• RkRk

Hur lång tid tog det för er?

Hur lång tid tog det för er att komma över exet och kanske bygga något nytt? 

Jag är en separerad 3 barnspappa sedan 1.5 år tillbaka. Jag känner att jag inte är 100% över mitt ex ÄNNU. Blir trött på mig själv och känner mig patetiskt. Hon har hittat en ny och det gör inte saken bättre. 

Jag har träffat relativt många nya kvinnor efter henne, många har varit superfina människor som jag önskar att jag känt mer för. Någon har även nämnt att de fått känslor för mig och då har jag mer eller mindre vänt på klacken. Jag kommer liksom inte framåt känslomässig. 

Några tips?

• Svar på tråden Hur lång tid tog det för er?
  • Anonym (Anna)

Vissa kommer man aldrig över men lär sig leva utan.
    Dejta inte andra förrän du är redo.

• Anonym (Patricia)

Att bli redo handlar ju om att bearbeta skilsmässan med allt vad det innebär.  Det låter som att du inte gjort det och då funkar det inte att dejta heller. 

Jag var den som tog initiativ till skilsmässa och jag ville verkligen skiljas. Men ändå tog det upp mot tre år innan jag kände mig redo att ens titta åt en annan man. För att jag behövde bearbeta våra 15 år som gifta , komma till insikt om olika saker, sörja och vara ledsen över det som inte blev, bråka med exet som tyckte jag var en hagga,  gråta över krossade drömmar,  trösta barnen, bli sams med exet  och hitta en fungerande vardag och landa i mig själv som ensamstående mamma och singel.  Att läka från det som gjort ont och sårat mig. 

När jag väl kom ut på andra sidan så kände jag att jag var redo. En ny framtid med en en ny man kändes lockande ,  att dejta kändes bara mysigt ..   men det tog nästan 3 år innan jag nådde dit. 

• RkRk
    Anonym (Patricia) skrev 2025-06-12 19:24:10 följande:

Att bli redo handlar ju om att bearbeta skilsmässan med allt vad det innebär.  Det låter som att du inte gjort det och då funkar det inte att dejta heller. 

Jag var den som tog initiativ till skilsmässa och jag ville verkligen skiljas. Men ändå tog det upp mot tre år innan jag kände mig redo att ens titta åt en annan man. För att jag behövde bearbeta våra 15 år som gifta , komma till insikt om olika saker, sörja och vara ledsen över det som inte blev, bråka med exet som tyckte jag var en hagga,  gråta över krossade drömmar,  trösta barnen, bli sams med exet  och hitta en fungerande vardag och landa i mig själv som ensamstående mamma och singel.  Att läka från det som gjort ont och sårat mig. 

När jag väl kom ut på andra sidan så kände jag att jag var redo. En ny framtid med en en ny man kändes lockande ,  att dejta kändes bara mysigt ..   men det tog nästan 3 år innan jag nådde dit. 

Tack för att du delade med dig. 

Att det tagit dig hela tre år att komma över på andra sidan är nog ett facit på att du valt att gå rätt väg. Det tar tid såklart efter så många år, vi fick tio år ihop. Så det kanske bara är att acceptera att det kommer ta lite mer tid även för mig. Jag vill egentligen bara lämna allt bakom mig och gå vidare eftersom det är det hon har gjort. Så man anstränger sig verkligen för att det ska bli så. Men som sagt det tar nog den tid det tar.

• Anonym (Patricia)
    RkRk skrev 2025-06-12 21:08:07 följande:

Tack för att du delade med dig. 

Att det tagit dig hela tre år att komma över på andra sidan är nog ett facit på att du valt att gå rätt väg. Det tar tid såklart efter så många år, vi fick tio år ihop. Så det kanske bara är att acceptera att det kommer ta lite mer tid även för mig. Jag vill egentligen bara lämna allt bakom mig och gå vidare eftersom det är det hon har gjort. Så man anstränger sig verkligen för att det ska bli så. Men som sagt det tar nog den tid det tar.

Observera : att gå vidare som ditt ex gjort betyder inte per automatik att hon är läkt och har lämnat allt bakom sig... alla är vi olika givetvis men alldeles för många kastar sig ut i dejting utan att vara redo. Så att använda exet som nån jämförelse är farligt.  Hon kan för all del vara ännu mer trasig än du tror och att dejta runt och hitta nån fort kan vara ohyggligt destruktivt... 

Min exman gjorde det.. på dessa 3 år det tog för mig hade han hunnit med två förlovningar och två sambos ... givetvis höll det inte..  Nu har han landat med sambo nr 3 och detta verkar vara på riktigt denna gång.  
  • RkRk
    Anonym (Patricia) skrev 2025-06-12 21:28:16 följande:
    Observera : att gå vidare som ditt ex gjort betyder inte per automatik att hon är läkt och har lämnat allt bakom sig... alla är vi olika givetvis men alldeles för många kastar sig ut i dejting utan att vara redo. Så att använda exet som nån jämförelse är farligt.  Hon kan för all del vara ännu mer trasig än du tror och att dejta runt och hitta nån fort kan vara ohyggligt destruktivt... 

Min exman gjorde det.. på dessa 3 år det tog för mig hade han hunnit med två förlovningar och två sambos ... givetvis höll det inte..  Nu har han landat med sambo nr 3 och detta verkar vara på riktigt denna gång.  
    Nej det är väl så. det var någon hon träffade ganska fort efter oss och fortfarande hänger ihop med. Men som du säger så vet man inte vad en människa går igenom bakom murarna.
    Jag har varit öppen med alla jag träffat seriöst att jag fortfarande bearbetar det som varit. 

Herrejösses det var en hel del att hinna med på 3 år. Alla är vi olika..
  • Anonym (Ensam)

Vi har varit separerade snart två år och det gör fortfarande ont!
    Inte ens en tanke på att dejta ngn ny det känns mkt avlägset.

Mitt ex har en ny sedan vi separerade tills nu men nej gräset är knt grönare , de har en stormig relation, ingenting gemensamt och han har erkänt att han mest är kvar för ett slippa vara ensam... Ja och att hon kan försätta hans karriär om han gör slut men det är en annan historia.

Så att skynda in i ngt nytt funkar ej för alla.. men sen är vi alla olika.

Och det. Är svårt om man har känslor kvar, vilket jag har .
    Tyvärr umgås vi fortfarande så blir ju ännu svårare då men jag är ej redo att släppa.
    Tror man behöver läka i sin egen takt, och det tar olika lång tid.
    Mkt handlar väl om hur man separerade med.
    Att läka en svår separation kan ta många år.

Svar på tråden Hur lång tid tog det för er?