• Glass

Hur mycket pengar får ni av era föräldrar på ett år?

Ja hur mycket får ni? Vill ni ta emot? Känns det rätt att få pengar?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket pengar får ni av era föräldrar på ett år?
  • Annikamed2barn

Vi får väldigt mycket av sambons föräldrar. De har gott om pengar och vill bjuda sina barn och deras barnbarn så vi har varit på resor (som de kallar all-inclusive) och fått dyra presenter. Dessutom får vår dotter väldigt mycket kläder osv. Plus att de sparar pengar till henne varje månad. Det är snällt men jag tycker det blir lite pinsamt att ta emot allt detta men de vill ju. Mina föräldrar har inte alls samma ekonomiska förutsättningar och vem har det? Hoppas ajg kan göra likadant för mina barn och barnbarn.

• Cecilia1983

Jag tog 6-10000kr, fast det är inte rena pengar - utan gåvor

• Karisma

Just nu enkla presenter och så, tidigare då vi hade lite m pengar så har vi fått nya vinterdäck till bilen och köksbord +stolar.

Nu klarar vi oss själva så då vill jag inte ha ngt. Nu ska dock svärfar köpa en tvättmaskin till oss. Han vill det ska vara rättvist, då ett annat syskon fått pengar. Så där är det väl bara att tacka och ta emot.

Vill färäldrar/svärföräldrar ge pengar till oss så är de varmt välkomna till det. De gör ju som de själva vill. Jag ser inget fel i det.

Det är ju en annan sak om man ringer och tigger pengar. Det är fel enligt mig.

Kram K.

• E l l a

Vi får ganska dyra gåvor av min mor och mina morföräldrar (räknar med dem som mina "föräldrar" de tagit större del av mitt liv än min far). Inte ett kök direkt (skulle i och för sig säkert få det om det behövdes) men bidrag till hela möblemang, bil, en hel del kontanter osv. Min mor är deras enda barn, och jag det enda barnbarnet så allt går ju till oss.

• annika81

Vi får enkla presenter, aldrig några pengar. Vi är vuxna och ska klara oss på egen hand i deras ögon.

• Anne M
    Jag får inga pengar av mina föräldrar, jag tjänar egna och behöver således inte deras.
    Jag skulle inte ta emot några pengar mer än om jag verkligen var i knipa och behövde (men jag skulle se det som ett lån, och betala tillbaka vid ett senare tillfälle).
    Så jag röstade på "Vi får enkla julklappar och födelsedagspresenter, det är allt".
  • Cecilia1983

glömde säga att framor, farfar och mormor, morfar ger till sparkontot till theo varje månad...ca 500kr tillsamans varje månad

• sandra1984

Jag får inte ett öre av min mamma,var flera år sen.Sist var jag 15 år gammal.

Min pappa får jag presentkort eller nåt när jag fyller år.

Nej,jag skulle inte vilja ha pengar av mina föräldrar.Jag är vuxen och vi kan försörja oss.
    Så det skulle kännas barnsligt och fel och fattigt att ta emot pengar så.
    Vi har alltid klarat oss bra,och jag skulle aldrig vilja vara beroende av mina föräldrar eller någon annan heller.

Möjligtvis ett lån i kris endast.Fast inte ens då skulle jag vilja låna,det tar emot verkligen....

Jag tycker det känns mer vuxet och självständigt att inte ta emot pengar från andra.

• DRÖMMIS

Mina föräldrar har aldrig haft det gott ställt så någon blomma el bok när man har fyllt jämt har det blivit men inte mer. Julklappar köper jag själv till mina barn o skriver på att det är från mormor o morfar- samma men födelsedags presenterna. Detta är ju jätte tråkigt, men jag vill inte att mina barn ska veta att deras morföräldrar inte har några pengar.

Tack o lov är jag gift med en man som har egen firma så ekonomiskt sätt så har vi det jätte bra. Bara en tidsfråga innan mamma ringer o frågar om pengar, hon har antydd det i telefon men inte sagt det rätt ut.
    Lite svårt att veta hur jag då ska göra då jag själv aldrig fått nått. Ska man vara lika dan tillbaka el visa sin ängel sida o ställa upp? Min man vill inte ge något men det känns på nått sett fel att inte ge till dom "behövande" när vi själva har mer änn vad vi behöver.

Hur skulle ni göra?

• Glass
    Drömis, jag lånar själv ut några tusen till min mamma då och då. visst ska hon betala tillbaka någon gång, men det tror jag inte kommer att ske... Hon visar iallafall viljan att betala tillbaka och betalar några hundra när hon kan, men sedan behöver hon låna igen.
    Det är svårt att säga nej... Jag vill nog inte ens säga nej...
Svar på tråden Hur mycket pengar får ni av era föräldrar på ett år?