• Anonym (Ell)

Jag vill inte gifta mig

Det dyker upp lite trådar då och då om kvinnor som är bedrövade för att deras män inte vill gifta sig. Är jag den enda kvinna som inte har någon längtan efter giftermål? Har haft 2 hyffsat långa förhållanden men ingen längtan efter att gifta mig. Spelar ingen roll att jag älskat honom, det är inget för mig bara. Är jag ensam om detta? 

Skulle gärna vilja veta, från er kvinnor och även män som känner igen sig kan ju svara. Vad är det som är så viktigt med att gifta sig? 

• Svar på tråden Jag vill inte gifta mig
  • Anonym (a)

Jag skulle inte ha något emot att gifta mig egentligen men kommer inte att ha det som mål med förhållanden precis. Är det viktigt för mannen så ok. Det enda som gör det viktigare för mig vore med barn om något händer med mig men jag ska inte ha några.

• Fjäril kär

Äktenskap eller inte har väl mycket att göra med ens privata värderingar och livsmål att göra. Ens preferenser.  Och då kan det bli en dealbreaker. 

På samma sätt som att skaffa/inte skaffa barn, göra karriär , högre utbildning etc etc.. 

En del vill ha det traditionella med villa, Volvo och vovve och gifter sig och andra inte.  

Så länge båda två kommunicerar och är tydlig med sin vilja och inte gör avkall på sina värderingar får folk göra som dom vill.  Jag själv har varit gift två gånger för det var en dröm jag hade precis som att få barn. Nu  som äldre kvittar det.   Skulle vara kul att få göra 3:e gången gillt bara för uttryckets skull 😁 men det är ingen dealbreaker.  Sambo eller annat är precis lika gott nog . 

Däremot vill jag inte höra fagra löften oavsett civilstatus i slutändan om det inte finns några planer på att hålla löftet.   Lova inte förlovning,  sambo eller what ever om man inte har för avsikt att leva så. Det är att ljuga om viktiga dealbreakers. 

• Anonym (Ell)
    Fjäril kär skrev 2025-06-22 14:49:06 följande:

Äktenskap eller inte har väl mycket att göra med ens privata värderingar och livsmål att göra. Ens preferenser.  Och då kan det bli en dealbreaker. 

På samma sätt som att skaffa/inte skaffa barn, göra karriär , högre utbildning etc etc.. 

En del vill ha det traditionella med villa, Volvo och vovve och gifter sig och andra inte.  

Så länge båda två kommunicerar och är tydlig med sin vilja och inte gör avkall på sina värderingar får folk göra som dom vill.  Jag själv har varit gift två gånger för det var en dröm jag hade precis som att få barn. Nu  som äldre kvittar det.   Skulle vara kul att få göra 3:e gången gillt bara för uttryckets skull 😁 men det är ingen dealbreaker.  Sambo eller annat är precis lika gott nog . 

Däremot vill jag inte höra fagra löften oavsett civilstatus i slutändan om det inte finns några planer på att hålla löftet.   Lova inte förlovning,  sambo eller what ever om man inte har för avsikt att leva så. Det är att ljuga om viktiga dealbreakers. 

Detta är ju tyvärr svårt att skydda sig mot. Finns alltid dom som inte är ärliga, så det är en risk man får ta om man vill träffa någon. Har varit med om det flera gånger, de som lovat att de söker seriöst och inte bara vill ha sex, men sen tar det 15 min innan de börjar kladda. Men bra att de visar det tidigt. Värre med dom som drar ut på det i flera månader innan de visar vem de egentligen är.
  • Anonym (Molly)

Jag gifte mig av juridiska skäl. På Rådhuset.

Däremot flyttade jag ihop och så småningom skaffade barn av kärlek. 

• Anonym (Attentio)

Nej, du är inte den enda. Räcker med särbo för min del och definitivt överflödigt med vigsel. Kärlek handlar om annat för mig.

• Anonym (inte jag)

Jag är kvinna och inte ett dugg intresserad av giftermål. Vilket inte min sambo är heller. Eller våra föräldrar. Det är "stockholmsäktenskap" i några generationer i båda våra familjer. 

Vi har dock allt det där. Villa, volvo (faktiskt en volvo dessutom), flera vovvar, flera barn.

• Anonym (men)
    Anonym (Ell) skrev 2025-06-22 14:24:17 följande:
    Jag vill inte gifta mig

Det dyker upp lite trådar då och då om kvinnor som är bedrövade för att deras män inte vill gifta sig. Är jag den enda kvinna som inte har någon längtan efter giftermål? Har haft 2 hyffsat långa förhållanden men ingen längtan efter att gifta mig. Spelar ingen roll att jag älskat honom, det är inget för mig bara. Är jag ensam om detta? 

Skulle gärna vilja veta, från er kvinnor och även män som känner igen sig kan ju svara. Vad är det som är så viktigt med att gifta sig? 

Jag ville vara gift, när vi började äga massor av saker tillsammans och hade gemensamma barn. 

Men själva giftermålet, bröllop, frieri, fest, klänning, det var inte viktigt alls, eller nåt jag ville ha. Så vi gifte oss i rådhuset på egen hand, en liten middag på restaurang efteråt.
Svar på tråden Jag vill inte gifta mig