• Anonym (Vivi)

Chef som vill att jag och kollega samåker

Jag pendlar med buss till jobbet. Det är smådrygt men jag tycker inte jag vinner så mycket tid på att ta bilen och ekonomiskt är der mycket billigare att åka buss.

Min kollega som bor nära mig bilpendlar. Hon har varit sjukskriven en period och ska nu jobba 60%. Hon har svårt att köra bil då synen är påverkad.

Förslaget kommer då att vi samåker. Jag kan väl tänka mig att köra hennes bil tre gånger i veckan och att hon står för alla kostnader, men det uppfattas som väldigt snålt? Jag måste ändå ha ett busskort liksom för övriga två dagar. Tänker jag tokigt?

• Svar på tråden Chef som vill att jag och kollega samåker
  • Anonym (?)

Varför kan inte kollegan åka buss?

• Anonym (Vivi)
    Anonym (?) skrev 2025-06-22 23:10:27 följande:

Varför kan inte kollegan åka buss?

Det är en bit att gå till och från bussen, ca 15 minuter i varje stad. 
  • Kirenaj68
    Anonym (Vivi) skrev 2025-06-23 00:05:34 följande:
    Det är en bit att gå till och från bussen, ca 15 minuter i varje stad. 
    En kvart är väl ingenting?
  • Anonym (G)

Vad är det som är snålt? 

• Anonym (?)
    Motherinlaw skrev 2025-06-23 01:22:47 följande:

Vad har chefen att göra med hur ni tar er till er arbetsplats? 

Det är väl så att om någon varit sjukskriven, klarar att jobba men inte kan ta sig till jobbet så skall arbetsgivaren betala reseersättning för att täcka kostnaderna för transport.
    Då blir det såklart bäst för chefen om en kollega kör bilen.

Frågan är vem som anser det vara snålt att TS inte vill betala extra för att köra någon annan till jobbet.
  • Anonym (OD)

Det är något er chef absolut kan föreslå, men inte kräva. Prata med din kollega så att det inte blir några missförstånd er emellan. Dåliga chefer ger tyvärr ofta dåliga relationer inom arbetslaget. Ni behöver vara smartare än chefen här och se till att chefens dåliga omdöme inte går ut över er relation. Din kollega förstår säkert att du inte vill betala extra för att hen ska komma till jobbet. 

• Anonym (Vivi)
    Kirenaj68 skrev 2025-06-23 00:34:58 följande:
    En kvart är väl ingenting?
    Nej, för mig är det bara positivt med den promenaden men kollegan är ju inte helt frisk i kroppen. För henne är det långt.
  • Anonym (Ok)

Nej, tycker du tänker rätt. Det blir ingen kostnadsminskning för dig, så du ska inte behöva betala något. Du tjänar ju på att det är lite bekvämare, men din kollega tjänar ju på att du hjälper henne, så det går på jämt ut. Och din kollega förlorar inget ekonomiskt. 

• Anonym (Em)

Nej, det är inte snålt om du behöver köpa busskort oavsett. Har du förklarat det for chef och kollega?

Svar på tråden Chef som vill att jag och kollega samåker