• Bonnie123

Namn hjälp!

Hej! Jag väntar mitt första barn och är helt vilse vad gäller pojknamn. Jag gillar mjuka namn som är enkla att stava/uttala och som inte är påhittade/nya eller låter för engelska/utländska. 

(Vi har flicknamn klara redan om det skulle bli en tjej, då blir det en Inez, Agnes eller en Sally).

Pojknamn jag tycker om: 
    Gillis
    Elis
    Jon
    Nils

Problemet är att sambon inte gillar något av dessa?

hjälp!!

• Svar på tråden Namn hjälp!
  • trollhona
    Bonnie123 skrev 2025-06-16 22:30:52 följande:
    Namn hjälp!

Hej! Jag väntar mitt första barn och är helt vilse vad gäller pojknamn. Jag gillar mjuka namn som är enkla att stava/uttala och som inte är påhittade/nya eller låter för engelska/utländska. 

(Vi har flicknamn klara redan om det skulle bli en tjej, då blir det en Inez, Agnes eller en Sally).

Pojknamn jag tycker om: 
    Gillis
    Elis
    Jon
    Nils

hjälp!!

Har sambon några förslag kring pojknamn?

Om man utgår ifrån tjejnamnen (som jag anta att ni enats om) så finns det några alternativ:
    Ivar
    Ange 
    Simon

pojknamn som är liknande dina förslag:
    Georg
    Elias
    John
    Jonah
    Nikolaus (som Nils ursprungligen kommer ifrån)

Övriga mjuka namn
    Albin
    Ossian
    Theodor
    Leo / Leopold
    Nikodemus
    Oscar
    Malte
    Hans
  • Anonym (Elias)

Jag röstar för Elias, lite partisk med en egen Elias. Det är vanligt fast ändå ovanligt. Han har varit ensam i sin åldersklass på skolan av ca 130 elever. 

Sedan är det lite olika vad man bor också, ett namn kan uppfattas mjukt på en dialekt men hårt på en annan. Exempelvis tycker jag Magnus på Stockholmska låter hårt medan Magnus på mjukt klingande småländska låter mjukt. 

Men för att återgå lite. 

Elias
    Simon
    Samuel
    Leo
    Olof
    Esaias

Det är svårt med killarna. Känns som tjejerna har fler namn. Vi hade inga killnamn när sonen föddes. Jag hade innan förslag möjligen som William, Isak, Alexander eller Ville. Men de fanns i närheten eller på ett eller annat sätt inte funkade för oss. Plötsligt så var han bara Elias insåg vi. 

Så, ett tips är att inte rista ett namn hårt i sten utan lär känna den lille först. 

• Anonym (Björne)

Nalle
    mjukt och fint

• Anonym (Fredrik)
    Bonnie123 skrev 2025-06-16 22:30:52 följande:
    Namn hjälp!

Pojknamn jag tycker om: 
    Gillis
    Elis
    Jon
    Nils

hjälp!!

Bra namn alla dessa. Vad vill han ha då?
  • Anonym (Fredrik)

Elliot
    Hugo
    Loa
    Louie
    Valdemar

• Bonnie123
    trollhona skrev 2025-06-16 23:19:34 följande:
    Har sambon några förslag kring pojknamn?

Om man utgår ifrån tjejnamnen (som jag anta att ni enats om) så finns det några alternativ:
    Ivar
    Ange 
    Simon

pojknamn som är liknande dina förslag:
    Georg
    Elias
    John
    Jonah
    Nikolaus (som Nils ursprungligen kommer ifrån)

Övriga mjuka namn
    Albin
    Ossian
    Theodor
    Leo / Leopold
    Nikodemus
    Oscar
    Malte
    Hans
    Min sambo gillar mer hårda namn för en kille. han har nämnt Isak, Alexander Och Aaron. Gillar väl Alexander men känns såå långt och såå vanligt.

Tack för dina förslag. Tycker om Elias och Malte mycket.
    Sambon tycker mjuka namn på en kille låter ?mjäkigt?, för tjejer är han okej med det mjuka, därav är vi överens om namnen för en liten tjej.
  • Bonnie123
    Tow2Mater skrev 2025-06-17 01:44:40 följande:

Vilka pojknamn tycker din sambo om, som du inte gillar?

Min sambo gillar mer hårda namn för killar. Aaron, Isak, Alexander mm. Han har även nämnt Henry, vilket är okej men lite krångligt i munnen på nått sätt.
Svar på tråden Namn hjälp!