort yrkesutbildning som sen inte ledde någonstans. I nuläget har jag bara 39 veckor CSN kvar (+ ett år från komvuxkvoten). Tack och lov har jag ett jobb, men lönen är låg, uppgifterna hjärndöda och utvecklingsmöjligheterna i princip obefintliga. Jag går fram och tillbaka i hög takt och plockar skräp.

Jag söker inga moralkakor (jag vet mycket väl att det är jag själv som försatt mig i denna sits), utan vill ha konkreta råd ang. hur jag ska ta mig framåt.

Eftersom jag inte har råd att studera (mer än två terminer, om ens det) kommer jag att behöva kombinera mitt heltidsarbete med en distansutbildning. Det är i alla fall cad jag utgår från - att hitta en yrkesutbildning där behovet av arbetskraft är stort nog.

Tips?
  • Svar på tråden Slut på CSN, hur ta sig framåt?
  • Anonym (Pluggis)

Kan du använda de 39 veckorna till att komplettera och slutföra nån av de utbildningar du hoppade av, så du får en examen? YH-utbildningar brukar innehålla LIA (praktik) och det kan bli ingången till ett jobb.

• Anonym (Vilsen)

Tyvärr inte. Utöver yrkesutbildningen har jag mest läst sånt man inte kan arbeta med (filosofi, geografi). Var helt enkelt dum och uppgiven, parallellt med psykiska problem.

Jag tänker mig att det bästa kanske vore att läsa en yrkesutbildning och gå all in för det. Oklart om jag orkar med heltidsjobb + 100 %, men det här är första gången i mitt liv jag faktiskt är motiverad att plugga och "bli något". Viktigt att göra ett rationellt val, dock, och eftersom jag fyller fyrtio om fyra år är det här kanske min sista chans.

• Anonym (Eget)

Jag har precis samma bakgrund som du. Läste många strökurser, visste inte vad jag ville göra, dåligt psykiskt mående osv. Idag driver jag eget som konsult och trivs med det. Har man kunskaper och driv är inte utbildning den enda vägen framåt. Vet förstås inte om det är rätt för dig men det är värt att tänka i olika banor.

• Anonym (Vilsen)
    Anonym (Eget) skrev 2025-06-10 09:56:23 följande:

Jag har precis samma bakgrund som du. Läste många strökurser, visste inte vad jag ville göra, dåligt psykiskt mående osv. Idag driver jag eget som konsult och trivs med det. Har man kunskaper och driv är inte utbildning den enda vägen framåt. Vet förstås inte om det är rätt för dig men det är värt att tänka i olika banor.

Får erkänna att jag har noll koll på sånt där, men jag är inte främmande för konceptet. Fint att det löste sig för dig.
  • Anonym (Pluggis)
    Anonym (Vilsen) skrev 2025-06-10 09:48:56 följande:

Tyvärr inte. Utöver yrkesutbildningen har jag mest läst sånt man inte kan arbeta med (filosofi, geografi). Var helt enkelt dum och uppgiven, parallellt med psykiska problem.

Jag tänker mig att det bästa kanske vore att läsa en yrkesutbildning och gå all in för det. Oklart om jag orkar med heltidsjobb + 100 %, men det här är första gången i mitt liv jag faktiskt är motiverad att plugga och "bli något". Viktigt att göra ett rationellt val, dock, och eftersom jag fyller fyrtio om fyra år är det här kanske min sista chans.

Att jobba heltid och samtidigt gå en YH-utbildning på 100% känns inte realistiskt. Men om du har ett jobb, kan du inte söka omställningsstudiestöd?

www.csn.se/bidrag-och-lan/omstallningsstudiestod/vad-ar-omstallningsstudiestod-och-vem-kan-fa-det.html
  • Anonym (Hanna)

Min lillebror har gjort ungefär samma resa som du och pluggat strökurser för att ha en inkomst. 

Han lyckades få en lärlingsplats på en nystartad målerifirma. Först lärlingslön och därefter blev han målare. Han har nu jobbat som fullbetald i 2 år och ska bli delägare i firman samtidigt som de öppnar en butik. 

Vet flera som gått samma väg inom byggbranschen, el, vvs osv. Det beror lite vad man vill arbeta med. 

En annan vän pluggade till undersköterska och kunde då arbeta som omvårdnadsbiträde kvällar och helger för att hålla igång försörjningen men slippa CSN. 

• Anonym (Studerande)

Du kan också kolla upp om det finns pengar att få från fonder att söka till utbildning. Det finns men är en del pappersarbete. Det har jag tänkt söka när Csn:s  pott för högre utbildning är slut. Lycka till.

• Anonym (Vilsen)

Nåt sånt vore smidigt. Även kollat in betald lokaförarutbildning, men där faller det på att man jobbar mycket skift (jag klarar inte av det, sömnen havererar).

Heltid och 100 % kanske är överväldigande. Möjligt att det finns nåt jag kan plugga deltid (och ha tålamod med att det kommer ta några år).

• Anonym (Örkelljunga)

Fint att du har motivation att ta dig vidare men utbildning är inte allt . Jag tror du behöver modet att se vart vingarna bär dig och helt enkelt chansa på vad arbetsmarknaden kan ge dig just här och nu.  Med lågkonjunktur i samhället är ett par års studier definitivt inte en garanti för jobb .. du kan i slutändan ändå sitta med 200.000 i studieskuld och fortfarande inte ha nåt annat jobb än städning på en skola... 

Så jag skulle vårda CSN extra noga och spara så långt det går och istället ligga på och söka alla möjliga typer av jobb för att samla på dig erfarenhet och kunna klättra vidare på bättre möjligheter.  

Jag har inte pluggat en enda dag i mitt liv utöver gymnasiet och har klarat mig utmärkt på det ändå genom att jag alltid varit nyfiken, snabblärd och haft öppet sinne för allt . Sä jag har jobbat på allt från McDonalds,  städning,  svart-anställd servitris,  kökspersonal på restaurang,  packat elkomponenter i ett privat företag etc etc tills jag hamnade på mitt senaste jobb där jag varit i 20 år och  tjänar väldigt bra.  (Djurvård inom lantbruk) 

Svar på tråden Slut på CSN, hur ta sig framåt?