• pandarinen

måste jag ta tjänstledig för att vara ledig på skollov?

Jag vill vara ledig alla skollov med barnen. Men samhällets regler är ju idiotiska. 

jag har inga föräldraledig dagar kvar, ingen semester. Jag har inga problem att ta obetald ledighet, men hur. Måste jag ansöka om tjänstledighet inför varje lov? Eller finns det andra vägar att gå?

• Svar på tråden måste jag ta tjänstledig för att vara ledig på skollov?
  • Anonym (Ellen)

Hur hade du annars tänkt, i all välmening?
    Samhällets regler idiotiska?
    Antingen får du skaffa ett flexibelt jobb eller starta eget så att du äger din tid. Eller så kan du förstås söka tjänstledigt men du har inget lagstöd i det utan funkar det inte i verksamheten så kan chefen säga nej.
    Och tänk på att tjänstledighet inte är semesterlönegrundande så är du ledig mycket under året kommer du att börja tappa betald semester också.

• Anonym (sköldmö)

Varför är samhällets regler idiotiska? 

Jobb måste skötas. Man kan få ledigt, men inte hur som helst. Ska du vara ledig alla barnens lov, och hela loven, blir det en hel del. Varför skulle arbetsgivare acceptera det om du behövs på jobbet? 

Någon vecka om året är en annan sak, förutom semester då.

Många barn går på förskola eller fritids på loven. Det är inget konstigt. Det är önskvärt om de kan vara lediga över jul och nyår samt mitt i sommaren, men mer än så kan man inte kräva. Då får man jobba hemifrån.

• Anonym (M)
    pandarinen skrev 2025-06-16 18:28:28 följande:
    måste jag ta tjänstledig för att vara ledig på skollov?

Jag vill vara ledig alla skollov med barnen. Men samhällets regler är ju idiotiska. 

jag har inga föräldraledig dagar kvar, ingen semester. Jag har inga problem att ta obetald ledighet, men hur. Måste jag ansöka om tjänstledighet inför varje lov? Eller finns det andra vägar att gå?

Ja, jättedumma regler. Självklart ska man kunna vara ledig när man vill. 

Ärligt talat, skaffa inte barn om du inte förstår hur samhället fungerar. Ta så mkt ledigt du vill men ta konsekvenserna, de slipper du inte undan. 

• Anonym (Em)

Svårt för många arbetsgivare att få ihop det om anställda vill ha så många och långa perioder av ledighet. Så förstår varför det ser ut som det gör.

Är det krångligt att söka tjänstledigt eller varför vill du inte göra det?

• Krocko

Fråga din chef? Är det grönt därifrån så lägg in ledighet för hela årets lov.

• pandarinen
    Krocko skrev 2025-06-16 19:18:37 följande:

Fråga din chef? Är det grönt därifrån så lägg in ledighet för hela årets lov.

Japp det ska göra. Jag tänkte mest om det fanns något enklare. Ansöka om obetald semester. Men jag får väl skicka in en ansökan om tjänstledighet istället då. Jag prioriterar hellre att vara fri och ledig med min son - än att lämna bort honom - till kommunens verksamheter. 

Jag tycker det är idiotiskt så som samhället är uppbyggt. Att folk lämnar bort sina barn hela tiden. Jag själv har valt att vara hemmaförälder och jobbar natt. Men när sonen börjar skola tänker jag vara ledig alla lov- å ha längre sommarlov. 

Å får jag inte det- får jag väl säga upp mig eller söka annat jobb. Min son är mer prio för mig än ett jobb. 

• Anonym (sköldmö)
    pandarinen skrev 2025-06-16 19:26:23 följande:

Japp det ska göra. Jag tänkte mest om det fanns något enklare. Ansöka om obetald semester. Men jag får väl skicka in en ansökan om tjänstledighet istället då. Jag prioriterar hellre att vara fri och ledig med min son - än att lämna bort honom - till kommunens verksamheter. 

Jag tycker det är idiotiskt så som samhället är uppbyggt. Att folk lämnar bort sina barn hela tiden. Jag själv har valt att vara hemmaförälder och jobbar natt. Men när sonen börjar skola tänker jag vara ledig alla lov- å ha längre sommarlov. 

Å får jag inte det- får jag väl säga upp mig eller söka annat jobb. Min son är mer prio för mig än ett jobb. 

Folk "lämnar bort" sina barn för att de behöver försörja sig. Det gäller väl även dig om du jobbar natt?

Självklart kan du säga upp dig och hitta ett annat jobb. Men om du inte hittar något som går med på att du är ledig så mycket - hur ska du försörja dig och sonen?
  • pandarinen

Jag förstår inte varför ni blir så upprörda :D vill inte ni vara hemma och spendera så mycket tid ni kan med era barn? 

Det vore väl fantastiskt om möjligheten fanns att även kunna få spendera skolloven med det finaste man har- barnen. 

Å samhället går inte under- finns så många arbetslösa människor- eller folk som inte har barn som vill jobbar- eller uppenbarligen även föräldrar som vill jobba på skolloven. 

• pandarinen
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-16 19:35:16 följande:
    Folk "lämnar bort" sina barn för att de behöver försörja sig. Det gäller väl även dig om du jobbar natt?

Självklart kan du säga upp dig och hitta ett annat jobb. Men om du inte hittar något som går med på att du är ledig så mycket - hur ska du försörja dig och sonen?

Inga problem för mig- isåfall skulle jag väl inte föredra obetald ledighet. Jag har väldigt låga utgifter. Jobbar 10 pass i veckan. Och går plus - sparkonto - äger mitt boende, osv osv. 

Också finns A-kassa. Jag har levt på mindre pengar. Men det var inte det som var mitt inlägg. Är det ekonomin som gör att ni hetsar upp er? 

Min fråga var bara om det fanns andra möjligheter än att ta tjänstledigt om jag inte har föräldralediga dagar kvar. Men det löser sig. Jag har redan idag tjänstledigt - och det är nog inga problem att få heller, för det finns många vikarier som vill jobba när jag är ledig. 

Sjukt att jag ska behöva försvara mig- hahahaha för att jag vill vara ledig hemma med min son. Jaja, ni är allt galna här. Tack och hej

• Anonym (Alice)
    pandarinen skrev 2025-06-16 19:43:51 följande:

Jag förstår inte varför ni blir så upprörda :D vill inte ni vara hemma och spendera så mycket tid ni kan med era barn? 

Det vore väl fantastiskt om möjligheten fanns att även kunna få spendera skolloven med det finaste man har- barnen. 

Å samhället går inte under- finns så många arbetslösa människor- eller folk som inte har barn som vill jobbar- eller uppenbarligen även föräldrar som vill jobba på skolloven. 

Att du vill vara med ditt barn måste du inte försvara. Det är inget konstigt med det. Men det skulle kosta samhället massvis med pengar om föräldrar skulle ha rätt till betald ledighet all tid som deras barn inte är i skolan.
Svar på tråden måste jag ta tjänstledig för att vara ledig på skollov?