• Llojsan

Alla era tips/metoder för att bli gravid/boosta fertilitet bli gravid/boosta fertilitet

Hej, jag och min partner har snart försökt blir gravida i 2 års tid. Ett tidigt missfall efter att jag först blev gravid på första försöket, sedan dess ingenting. 
    Har gjort en omgång IVF som inte tog sig, fick inget till frysen. Gjorde kort protokoll Gonal. Har lite lägre AMH än onskvärt men inte alarmerande lågt. 
    Både jag och min man är 34. 

Har nu gått ner i ett kaninhål kring olika okonventionella metoder och tricks folk håller på med samt såklart beprövade undersökningar inom fertilitetsvården. 

Vad har ni för erfarenheter av olika skumma eller helt normala grejer man kan göra? 

Pratar alltså om allt från hysteroskopi, embryolim, zymot, niPGTA, akupunktur, olika Tillskott, s.k "kitchen sink" metod där man bara tar allt möjligt man bara kommer på, baby aspirin, hostmedicin, kost, träning, bakterieprover från mensblod, olika mer alternativa kliniker etc etc.

Vet att det är lätt att bli galen, men känner att det ju ändå går så dåligt att jag är redo att experimentera lite på egen hand, det kan liksom inte gå så mycket sämre iallafall och nu blir det ett uppehåll över sommaren till nästa IVF så har all tid och energi i världen för att gå ner i kaninhålet, på vinst och förlust liksom. 
    Ska såklart prata med min klinik också men över lag jobbar de ju ändå med ffa IVF och brukar varken säga bu eller bä till allt annat extra, mest "du gör det du tror på och som känns bra för dig" så känner att det inte skadar att testa sig fram.

Finns det några mer som testar sig fram eller är nyfikna på att göra något mer än att köra IVF och hoppas på det bästa?

• Svar på tråden Alla era tips/metoder för att bli gravid/boosta fertilitet bli gravid/boosta fertilitet
  • Anonym (Midsommar)

Jag tror stenhårt på att man konsekvent ska försöka leva sunt och hälsosamt och ta de tillskott man som kvinna kan behöva för att boosta fertiliteten, även mannen också givetvis. 

Det vill säga, ät bra kost, håll ett jämt blodsocker då ÄL är känslig för svajjigt blodsocker. Dra ner på koffein, rök inte och drick inte mängder med alkohol. Träna/motionera lite lagom. 

Tillskott som jag tagit varje dag: Folsyra, Omega 3, järn, magnesium, B-vitaminer, Q10. 

När jag hade oregelbunden mens tog jag rosenrot mellan mens och ÄL. Då blev cykeln regelbunden.

Har lyckats på naturlig väg. Hoppas verkligen ni får ert pluss på ett sätt eller annat 🙏🏻🌸

• Llojsan
    Anonym (Midsommar) skrev 2025-06-21 18:09:37 följande:

Jag tror stenhårt på att man konsekvent ska försöka leva sunt och hälsosamt och ta de tillskott man som kvinna kan behöva för att boosta fertiliteten, även mannen också givetvis. 

Det vill säga, ät bra kost, håll ett jämt blodsocker då ÄL är känslig för svajjigt blodsocker. Dra ner på koffein, rök inte och drick inte mängder med alkohol. Träna/motionera lite lagom. 

Tillskott som jag tagit varje dag: Folsyra, Omega 3, järn, magnesium, B-vitaminer, Q10. 

När jag hade oregelbunden mens tog jag rosenrot mellan mens och ÄL. Då blev cykeln regelbunden.

Har lyckats på naturlig väg. Hoppas verkligen ni får ert pluss på ett sätt eller annat 🙏🏻🌸

Tack för tips om blodsocker och ÄL, det ska jag absolut kolla upp mer, kan lätt få svajigt blodsocker. Äter mycket tätare och mer regelbundet nu än tidigare för att stötta ÄL men kan alltid bli bättre på att få in rutinen såklart!

Härligt att ni lyckats på egen hand!
  • Anonym (C)

Måste hålla med föregående om blodsockret! Vara noga med rejäl frukost med fett och protein. Jag tar också en msk äppelcidervinäger till maten för att minska svängningarna. Dricker också benbuljong som är bra för magen. 
    Det tog lång tid för oss att bli gravida med första, och nu när vi skulle börja med syskon så hade jag långa cykler. Ville göra något så bestämde mig för att testa fertilitets yoga och blev så glad när ägglossning kom dag 16 istället för 25-30, sen fick vi även vårt ➕ samma cykel 🥹
    Jag vet att det kan vara slumpen men att slappna av och ta en stund för återhämtning skadar aldrig ❤️

• Lavanda

Att leva hälsosamt är självklart att förespråka och jag håller med, men när jag blev gravid var jag i mitt livs sämsta form måste jag säga. Hade inte tränat på hundra år, cyklade väl till jobbet då och då och promenerade regelbundet(varje dag). Jag åt dock folsyra redan innan för att förbereda kroppen. Sedan en tanke, ens sekret kan ju påverkas om man äter mycket yoghurt/fil, så kanske testa att undvika det några veckor runt ÄL? Totalt ickevetenskapligt men wth. Gluten har jag också hört man kan testa att undvika 

• Siripiri
    Llojsan skrev 2025-06-21 16:29:54 följande:
    Alla era tips/metoder för att bli gravid/boosta fertilitet bli gravid/boosta fertilitet

Hej, jag och min partner har snart försökt blir gravida i 2 års tid. Ett tidigt missfall efter att jag först blev gravid på första försöket, sedan dess ingenting. 
    Har gjort en omgång IVF som inte tog sig, fick inget till frysen. Gjorde kort protokoll Gonal. Har lite lägre AMH än onskvärt men inte alarmerande lågt. 
    Både jag och min man är 34. 

Har nu gått ner i ett kaninhål kring olika okonventionella metoder och tricks folk håller på med samt såklart beprövade undersökningar inom fertilitetsvården. 

Vad har ni för erfarenheter av olika skumma eller helt normala grejer man kan göra? 

Pratar alltså om allt från hysteroskopi, embryolim, zymot, niPGTA, akupunktur, olika Tillskott, s.k "kitchen sink" metod där man bara tar allt möjligt man bara kommer på, baby aspirin, hostmedicin, kost, träning, bakterieprover från mensblod, olika mer alternativa kliniker etc etc.

Vet att det är lätt att bli galen, men känner att det ju ändå går så dåligt att jag är redo att experimentera lite på egen hand, det kan liksom inte gå så mycket sämre iallafall och nu blir det ett uppehåll över sommaren till nästa IVF så har all tid och energi i världen för att gå ner i kaninhålet, på vinst och förlust liksom. 
    Ska såklart prata med min klinik också men över lag jobbar de ju ändå med ffa IVF och brukar varken säga bu eller bä till allt annat extra, mest "du gör det du tror på och som känns bra för dig" så känner att det inte skadar att testa sig fram.

Finns det några mer som testar sig fram eller är nyfikna på att göra något mer än att köra IVF och hoppas på det bästa?

Q10 är en nyckel till bra spermie och äggkvalite, finns två varianter, ubikinon och ubikinol, senare är den aktiva, mer biotillgängliga varienten som egentligen rekommenderas efter man är 30. Men jag har kört på ubikinon och ätit 3st 100mg tabletter varje morgon, vilket är något jag började med tidigt i våras. Innan har jag bara tagit 1 tablett och upplevt att mina ägg inte vart så starka. För nu är jag gravid och plussade starkare Och tidigare än jag gjort innan. Haft problem med tidiga missfall innan och svaga test. 

Övriga tillskott morgon var: omega-3 3st tab, b-vitaminer (metylerat folat, b6, b12 osv) ibland kelp (jod för sköldkörteln), mjölksyrebakterier, c-vitamin (speciellt efter ägglossning), boost med D-vitamin innan ÄL (inte när jag vart ute i solen mycket dock), e-vitamin. 

Kväll: magnesiumglycina och zink. 

visst kunde man tagit en multivitamin, men i dem finns grejer som kontrajobbar sig själva i upptag Så tar hellre separat och lite olika på olika dagar. 😊 

Svar på tråden Alla era tips/metoder för att bli gravid/boosta fertilitet bli gravid/boosta fertilitet