• Anonym (P)

Om hen insisterar på att det skaffades gemensamt?

Snälla hjälp!

Jag lämnade mitt ex för denna person, så jag behövde skaffa nytt boende och bohag (exet tog i princip allt). Den nya flyttade in ganska kort tid efter och hävdar nu att allt är gemensamt och ska delas på. Det skaffades INTE gemensamt, jag har stått för allt och det var inte med tanke att vi skulle ha det tillsammans. Att vi flyttade ihop strax efter var inte planerat.

Hur kan jag bevisa det här?

• Svar på tråden Om hen insisterar på att det skaffades gemensamt?
  • Anonym (Jag)

Har du kvitto kvar på det du köpt så det syns att du betalat det? Hur lång tid efter att du köpt allt flyttade exet in?

• Anonym (P)
    Anonym (Anna) skrev 2025-06-20 09:19:51 följande:

Med kvitton

Och hur bevisar det att det inte köptes för gemensamt bruk? Kvitton säger heller inte om hen varit med och betalat...
  • Anonym (X)

Nej, han ljuger. Har du kvitton?

Jag förmodar han är ditt ex nu.

• Anonym (P)
    Anonym (Jag) skrev 2025-06-20 09:20:21 följande:

Har du kvitto kvar på det du köpt så det syns att du betalat det? Hur lång tid efter att du köpt allt flyttade exet in?

Inte på allt, bara på de större inköpen, men det bevisar ju ändå inte att de inte var gemensamma... två månader.
  • Anonym (X)
    Anonym (P) skrev 2025-06-20 09:25:04 följande:
    Inte på allt, bara på de större inköpen, men det bevisar ju ändå inte att de inte var gemensamma... två månader.
    Adressändring. Han var inte skriven på din adress när du flyttade in och handlade sakerna. Han kan inte bevisa att han betalat något, han har inga kvitton och inga överföringar till dig.
    Det är han som ska bevisa att det stämmer, inte du.
  • Anonym (de jure)

Har personen varit med och betalat hyran eller andra utgifter för bostaden (el. bredband osv) ända från början t.ex.? Om inte så kan den saken tyda på att det inte är införskaffat gemensamt. 

Och ska ni splitta nu eller är detta ett hypotetiskt resonemang?

Det finns även jämkningsregler om förhållandet har varat bara en kort tid, man måste bo ihop i sex månader för att räknas som sambo.

"För att sedan räknas som sambor krävs det att man stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.(Sambolag 1 §) Vad som räknas med stadigvarande kan variera på omständigheterna i det enskilda fallet men i förarbeten till sambolagen har det sagts att om man har bott tillsammans i 6 månader är det stadigvarande."

Läs mer:

lawline.se/answers/kommer-en-ny-sambo-har-ratt-till-halva-bostaden-vid-en-eventuell-bodelning-om-huset-redan-ags-av-den-andra-sambon

Svar på tråden Om hen insisterar på att det skaffades gemensamt?