• rajs

Måste jag byta jobb för högre lön?

Jag tjänar under ingångslönen för mitt yrke just nu, och samtidigt har jag ett enormt ansvar som är långt över det normala för min arbetstitel. Jag gör egentligen ett jobb som minst 3 personer bör göra. Jag har otroligt lite möjlighet till förhandling på lönen när årets lönehöjningar görs (egentligen har jag ingen, vill inte gå in på varför för jag vill inte identifiera mig för mycket), och när jag såg nästa års plan på lönehöjning är mindre än detta år? ja, jag tycker inte det är okej vad jag tjänar nu, eller att en minimal ökning nästa år är okej  

Utöver lönen är arbetsplatsen fantastisk, men när jag vet att jag bör tjäna minst 5000kr mer i månaden för vad jag gör vet jag inte om kollegorna och arbetsplatsen kan väga upp.

Jag vill stanna, men jag kan inte stanna med den här lönen  Har jag något utrymme att förhandla? Kan jag säga att jag kollar på andra tjänster eftersom jag ligger efter i lönen, och ge en summa jag skulle stanna för? 

• Svar på tråden Måste jag byta jobb för högre lön?
  • Anonym (C)

Finns det ingen annan tjänst inom företaget du kan ta med ny förhandling om lön så är det byta företag som gäller

• Anonym (M)

Trivs du med att arbeta så mycket? Om du verkligen gör tre personers arbete så har du ju ingen fritid. Så om du säger upp dig så måste de anställa tre personer istället?

Det är ju ett argument du kan använda i löneförhandlingen. De tjänar på att ge dig 5 tkr mer i månaden. 

Varför vill du ens vara kvar när de inte uppskattar det du gör? Jag hade sökt nytt arbete, skulle aldrig tillåta mig att bli utnyttjad som du blir, inte ens med högre lön. 

• Anonym (PP)

Det framgår inte vad det är för sysselsättning du har. Jag skulle ha sökt andra liknande tjänster hos andra företag för att se vad som erbjuds lönemässigt.
    Får du sedan ett erbjudande så nämner du det för din närmaste chef så kanske ni kan komma överens om något båda parter blir nöjda med. 

Ett andra alternativ är väl att nämna för din chef att du känner att lönen hamnat efter med tanke på det ansvar och den arbetsbelastning du har fått. 

• Anonym (Mork)

Fråga chefen om det finns möjligheter att göra en lönejustering. Alltså en förhandling som kringgår övrig lönepåslag. Motivera varför du vill ha det. 

Om chefen inte går med på det så berätta inte att du söker andra jobb. Byt bara. Vill de då köpa tillbaka dig så får du väga in den här vägran och villigheten att inte justera din lön mot en eventuellt högre lön.

Svar på tråden Måste jag byta jobb för högre lön?