• Anonym (Varför?)

Varför ska folk som blivit nyktra och drogfria hyllas och berömmas?

Vi som jobbat och gjort rätt för oss hela våra liv, när får vi hyllningar och beröm för det? Men f.d. missbrukare som knappt jobbat hela sina liv, eller bara kortare perioder, och bara gått omkring och supit, drogat och slagit dank, de ska hyllas och berömmas för att de minsann brutit med sina "destruktiva" liv (som de valde själva från första början). En anhörig som haft missbruksproblem är med i en grupp för nyktra och drogfria på Facebook, jag har gått med i den mest av nyfikenhet, bl.a. för att se vad hen, den anhörige skriver men även andra. Där postas det inlägg om hur många  månader eller år folk varit nyktra och drogfria, som får en massa gillningar och stöttande och uppmuntrande kommentarer. Jag undrar liksom varför de ska ha så mycket beröm för sådant som är självklart för oss andra, dvs vi som jobbar och sköter oss och inte har missbrukat, som måste hålla oss nyktra och drogfria och som gör det för att vi inte har någon sådan beroendeproblematik. Är sådana här grupper mest "klubbar" för inbördes beundran? Ofta har man också sett reportage om missbrukare som gör en väldigt stor grej av att de brutit med det "destruktiva" livet (jag skriver destruktiva inom citationstecken för att jag anar att många av dessa levt i föreställningen om att livet ska vara en fest - varje dag). 

Varför är det extra synd om folk som supit och knarkat och som valt det själva från början? Varför är de värda mer beundran och omtanke än vi som jobbar och sliter varje dag för att få ihop till brödfödan?

• Svar på tråden Varför ska folk som blivit nyktra och drogfria hyllas och berömmas?
  • Anonym (Löja)

För att det kräver enormt mycket av en människa att bli av med ett missbruk. Och inte bara att komma ur det utan för många är det också en svår kamp att hålla sig ren. De som klarar det är värda all uppmuntran och respekt. 

• Anonym (Löja)

Angående att missbrukare själva valt drogerna. Jag säger både ja och nej på det. Det är så klart rätt komplicerat, men alla jag känt som har missbrukat har gjort det som reaktion på tex övergrepp eller obehandlad psykisk sjukdom. 

• Anonym (Hm)

Det krävs mycket för att bli av med ett beroende.

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Löja) skrev 2025-06-15 22:22:24 följande:

För att det kräver enormt mycket av en människa att bli av med ett missbruk. Och inte bara att komma ur det utan för många är det också en svår kamp att hålla sig ren. De som klarar det är värda all uppmuntran och respekt. 

Jag ser det som att har man en gång klarat att börja dricka, så klarar man oftast också att sluta, om man bara vill och bestämmer sig för det. Sedan finns det de som har psykisk sjukdom eller diagnoser i botten, men att skylla på en dålig och traumatisk uppväxt håller liksom inte, eftersom det är många som haft det men som ändå inte hamnat i missbruk. Som vuxen ska man klara att kunna ta ansvar för sitt liv och lämna det som har varit bakom sig, särskilt om man är äldre än 30.
  • Anonym (HEJHEJ)
    Anonym (Varför?) skrev 2025-06-15 22:33:32 följande:
    Jag ser det som att har man en gång klarat att börja dricka, så klarar man oftast också att sluta, om man bara vill och bestämmer sig för det. Sedan finns det de som har psykisk sjukdom eller diagnoser i botten, men att skylla på en dålig och traumatisk uppväxt håller liksom inte, eftersom det är många som haft det men som ändå inte hamnat i missbruk. Som vuxen ska man klara att kunna ta ansvar för sitt liv och lämna det som har varit bakom sig, särskilt om man är äldre än 30.
    Ah den chockerande biten där en "TS" inte vet hur missbruk fungerar. Eller människor.
  • Mayjel

De behöver en viss uppmuntran tycker jag, för att inte frestas till att återgå till det destruktiva levernet. 

• burleskburkläsk
    Anonym (Löja) skrev 2025-06-15 22:26:08 följande:

Angående att missbrukare själva valt drogerna. Jag säger både ja och nej på det. Det är så klart rätt komplicerat, men alla jag känt som har missbrukat har gjort det som reaktion på tex övergrepp eller obehandlad psykisk sjukdom. 

Exakt!

Jag vet en tjej som var emot droger, hon levde i ett förhållande med en missbrukare som styrde henne på alla tänkbara vis, en dag satte hon sig upp mot honom för hon fick nog, då injicerade han henne med Amfetamin, tillslut fick hon bort honom ur sitt liv, hon är fri och varit fri länge men ofta känner hon ändå sug efter drogen.

Att säga att alla valt det stämmer ju knappast.

Jag själv hatar missbruk men inte missbrukare, min Far började när han var 12 år, han var ibland fri och ibland extremt hårt på det, till viss del kanske självvalt, han slutade skolan pga extrem mobbning där de skar isönder hans kläder, spolade hans böcker i toan och krossade hans glasögon, samtidigt fick han dagligen stryk och hot av Farmors nya gubbe.
    Min Far var ensam och utstött och började hänga med killar ca 18-20 år som också var utstötta, de höll mest på med gräs...visst de kanske valde drogerna men om de haft en bättre start så hade de troligen aldrig börjat.
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Jimmy75

Jag saknar ord. Du har inte den blekaste aning om vad du snackar om. Jag fattar inte hur klarar andas under den där asstora offerkoftan du har på dig när du missunnsamt bölar för att någon som har gjort en enorm bedrift får beröm.

Klubb för inbördes beundran??? Grupp för stöttande, så att andra med liknande erfarenheter ska kunna hjälpa varandra att fortsätta hålla sig rena. 

"dvs vi som jobbar och sköter oss och inte har missbrukat, som måste hålla oss nyktra och drogfria och som gör det för att vi inte har någon sådan beroendeproblematik"
    1. Vem tvingar dig att hålla dig nykter och drogfri undrar jag.....eftersom det nu verkar vara så fruktansvärt orättvist. Varsågod säger jag....eftersom du ändå inte tycker det är någon större bedrift att bryta ett missbruk så ska det väl vara en piece of cake för dig - och så får du ju dessutom det där fina berömmet som de där andra får.
    2. Du påpekar att "ni som inte har sådan beroendeproblematik" måste hålla er nyktra - exakt! Ni som inte har sådan beroendeproblematik. Det är med andra ord inte någon bedrift för dig att hålla dig ifrån det. Det är precis lika korkat som om en snorrik person ifrågasätter varför en person utan inkomst klagar över hur dyrt allt är. 
    Uppenbarligen har du haft turen att ha/få förutsättningarna för att hålla dig på rätt väg i livet - GRATTIS! Kanske du skulle vara glad över det istället för missunnsam och kasta skit över de som kämpat som djur och i synnerhet kasta skit på de som LYCKATS. Vet du vad de har lyckats med? Jo de har lyckats kämpa sig tillbaka till samhället och nu BIDRA med arbetskraft och för den delen betala skatt, alltså betala för DIN sjukvård och ditt skyddnät istället för att fortsätta tillhöra en grupp som kostar av samhällets resurser om vi nu ska betrakta det här ur ditt gnällperspektiv.

Eftersom det nu är så fel och orättvist att denna grupp får beröm och ger varandra beröm och stöttning - på vilket vis skapar det minsta besvär för dig i ditt liv? Och om det inte gör det får du gärna förklara vad det är du gnäller för? Du har dessutom inte i gruppen att göra - Du har infiltrerat en grupp där du inte har någonting att göra och sedan har du mage att beklaga dig över vad som skrivs där inne. LÄMNA GRUPPEN OCH LÄS DET INTE DÅ!!! Brukar du med flit välja dåliga radiostationer också och sedan gnälla över att de inte sänder något vettigt där???

• Anonym (Fd heroinista)

Det ska till en väldigt liten människa att vara avundsjuk på före detta missbrukare. 

Svar på tråden Varför ska folk som blivit nyktra och drogfria hyllas och berömmas?