• Anonym (Mamma)

Kläder vid umgänge

Som rubriken lyder, vad är rimligt av boende föräldern att skicka med i kläder och sko väg vid umgänge?
    ett klädombyte är väl vad som sägs att umgängesföräldern ska ha

• Svar på tråden Kläder vid umgänge
  • Anonym (Ulrika)

Det finns inga ska/måste.  Föräldern ska bidra till barnets försörjning under tiden umgänget sker så det är underförstått att det bör räknas in kläder i detta.  Det du skickar med är frivilligt men är inget den andra ska ta för givet . 
    Bäst är väl om ni kan ha en dialog om kläder och vad som känns rimligt utifrån era förutsättningar och utifrån barnets ålder. 

• Anonym (Mia)

Ytterkläder. skor och sådant som man inte har massor av. Kanske något speciellt plagg barnet vill ha med sig. 

Tröjor, byxor och underkläder bör båda ha så det räcker en vecka. 

• Anonym (Hur bor barnet?)

Har ni varannan vecka eller varannan helg? 

Mina bor varannan helg och lov så jag skickar med vad de behöver för vistelsen då de inte har några kläder hos den andre föräldern. 

Hade de bott varannan vecka hade de fått ha kläder på båda ställena. Däremot är jackor och skor kanske onödigt att ha dubbelt av.

• Anonym (Hm)

Skickade med det barnet behövde för tiden hos umgängesföräldern.

• Anonym (Mamma)

Tack för svaren!
    hur skulle ni reagera om ni fick för små kläder till barnen? Gå och köpa trots att ni betalar underhåll och har begränsat med pengar eller säga ifrån att det behövs bättre?

• Anonym (Mia)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-13 13:29:25 följande:

Tack för svaren!
    hur skulle ni reagera om ni fick för små kläder till barnen? Gå och köpa trots att ni betalar underhåll och har begränsat med pengar eller säga ifrån att det behövs bättre?

Vem gör vad och vem betalar underhåll? 
  • Anonym (Mamma)

Vh skickar med ytterkläder och skor i för små storlekar till umgängesföräldern, varannan helg, vilket gör att umgängefräldern antingen måste köpa nya eller inte kunna göra det som är planerat. Att tillägga det finns ett barn till hos umgängesföräldern som blir besviken när saker inte kan göras. Ex, leka i snön på vintern, inte ute när det regnar 

• Anonym (oro)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-13 13:29:25 följande:

Tack för svaren!

Jag skulle ju först och främst fundera över (ta reda på) om barnen alltid har för små kläder, eller om barnet bara har för små kläder vid umgänget. 

Om barnet alltid har för små kläder så måste det ju styras upp vad boendeföräldern har för ansvar för klädinköp och att se till att barnet har lämpliga kläder. Om barnet skickas på umgänge med för små kläder så skulle jag ta upp varför det är så. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-13 14:02:36 följande:

Vh skickar med ytterkläder och skor i för små storlekar till umgängesföräldern, varannan helg, vilket gör att umgängefräldern antingen måste köpa nya eller inte kunna göra det som är planerat. Att tillägga det finns ett barn till hos umgängesföräldern som blir besviken när saker inte kan göras. Ex, leka i snön på vintern, inte ute när det regnar 

Fast om umgängesföräldern köper nytt kan ju kläderna stanna där. Om man endast har barnen ; dagar i månaden behövs ju inte mkt kläder. 

Har barnen för små kläder hemma hos vh också?

Går det inte att resonera med vh? Varför har barnen inte vv?

• Raggartjejen
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-13 14:02:36 följande:

Vem är umgängesföräldern och vem är vårdnadshavaren?
  • Anonym (x)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-12 12:26:06 följande:
    Kläder vid umgänge

Som rubriken lyder, vad är rimligt av boende föräldern att skicka med i kläder och sko väg vid umgänge?
    ett klädombyte är väl vad som sägs att umgängesföräldern ska ha

Vad som är rimligt och vad som sedan sker är tyvärr ofta två skilda saker. Boendeföräldern borde egentligen skicka med allt som behövs för den kommande helgen inklusive regnkläder om det ska bli regn osv.

Nu verkar det inte riktigt funka så hos er, så då skulle jag gå och köpa ett regnställ och vinteroverall till mitt barn för sån är jag. Jag tänker inte tjafsa eller låta det gå ut över mitt barn att barnets boendeförälder beter sig på det sättet.

Sedan skulle jag behålla de sakerna i mitt hem. 

Det finns ju urbilliga kläder att köpa second hand som du kan ha i garderoben. 
Svar på tråden Kläder vid umgänge