-
Vad har ni för regler kring högtider/semester osv för era tonåringar 13+ år? Får de välja själv om de vill delta i firande med familjen eller om de vill vara med kompisar?Om ni bokat resa eller ska åka iväg till släktingar, måste de följa med då eller får de stanna hemma om de vill?För oss har det varit ganska frivilligt för mina bonusbarn. Men det känns tråkigt då äldsta barnet (16 år) aldrig vill följa med. Det är över ett år sedan hon var med till stugan sist. Nu ska vi fira midsommar där då det är fem år sedan vi gjorde det sist och hon vill inte följa med. Vi har bokat bilsemester i sommar med olika aktiviteter längs vägen, hon vill inte följa med. Hon följer aldrig med till kusinernas födelsedagskalas heller, medan de dyker upp på varje födelsedag trots att de är över 20 år.För mina barn så är det ofta "tvingande" att följa med. Man gör det inte för att det är kul (dvs födelsedagar osv) utan för att det är en trevlig handling att fira någon som fyller år. Man gör det av vett och etikett främst.Hur ser det ut för er? Får de barn som vill stanna hemma eller är de ibland tvingade att följa med?
-
Svar på tråden Regler kring högtider med familjen?
-
Vår grundinställning liknar din.
Det kanske inte är "kul" att vare sig fira en liten kusin som är 15 år yngre än en själv eller gå på dop. Men det är sånt man bara gör.
Med största sannolikhet är inte hela helgen eller ens hela dagen uppbokad utan ungdomarna hinner med att träffa kompisar också. Och gör de inte det så är familjetillställningar liksom en "valid" ursäkt att inte kunna hänga just den dagen.
Vår äldsta är 19 nu och har sommarjobbat sen ett par år tillbaka. Första året tyckte vi att han var för ung för att vara hemma själv i tre veckor så då planerade vi våra ledigheter utifrån att han skulle jobba och jobbade vi också de veckorna. Men de senaste två åren har han fixat att vara hemma först som feriearbetare på kommunen i 3v och förra året i nästan 5v. Men vårt lantställe ligger bara ca 1h hemifrån så han har både kommit ut på lediga dagar och vi har åkt hem nån gång i veckan och kollat läget. Far-och morföräldrar har han på hemorten om det skulle krisa.
Skulle hela familjen åka iväg på semester och ungdomen inte hade jobb just då så var det bara att följa med! -
Bonusbarn kan ju i princip aldrig göra rätt. Vill de vara med familjen så är de klängiga och osjälvständiga, vill de inte hänga med familjen så är de egoistiska och ouppfostrade.Anonym (TS) skrev 2025-06-19 14:17:27 följande:Regler kring högtider med familjen?Vad har ni för regler kring högtider/semester osv för era tonåringar 13+ år? Får de välja själv om de vill delta i firande med familjen eller om de vill vara med kompisar?Om ni bokat resa eller ska åka iväg till släktingar, måste de följa med då eller får de stanna hemma om de vill?För oss har det varit ganska frivilligt för mina bonusbarn. Men det känns tråkigt då äldsta barnet (16 år) aldrig vill följa med. Det är över ett år sedan hon var med till stugan sist. Nu ska vi fira midsommar där då det är fem år sedan vi gjorde det sist och hon vill inte följa med. Vi har bokat bilsemester i sommar med olika aktiviteter längs vägen, hon vill inte följa med. Hon följer aldrig med till kusinernas födelsedagskalas heller, medan de dyker upp på varje födelsedag trots att de är över 20 år.För mina barn så är det ofta "tvingande" att följa med. Man gör det inte för att det är kul (dvs födelsedagar osv) utan för att det är en trevlig handling att fira någon som fyller år. Man gör det av vett och etikett främst.Hur ser det ut för er? Får de barn som vill stanna hemma eller är de ibland tvingade att följa med?
Men för att återkomma till grundfrågan. Det är en naturlig del av tonårstiden att söka sig utåt och bort från familjen, och med ökande självständighet så måste det ju får vara okej. Men i vissa fall kan man tycka att barnen ska vara med och lära sig att uppmärksamma andra osv.
Så för mina barns del skulle midsommar och bilsemester vara helt frivilligt att vara med på. Medan firande av kusin skulle kunna vara en ska vi kräver att de är med på.
Från 16 år har vi haft grundregeln att de får vara ensamma hemma om vi andra reser bort. Det första året var vi kanske borta 2-4 dygn, men ökande tid. Och nu när yngsta är 16 år och då hemma med äldsta som är 18 år så får de tillsammans vara hemma under en längre tid om vi reser bort.
För vem är det tråkigt att 16-åringen inte följer med? -
Våra följde alltid med. De gillade att träffa sina kusiner och andra släktingar.
-
Det är inte så viktigt för oss att fira alla högtider ihop.
Att vara med på släktkalas har inte ens varit en fråga hos oss, kan man följer man med.
Då mina ungdomar har en god relation till mor och farföräldrar så umgås de ibland tom utan mellangenerationen.
Kusiner försöker man hjälpa såsom de äldre kusinerna tålmodigt varit goda kusiner vill nu mina ungar också föra den traditionen vidare.
Planerar vi tex skidåkning blir bilen full med barn och deras kompisar men kulturresor och tält så följer ingen med. -
Det är frivilligt men jag brukar övertala dom att hänga med. Oftast går det med kompromisser eller belöningar. Belöningen kan vara att jag en annan gång hänger med dom på något annat. Tycker att det är viktigt att familjen samlas vid högtider.
-
Ofta är de negativa och sura i förväg men har det ganska bra när vi är på plats.