• Anonym (TS)

Jag mår inte bra på mitt nya jobb – vad hade du gjort?

Jag har jobbat två veckor nu på ett sommarjobb inom hemtjänsten, och jag ska vara där hela sommaren. Jag kör bil mellan cirka 22 brukare varje pass. Tempot är högt, stressen stor, och jag känner mig ofta osäker och pressad. Under alla pass hittills har jag behövt hjälp från andra kollegor för att hinna klart.

Jag har redan råkat backa in i en stolpe och varit nära att krocka när jag stressade med GPS:en. Jag är rädd att det här jobbet kommer börja påverka mitt mående om jag fortsätter.

Samtidigt har jag möjlighet att gå tillbaka till mitt tidigare sommarjobb på ett LSS-boende, där det är lugnare, tryggare och jag trivs ? men lönen är några tusenlappar lägre.

Vad hade du gjort? Stanna kvar och härda ut för lönen och erfarenheten, eller välja tryggheten och trivseln?

• Svar på tråden Jag mår inte bra på mitt nya jobb – vad hade du gjort?
  • Anonya

Ditt gamla sommarjobb vill gärna ha dig tillbaka, men hur är din möjlighet att sluta på ditt nuvarande? Uppsägningstid först och främst men även möjlighet till senare jobb och goda referenser. 

En sommar med stressigt jobb som får dig att må dåligt kontra ett där du mår bra men får några tusenlappar mindre. Hur viktiga är de tusenlapparna för dig och din ekonomi?

• Anonym (TS)
    Mitt gamla jobb vill äntligen ha tillbaka mig och frågar mig ofta varför jag inte vill komma tillbaka och sommarjobba hos dem. Jag är sommarjobbare och har ingen uppsägningstid ? det räcker att jag säger att jag inte vill fortsätta.

Några tusenlappar hit eller dit spelar egentligen inte så stor roll. Men samtidigt upplever jag att min tidigare chef inte vill höja min lön, trots att hen gärna vill att jag kommer tillbaka. Jag gillar verkligen mitt gamla jobb, men problemet är att jag ligger lågt lönemässigt jämfört med andra som har liknande erfarenhet och kompetens som jag. Och de verkar inte vilja göra något åt det.
  • Anonym (TS)
    Anonya skrev 2025-06-14 12:38:31 följande:

Ditt gamla sommarjobb vill gärna ha dig tillbaka, men hur är din möjlighet att sluta på ditt nuvarande? Uppsägningstid först och främst men även möjlighet till senare jobb och goda referenser. 

En sommar med stressigt jobb som får dig att må dåligt kontra ett där du mår bra men får några tusenlappar mindre. Hur viktiga är de tusenlapparna för dig och din ekonomi?

Mitt gamla jobb vill äntligen ha tillbaka mig och frågar mig ofta varför jag inte vill komma tillbaka och sommarjobba hos dem. Jag är sommarjobbare och har ingen uppsägningstid ? det räcker att jag säger att jag inte vill fortsätta.
    Några tusenlappar hit eller dit spelar egentligen inte så stor roll. Men samtidigt upplever jag att min tidigare chef inte vill höja min lön, trots att hen gärna vill att jag kommer tillbaka. Jag gillar verkligen mitt gamla jobb, men problemet är att jag ligger lågt lönemässigt jämfört med andra som har liknande erfarenhet och kompetens som jag. Och de verkar inte vilja göra något åt det.
Svar på tråden Jag mår inte bra på mitt nya jobb – vad hade du gjort?