• Anonym (Stickan)

Problem i äktenskapet typ..

Är gift sen dryga 20 år med en kvinna som är riktigt bra på alla vis men finns absolut ingen åtrå eller känslor kvar.Vi bor ihop och visst det funkar men gör inget längre har inte ens semester samtidigt..
    För tio år sen började en tjej på mitt jobb som då var sambo.Vi klickade direkt och har umgåtts mycket genom åren och var faktiskt otrogna på mer än ett plan om man säger så..Vi är inte fysiska längre på det viset men tar gärna en kaffe ibland..Jag vet ju och känner att det är henne jag vill leva med och bli gammal med..
    Men samtidigt slits jag mellan att inte såra och förstöra äktenskapet mer och helst skulle jag bara vilja bryta med den andra..men det går ju bara inte och får panik att stanna kvar bara för att det är vad jag tror är det rätta här..Ingen blir ju glad av det egentligen..Känns som jag sårar allt och alla och det här äter upp mig

• Svar på tråden Problem i äktenskapet typ..
  • Anonym (Stickan)

För att diskutera nåt så är frågan hur gjorde ni?

• felicityporter

Det låter inte som du har några problem med ditt äktenskap, du är bara uttråkad och känner inte samma åtrå som tidigare vilket är helt naturligt när man varit ihop så länge som du och din fru har. om du sabbar detta kommer du helt garanterat känna exakt likadant om denna tjej, om hon ens skulle vilja ha en en seriös relation med dig, vilket jag finner osannolikt.
    Gräset är inte grönare på andra sidan, du har bara glömt att vattna I din trädgård och samma sak kommer repetera sig om och om igen om du väljer att byta partner.

• Anonym (Stickan)

Varför skulle det vara osannolikt?
    Så trött på att ha ett fungerande liv men ack så tråkigt..ingen längtan ingen passion..Det jag upplevt med den andra under tio år är så mycket mer lockande.

• Tyra myra

Vill berätta om en bekant till mig som haft liknande problem. 

Han hade efter 18 års äktenskap blivit förälskad i en annan kvinna. Först trodde han att det bara var åtrå och ett äktenskap som gick på rutin det hela handlade om. Han kämpade med sig själv men tillslut var han otrogen.

Efter detta insåg han att det var något annat. Han hade varit med om något livsomvälvande. Det handlade inte bara om sex utan om något mycket djupare.  Han kom till mig och var både förtvivlad och förvirrad. Ville ha råd om vad han skulle göra. 

Jag sa då att jag inte kunde ge några råd om detta men att jag ville att han skulle tänka på hur han vill att hans liv ska se ut och hur han vill att hans frus liv ska se ut och sist men inte minst hur den andra kvinnans liv ska se ut.

Han kom tillbaka några dagar senare och berättade att han hade tänkt och ställt dessa frågor till sig själv. Han kom fram till följande.

Han ville att hans hustru skulle ha ett liv hon förtjänade med trygghet och kärlek.
    Han ville att den andra kvinnan skulle ha detsamma.
    Han ville själv ha detsamma.

Jag frågade då honom hur ska du åstadkomma detta?

Han svarade Har ingen aning, det är nog en omöjlighet. 

Alldeles riktigt det är en omöjlig ekvation. Men man kan göra sitt bästa att gör det bästa för alla inblandade. 

Det hela slutade med att mannen skiljde sig, inte för att han hittat en annan utan för att båda kände att deras äktenskap hade gjort sitt, som han sa.

Den andra kvinnan avslutade relationen med mannen men hänsyn till hans hustru

Mannen hittade efter några år en ny kvinna, även hon skild och de lever vad jag vet fortfarande i en bra relation.

Jag vet inte om detta hjälper dig men ibland kanske man får ta ett steg i taget. Först se till sitt äktenskap och hur det mår. Kanske borde man avsluta i enighet om att det är tid att göra detta. Kanske känner man att man vill göra en ny start tillsammans.

Det är detta du kanske skulle fundera på.

• Anonym (Lars-Bertil)
    Anonym (Stickan) skrev 2025-06-11 12:45:33 följande:

Varför skulle det vara osannolikt?
    Så trött på att ha ett fungerande liv men ack så tråkigt..ingen längtan ingen passion..Det jag upplevt med den andra under tio år är så mycket mer lockande.

Har hängt ihop med samma kvinna i 27 år och känner fortfarande åtrå och lust. Hon med. Så kan det också vara.

Vad som är rätt att göra kan bara du själv svara på. Jobbigt va...?
Svar på tråden Problem i äktenskapet typ..