• Andra augusti

Bra NPF-skola i Stenungsund med omnejd

Lite bakgrundsinformation: Jag har en tioåring med autism som periodvis har haft väldigt hög skolfrånvaro mer eller mindre från start av förskoleklass, ofta kopplat till att skolan har velat minska hans tid i flexgruppen och öka den i klassrummet.

Jag har samtidigt fått extremt lite gehör många gånger från lärare och rektorer när jag har understrukit vikten av att han får vara så mycket som han behöver i den lilla gruppen. Detta då skolan hela tiden har haft en stark föreställning om att alla barn socialt sett (åtminstone på sikt) mår bäst i helklass och att det är mitt fel att barnet inte är i skolan som han borde (eftersom de anser att jag låter honom bestämma för mycket), något som tar mycket energi.

Skolans favoritsysselsättning när sonen inte är i skolan är dessutom att kontakta socialen (som till 99% tar skolans parti) vilket tar ännu mer av vår energi.

Nu inför fyran så är tanken därför att försöka hitta en annan, bättre, skola och jag undrar därför om någon kan rekommendera en skola i Stenungsund med omnejd? Sonen är som sagt autistisk, har dock ingen IF. En skola som ger barn med dessa förutsättningar att gå i en liten grupp i den omfattning de behöver och inte ser utebliven klassrumstid som ett misslyckande.

Hemmamamma till tre underbara barn födda -13, -15 och -17 (jag är även npf-mamma då ett barn har autism och två ev. adhd)
Svar på tråden Bra NPF-skola i Stenungsund med omnejd