• Anonym (Karl)

Varför är dejting så otroligt baserat på sex enbart?

Jag är på alla dejtingappar och vet av de jag känner att många bara är ute efter ligg. Är man. 

Så synd att det nu för tiden enbart blivit fokuserat på sex konstant. Varför är alla så kåta? 

• Svar på tråden Varför är dejting så otroligt baserat på sex enbart?
  • Fjäril kär

Det enkla svaret är egentligen att det är så lättillgängligt.. det är mer accepterat i dagens samhälle att vilja skilja på sex och kärlek.  
    Förut sågs det mer suspekt att söka efter sex. Men idag är det lika vanligt som att vara hungrig. 

• Anonym (Kvinna)

Folk har nog alltid varit kåta men det har blivit mer accepterat på apparna. 

• Anonym (Karl)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-11 18:06:13 följande:

Folk har nog alltid varit kåta men det har blivit mer accepterat på apparna. 

Tyvärr finner jag det så också 
  • Tukt

Är du säker på att du tolkar saker på rätt sätt?

• Anonym (Karl)
    Tukt skrev 2025-06-11 18:14:10 följande:

Är du säker på att du tolkar saker på rätt sätt?

Så finner jag det ja. I ett urval av profiler på de fem största dejtingapparna sökte 45-55% "något lättsamt". Synnerligen en konstig utveckling. 
  • Tukt
    Anonym (Karl) skrev 2025-06-11 18:16:33 följande:
    Så finner jag det ja. I ett urval av profiler på de fem största dejtingapparna sökte 45-55% "något lättsamt". Synnerligen en konstig utveckling. 
    Men är det samma sak som sex? Tänker för att den vanliga synen på dejtande är ju att män vill ha sex, och kvinnor något djupare. Så tänker om det är din tolkning som kanske övertolkar. Men i vilket fall är det ju inte djupare relationer de söker då.
  • Anonym (Karl)
    Tukt skrev 2025-06-11 18:28:01 följande:
    Men är det samma sak som sex? Tänker för att den vanliga synen på dejtande är ju att män vill ha sex, och kvinnor något djupare. Så tänker om det är din tolkning som kanske övertolkar. Men i vilket fall är det ju inte djupare relationer de söker då.
    På apparna betyder det det jag. Jag är också kåt såklart men vill inte ligga runt på apparna för det. Vill också av samma religiösa skäl undvika onödig onani också (är ny aktiv kristen iaf hemma) så. 

Nej giftermål och djupare emotionella kontakter är ej av högsta vikt numera i detta samhälle vi lever i.
  • Anonym (Olof)

Nu vet jag inte ålder på.dig men jag är uppvuxen långt innan internet och det har alltid funnits kåta människor som är ute efter sex men det var väl inte lika synligt före internet. Då märktes det mest i olika typer av  bekantskapskretsar . 
    Även "på min tid" fanns det gott om folk som inte ville gifta sig utan var nöjd med att vara kk eller ha andra typer av lättsamma kontakter.  Allra helst eftersom samhället lättade på synen på äktenskap.  En kvinna måste inte vara gift utan kunde jobba, tjäna egna pengar,  vara självständig, odla djupa kontakter utan krav på äktenskap och fostra barn själv.  Då kom också synen på sex att förändras. Och det håller i sig. 

Självklart finns det gott om människor som vill både gifta sig och har en mer konservativ syn på sex och förhållande men ungefär lika många har en annan inställning.  Med hjälp av internet syns dessa människor mer än tidigare.  

• Tyra myra

Det enkla svaret är att det är för att apparna finns, men det ligger nog lite mera bakom. 

Vårt samhälle har bivit alltmer sexualiserat. Relationer byggs kring sex exempelvis KK och någon som inte är sexig är inte intressant, osv.

Det verkar som om det djupare utbytet mellan människor kommit på undantag. Att hitta en livskamrat är inte intressant längre.

Nu menar jag inte att sex inte har med dejting att göra men det verkar som om detta har blivit huvudsaken.  

Nu har jag själv ingen erfarenhet av nät dejting men träffar många människor som är det och nog tycker jag att de flesta verkar lessna alltmer. Det blir liksom ingenting av det, som någon sa.  De får ligga men sen blir det inget mera.

Så TS du har nog helt rätt

• Tukt
    Anonym (Karl) skrev 2025-06-11 18:32:26 följande:
    På apparna betyder det det jag. Jag är också kåt såklart men vill inte ligga runt på apparna för det. Vill också av samma religiösa skäl undvika onödig onani också (är ny aktiv kristen iaf hemma) så. 

Nej giftermål och djupare emotionella kontakter är ej av högsta vikt numera i detta samhälle vi lever i.
    Jag vet inte vilka appar du menar. Men det finns ju gott om appar och sajter som blandar upp med påhittade profiler. Går ju köpa upp sådana i bulk för att då det ser ut som att det finns gott om villiga kvinnor.
    Och tänker du så kanske Kristendejt.se passar bättre. 
  • Anonym (anony­m­06swe)
    Anonym (Karl) skrev 2025-06-11 18:32:26 följande:

Vad är onödig onani? Finns det nödvändig onani?
  • Anonym (123456)

Sex är en viktig del. Men om det enbart är det man är ute efter så är det ju bra om man inte påstår motsatsen. Så länge man inte lurar någon så är det väl inget fel. Var och en får bestämma själv hur man vill ha det i livet.

• Ascendere

Tror inte män i allmänhet är ute efter enbart sex utan känslor. Snarare kan man nog beskriva det som en kärleksrelation utan det negativa som kommer med att ha en strikt monogam relation där man även bor ihop.

Kvinnor har oftast lägre sexdrift då de är i en fast relation, det har däremot inte män i allmänhet.
    Så lösningen blir då att ha en lite mer lös relation, det hindrar förstås inte att det även finns en nära känslomässig relation också, däremot kanske man gärna skippar biten med att dela bolån och hämtningar på fritids, utan hellre har en relation som fokuserar just på den känslomässiga biten av kärlek inklusive sex. 

• Anonym (Karl)
    Anonym (123456) skrev 2025-06-12 13:49:30 följande:

Sex är en viktig del. Men om det enbart är det man är ute efter så är det ju bra om man inte påstår motsatsen. Så länge man inte lurar någon så är det väl inget fel. Var och en får bestämma själv hur man vill ha det i livet.

Ja klart sex är en viktig del i en relation ja. Ja, de som enbart är ute efter det dock bör vara öppna med det. Ja, de får själv bestämma om det vill det själv.

Sex är viktigt men också intimitet överlag i en relation. 
  • Anonym (anony­m­06swe)
    Anonym (Karl) skrev 2025-06-12 13:56:42 följande:
    Ja klart sex är en viktig del i en relation ja. Ja, de som enbart är ute efter det dock bör vara öppna med det. Ja, de får själv bestämma om det vill det själv.

Sex är viktigt men också intimitet överlag i en relation. 
    Har du haft en sexuell relation?
Svar på tråden Varför är dejting så otroligt baserat på sex enbart?