Tips & life hacks vid adhd
Hej!Med tanke på hur vanlig diagnosen är idag så tänker jag att det kanske finns en och annan med egen erfarenhet av det här. Det är så att jag idag är 50 år och håller på att utredas med frågeställning ADHD. Det tog mig många år att förstå det och det var en slump att det gick upp för mig. Jag trodde inte det var möjligt att ta en masterexamen på universitetet och ändå ha ADHD, därför har den tanken aldrig slagit mig.
Jag hoppas att det finns en massa förslag och kloka tips på hur jag kan göra för det bryter ner mig när det emellanåt skapar sådana fruktansvärda blockeringar som gör att jag har oerhört svårt att ta mig an vissa uppgifter, för att inte tala om när det är många olika saker som måste göras och alla upplevs lika viktiga. Jag fastnar i en massa om och men och tänker att jag först måste strukturera upp det perfekt innan jag kan börja medan jag samtidigt fastnar i att jag inte kan göra X förrän jag har planerat in Y och Z, men de kan jag inte börja planera förrän jag är klar med X för att jag inte vill hålla på och hoppa eftersom det är en del av problemet. Ja jag tror ni fattar. Det kostar mig enormt mycket både energi och pengar - gud vet hur mycket jag har betalat genom åren i totalt onödiga förseningsavgifter samt diverse andra saker som antingen runnit ut händerna eller förvärrats för att jag inte blev färdig att ta tag i det. När jag ska göra saker så sätter jag sjukt höga prestationskrav på att det ska vara perfekt och det ska göras noga....med det ironiska resultatet att det istället inte blir gjort alls. Jag tycker oerhört sällan att något jag gör är bra nog, men samtidigt kan jag inte säga vad kriterierna för min "godkänt-nivå" är. Bara en diffus upplevelse av att jag inte nått upp till den, trots att andra genom alla år sagt att det jag gör är bra. Är det någon som känner igen sig i det här och har något förslag på hur jag kan förändra mig och bli bättre? Det går liksom ut över så många områden av mitt liv och jag tycker mitt kaos drabbar mina barn.