• Anonym (Old fashion)

Få pappan att slita sig från skärmen

Jag kanske är gammalmodig men jag tycker att om man är med sitt barn så ska man inte feppla med telefonen samtidigt. Tyvärr känner jag mig som en tjatkärring som hackar på maken angående detta men det gör mig så irriterad när jag ser hur vårt barn försöker interagera med sin pappa, men inte får något gensvar. Jag är föräldraledig och han jobbar, ändå kan han inte ägna sig åt barnet när han kommer hem mer än några minuter, innan telefonen kommer fram, och så sitter han helt fokuserad på något spel samtidigt som ungen sitter och försöker få kontakt. Ändå menar pappan att han inte får tillräckligt med avkoppling och behöver sitta många timmar per vecka och spela vid datorn. Då stänger han dock om sig så barnet ser honom inte och behöver inte undra varför det inte får kontakt. Men ändå?! Är jag hysterisk som inte låter honom hitta "sitt sätt" att vara pappa på? Eller hur kan jag få honom att vara mer närvarande?

• Svar på tråden Få pappan att slita sig från skärmen
  • Jårdi

Jag tycker du är helt rimlig. Det är i min värld inte heller ok/schysst att sitta med näsan i mobilen när man är med sitt barn eller nån annan med för den delen. Men mindre okej med barn, som förälder ska man ge dem sitt fulla fokus och vara närvarande tycker jag. 

• Jimmy75

Du är inte hysterisk. Sedan är det kanske inte så lätt fixat dock. Hur gammalt är ert barn?

• Anonym (Lillemor)

Skaffa inte fler barn det kommer inte bli bättre. 

• Anonym (J)

När man får barn har man ett ansvar att ta hand om barnet. Egentid att leka med mobilen blir en lyxgrej som man får prioritera ner. Han har tydligen inte förstått sitt ansvar och sin roll som pappa. Man kan inte sitta med dator i flera timmar och leka tonåring om man är pappa.

Hur du ska få honom att ändra sig vet jag inte. Skilsmässa? Lobotomi? Be att hans föräldrar skäller ut honom?  

• Anonym (Old fashion)
    Jimmy75 skrev 2025-06-19 22:32:24 följande:

Du är inte hysterisk. Sedan är det kanske inte så lätt fixat dock. Hur gammalt är ert barn?

Barnet är cirka ett halvår. 
    Anonym (Lillemor) skrev 2025-06-20 00:56:12 följande:

Skaffa inte fler barn det kommer inte bli bättre. 

Nej vi har inga planer på fler barn. Jag hade aldrig orkat. 
  • Dexter dot com

Tragiskt att han inte har något intresse av barnet ! En föräldrarutbildning kanske får honom att inse vilket ansvar han har som förälder.

• Anonym (MMannen)
    Anonym (Old fashion) skrev 2025-06-19 21:23:46 följande:
    Få pappan att slita sig från skärmen

Jag kanske är gammalmodig men jag tycker att om man är med sitt barn så ska man inte feppla med telefonen samtidigt. Tyvärr känner jag mig som en tjatkärring som hackar på maken angående detta men det gör mig så irriterad när jag ser hur vårt barn försöker interagera med sin pappa, men inte får något gensvar. Jag är föräldraledig och han jobbar, ändå kan han inte ägna sig åt barnet när han kommer hem mer än några minuter, innan telefonen kommer fram, och så sitter han helt fokuserad på något spel samtidigt som ungen sitter och försöker få kontakt. Ändå menar pappan att han inte får tillräckligt med avkoppling och behöver sitta många timmar per vecka och spela vid datorn. Då stänger han dock om sig så barnet ser honom inte och behöver inte undra varför det inte får kontakt. Men ändå?! Är jag hysterisk som inte låter honom hitta "sitt sätt" att vara pappa på? Eller hur kan jag få honom att vara mer närvarande?

Inte konstigt att han sitter med mobilen när han kommer hem från jobbet och är trött. Så var förstående.

Försök att komma överens om en tid när ni inte använder mobilerna.

Gör saker. Går man till en lekpark blir det mer naturligt att inte använda mobilen.
  • Anonym (MMannen)
    Dexter dot com skrev 2025-06-20 05:58:48 följande:

Tragiskt att han inte har något intresse av barnet ! En föräldrarutbildning kanske får honom att inse vilket ansvar han har som förälder.

Vad vet du om det? Uttala dig inte om saker du inte vet något om.
  • Lynx123

Så han vill inte vara med sitt eget barn? 

Ledsen, men han får nog vara så god att välja mellan att ha en familj eller att sitta och spela spel. Det räcker med ett barn i familjen!!!

• Anonym (Old fashion)
    Anonym (MMannen) skrev 2025-06-20 06:02:50 följande:
    Inte konstigt att han sitter medw mobilen när han kommer hem från jobbet och är trött. Så var förstående.

Försök att komma överens om en tid när ni inte använder mobilerna.

Gör saker. Går man till en lekpark blir det mer naturligt att inte använda mobilen.
    Med all respekt, men en vardag har pappan och barnet 2-3 timmar som båda är vakna och hemma. Eftersom pappan hellre gör annat än leker med barnet har de kanske en halvtimme där jag "tvingar" dem att umgås. Hur trött han än är tycker jag att det är rimligt att han då släpper sin telefon. Han sitter ju med telefonen eller vid datorn även på helgerna för att han vill ha sin "återhämtning" då. Så det är verkligen inte begränsat till vardagarna när han då skulle vara utsliten efter jobbet. 

För övrigt så vill jag nog påstå att jobbet han gör om dagarna inte är i närheten av så slitsamt som att vara hemma med ungen och sköta hus och hem. Han får ju sova om nätterna, har en timmes paus där han kan göra vad han vill och behöver, och kan till och med kissa utan publik! 

Men jag låter ju honom sitta vid både datorn och med telefonen. Jag klagar bara när han inte ägnar barnet uppmärksamheten det förtjänar. 
Svar på tråden Få pappan att slita sig från skärmen