• Anonym (Sluta nu)

Hämnas på en som dissar

Varför försöker vissa personer hämnas för att man dissar dem?

• Svar på tråden Hämnas på en som dissar
  • Jimmy75
    Anonym (Sluta nu) skrev 2025-06-20 19:35:19 följande:
    Hämnas på en som dissar

Det kan uppfattas som kränkande för en del att bli dissade och det brukar inte locka fram det bästa i den människan, där hämnd inte är alldeles ovanligt. Därmed inte sagt att det varken är okej eller sunt.
  • Motherinlaw

Jag kan svara, skriver ofta med en person som jag vet alltid har sin telefon i handen. Ändå så tar de evigheter innan personen svarar när jag skriver, skillnad om personen vill ha något från mig. 

Det tycker jag är respektlöst och då svarar jag segt tillbaka. 

Något som folk helt har tappat i dagens samhälle är respekt, respekt för andra människor och deras känslor. 

• Faile

För att män inte kan ta ett nej. 

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Jimmy75
    Faile skrev 2025-06-21 00:21:10 följande:

För att män inte kan ta ett nej. 

😄 varför ska det så ofta tillskrivas en hel könskategori? Män hit och kvinnor dit liksom....som om alla är likadana. Kan man inte istället säga "För att vissa personer inte kan ta ett nej", så har man liksom inkluderat just det gänget som gör så, vare sig de är män eller kvinnor.
  • Faile
    Jimmy75 skrev 2025-06-21 00:32:19 följande:
    😄 varför ska det så ofta tillskrivas en hel könskategori? Män hit och kvinnor dit liksom....som om alla är likadana. Kan man inte istället säga "För att vissa personer inte kan ta ett nej", så har man liksom inkluderat just det gänget som gör så, vare sig de är män eller kvinnor.
    För att det oftast är män. 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Jimmy75
    Faile skrev 2025-06-21 00:37:23 följande:
    För att det oftast är män. 
    🙂 ok
  • Otty
    Motherinlaw skrev 2025-06-21 00:05:51 följande:

Jag kan svara, skriver ofta med en person som jag vet alltid har sin telefon i handen. Ändå så tar de evigheter innan personen svarar när jag skriver, skillnad om personen vill ha något från mig. 

Något som folk helt har tappat i dagens samhälle är respekt, respekt för andra människor och deras känslor. 

Den är jobbig och jag vet precis vad du menar eftersom jag har upplevt samma känsla som kille bör tilläggas med tanke på tidigare kommentarer. Det är frustrerande och det handlar om de har fokus på annat istället för att svara. 

De prioriterar inte sin relation och tar sin partner för givet. Lite ungefär som vi har förhållande & jag har redan tagit hem priset & nu kan jag göra lite som jag vill och ändå behålla relationen. 
  • Anonym (Atli)
    Anonym (Sluta nu) skrev 2025-06-20 19:35:19 följande:
    Hämnas på en som dissar

Kan bero på hur man blir dissad. Sker det på ett respektfullt sätt kan nog de flesta ta det. Sen finns det de som gör det på ett medvetet elakt sätt och då kan jag förstå att man vill ge igen, men det är ändå fel att hämnas. Det slår oftast tillbaka mot en själv.
  • Anonym (Sluta nu)
    Anonym (Atli) skrev 2025-06-21 02:41:55 följande:
    Kan bero på hur man blir dissad. Sker det på ett respektfullt sätt kan nog de flesta ta det. Sen finns det de som gör det på ett medvetet elakt sätt och då kan jag förstå att man vill ge igen, men det är ändå fel att hämnas. Det slår oftast tillbaka mot en själv.

Nja den jag tänker på förtjänade det. Han gjorde fel och var medveten om det. men jag gav honom en chans långt senare att be om ursäkt, annars vill jag fortsatt inte ha med honom att göra. Jag var beredd att gå vidare och stryka över det där, men hans gensvar var så barnsligt och det var bara ett av alla hans drag som jag såg i det här som gör att jag inte tycker om honom som person.

har aldrig nämnt det för honom. det räcker väl med att han valde vilken konsekvens han själv skulle få ta.

även själva anledningen till mitt krav om en ursäkt visar mer på vilken besvärlig person han är. han tänkte att jag manipulerade honom när jag bara ärlig, och typ klagade över min situation. det var jag ju inte.

mycket problembeteenden som flaggar för större problem här. han har fortsatt föröskt göra saker som inte är bra tecken. T ex försöker trigga svartsjuka. Det funkar Inte. jag blir inte det och vill inte ha honom.

Jag har alltid gillat att vara ensam, är lugn av det, har aldrig sprungit efter en kille någonsin, aldrig varit klängig, tvärtom vill jag ha mitt Space. har varit singel i 13 år nu och har inte haft problem med svartsjuka, har aldrig haft någon seriös relation ens, pga ointresse. Jag har aldrig bråkat på folk eller så, utan det är han som har kommenterat saker jag säger, där han ofta tappade humöret i början.

gissa vilken diagnos man ändå blir tilldelad :D? även om det är skitsnack så verksr han vara kapabel till att påverka omgivningen på ett skrämmande sätt. man vet aldrig.

varför gör man så här? han kunde väl ha gjort som jag bad om istället. varför inser man inte sina egna brister istället för att känna att man måste hämnas? tror kvinnor gör så här också, så det det är ingen könsfråga.

• Anonym (Sluta nu)
    Motherinlaw skrev 2025-06-21 00:05:51 följande:

Vad har detta med frågan att göra? eller du hämnas då alltså? Vad gör du och funkar det att trigga personen med?
  • Anonym (Öööh?)
    Anonym (Atli) skrev 2025-06-21 02:41:55 följande:
    Hur tänkte du nu?

Själva betydelsen av "dissa" är = to disrespect someone, att man INTE är respektfull. Det är därifrån ordet kommer.

Är man respektfull dissar man alltså ingen, per definition.

Det du skriver är helt ologiskt.
  • Anonym (None)

Varför ska man hämnas på någon för något öht? Vad blir egentligen bättre av det? Släpp det bara, och låt karma göra det i så fall. 

• Motherinlaw
    Anonym (Sluta nu) skrev 2025-06-21 11:51:14 följande:
    Vad har detta med frågan att göra? eller du hämnas då alltså? Vad gör du och funkar det att trigga personen med?
    Det har väl med frågan att göra då jag svarade på din frågeställning.. 
  • Anonym (Atli)
    Anonym (Öööh?) skrev 2025-06-21 12:22:48 följande:
    Hur tänkte du nu?

Själva betydelsen av "dissa" är = to disrespect someone, att man INTE är respektfull. Det är därifrån ordet kommer.

Vissa jämställer ordet dissa med nobba till exempel. Det beror på vem man frågar.
  • Anonym (Sluta nu)
    Anonym (Öööh?) skrev 2025-06-21 12:22:48 följande:
    Hur tänkte du nu?

Ok, fel ordval. Jag menade nobba. neka, avvisa, dumpa.

även mitt ex skulle hämnas och hålla på. Jag släppte honom från dag 1 liksom, det var jag som kastade bort honom, för att jag inte ville ha honom mer. Att hålla på att försöka svartmåla någon för det är är ju bara löjligt. Kan säga att nya kvinnan som tog honom tröttnade av precis samma skäl efter bara några månader. han vägrade städa upp efter sig.

alla tjejer som hänger en kille för att va ta fuckboy. Vad är en sådan egentligen? en kille som inte såg något i tjejen och gick vidare? Inte alls konstigt
Svar på tråden Hämnas på en som dissar