Anonym (Polly) skrev 2025-06-19 03:34:05 följande:
Tack för ett fint formulerat svar!
Jag förstår hennes synvinkel, hon är pensionär och ganska ensam vilket gör att hon ser fram emot våra besök väldigt mycket och bygger upp väldigt mycket förväntningar kring dem. Jag förstår hennes perspektiv, men jag tycker inte att det är mitt ansvar riktigt att ge hennes liv nån slags mening. Eftersom hon trots allt är min mamma och jag är barnet (även om jag givetvis är vuxen nu så är jag ju hennes barn) gör det mig ganska ledsen att hon inte har anstängt sig mer för stt försöka förstå mig. Jag har alltid varit såhär. Och hennes beteende får mig att känna mig som en enorm besvikelse. Det känns verkligen som att hon önskade sig en annan dotter som alltid var supersocial och glad, som ringde henne varje dag och som gav henne det hon behövde. Jag kan kan inte göra det. Jag tycker inte att man som förälder kan lägga ansvaret för ens lycka på sina barn. Jag har ett ansvar mot mig själv och framförallt mitt barn att leva ett liv som gör mig lycklig och så att jag blir en bra mamma samt som ger mitt barn en bra barndom. Jag tänker att en mamma/pappa ska vara en person och trygghet som alltid finns där men som inte kräver att man ska prestera nånting. Jag känner att hennes krav bara gör att jag vill ta avstånd från det känns som att jah inte orkar göra henne besviken när jag inte är på det sociala humöret hon vill när vi umgås.
Både helt rimligt och fullt förståeligt det du skriver och ungefär vad jag väntade mig, men vill såklart inte kritisera din mamma. Som yngsta son till min mamma har jag en liknande relation till min mamma. Inte fullt ut så intensiv som din, men hon missar inte ett tillfälle att påpeka hur otillgänglig jag är, trots att jag åtskilliga gånger har förklarat för henne hur mitt liv ser ut och att det inte på något vis är personligt mot henne. Däremot är det, precis som du också skriver, inte till hennes fördel att hon gör som hon gör eftersom det gör mig ännu mer benägen att hålla mig borta. Även min äldre bror får med jämna mellanrum höra hennes besvikelse över att "Jimmy aldrig svarar när man ringer". För min del är det dock så att jag inte låter det besvära mig så mycket som det verkar göra för dig. Det enda jag vill ha sagt med det är att jag därför inte behövt bry mig om att göra så mycket mer åt saken. Menar inte på något vis att det skulle vara fel på dig att du blir så ledsen över din mammas agerande. Det finns såklart ingen garanti att det skulle göra någon som helst skillnad till det bättre, men om du skulle förklara för henne hur du känner och hur hennes agerande får dig att känna, lika tydligt och sakligt som du förklarat för mig här och att du naturligtvis helst av allt skulle vilja hitta ett sätt för er att hålla kontakt och umgås utan att det blir skuldbeläggande kanske ni kan komma vidare. Om du gör det hade jag dock utelämnat upplevelsen att du känner det som att hon önskat en annan dotter eftersom det ökar risken att det upplevs anklagande i en situation där det redan finns ansträngda känslor och besvikelse. Istället för att försöka hitta lösningar är det då lätt att din mamma går i försvar och då har ni ett svårt utgångsläge.
Hoppas ni kan hitta en hanterbar väg framåt som ni båda kan känna er okej med. Men i brist på det anser jag att du gör rätt som begränsar det utifrån vad du orkar. Risken är annars att du på lång sikt upplever det alldeles för ensidigt och utvecklar en bitterhet som kan vara svår att skaka av sig.