• Anonym (Pr)

Viktnedgång och protein.

Ni som går ner i vikt tänker ni på att ni får i er tillräckligt med protein om dagarna?

Läser en del gånger att det verkar som att  många inte har en susning om att det är en av de viktigaste delarna när det gäller viktnedgång.
    Protein gör ju dessutom att man håller mättnad längre samt inte behöver äta så mycket. Plus att man inte blir lika sötsugen. 

Så vad är det som gör egentligen att många missar en av de viktigaste delarna i viktnedgång? 

• Svar på tråden Viktnedgång och protein.
  • Cirkulationen

Absolut, på papper är det viktigt, men det spelar Absolut ingen roll i det hela när det kommer till viktnedgång. 
    Det som kommer hjälpa är metoden som funkar för dig, du måste sköta en rutin, om det betyder att du äter 15g Protein eller 150g spelar knte så stor roll, när vi specifikt pratar om vikten, allt som betyder något är kalorier.
    Många kan ignorera hunger tex som jag, och gör det på sådant sätt,  andra dricker 3L vatten för att artificiellt vara mätt etc

• Anonym (nja)

De flesta, som försöker gå ner i vikt eller inte, äter för mycket protein. Folk verkar tro att protein är mirakelmedel eller något nuförtiden. Lika upphetsade att äta protein som att hata på kolhydrater och fett. 

Det behövs inte mer än 0.66 g protein per kg kroppsvikt. Rekommendationen fårn vården är 0.83 g. Mer än 1,6 gör ingen nytta ens för kroppsbyggare. Över 3 g blir det mer negativa koknsekvenser är positiva. 

Jag håller på att gå ner i vikt, kämpar långsamt, för jag har kämpat med vikten på olika sätt i 30+ år, så jag har inte bråttom. Jag har gått ner 10 kg hittills, , sedan sista veckan i mars så, långsamt, från 128 pannor till 118. Ska ner ytterligare minst 30, gärna 50-60.Mitt proteinmål per dag är 94 g. Det räcker gott. En bra klick gott fett på det och lite goda kolhydrater till, eller helst efter, men inte FÖR många. 100 gram om dagen, max. Men det är jag. 

• Lynx123

Det där är något av en myt. För viktnedgång är det kaloriunderskott som gäller. Man kan äta vad som helst så länge man håller sig till den lämpliga kalorimängden.

• Anonym (Liam)

Jag tror att alla i den här tråden har missförstått varför man ska se till att få i sig tillräckligt med protein.

Visst det hjälper till med mättnadskänslan, men den största anledningen är för att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt. 

• Anonym (Trötter)
    Anonym (Liam) skrev 2025-06-24 07:15:30 följande:

Jag tror att alla i den här tråden har missförstått varför man ska se till att få i sig tillräckligt med protein.

Visst det hjälper till med mättnadskänslan, men den största anledningen är för att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt. 

Fast det kräver ju att du fortsätter träna tungt. Det låter mer som någon som deffar än en Svensson som "bara" vill gå ner i vikt.
  • Anonym (Liam)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-06-24 07:25:47 följande:
    Fast det kräver ju att du fortsätter träna tungt. Det låter mer som någon som deffar än en Svensson som "bara" vill gå ner i vikt.
    Både ja och nej, givetvis så är det extra viktigt att äta mycket protein om du tränar mycket. Men du behöver också göra det om du ska gå ner mycket i vikt, vid 5kg spelar det säkert inte så stor roll, men ska du ner 20kg så kommer det att vara en stor skillnad och vissa av dessa kilon kommer att vara muskelförlust om du inte ser till att det finns ordentligt med bärigt till dem att bibehålla.

Det är en av de saker som många också har missförstått med tex ozempic/mounjaro, de tror att dessa läkemedel själva ?bränner muskler?, nej det är för att du förlorar vikt så snabb, äter för lite protein i dieten, samt inte rör did tillräckligt.

ligger du på en hög kalorideficit och det samma gällande protein så kommer du att förlora en hel del muskler i samma veva som fett.
  • Anonym (intresserad)
    Anonym (Liam) skrev 2025-06-24 07:15:30 följande:

Jag har letat efter evidens för att man behåller mer muskelmassa vid viktnedgång bara genom att äta mer protein, men inte hittat. För man läser på många ställen nu att viktnedgången blir bättre om man äter massor av protein istället för kolhydrater och fett. Dvs oavsett om man tränar alls.

Har du någon länk eller så? 
  • Anonym (Liam)
    Anonym (intresserad) skrev 2025-06-24 08:32:51 följande:
    Jag har letat efter evidens för att man behåller mer muskelmassa vid viktnedgång bara genom att äta mer protein, men inte hittat. För man läser på många ställen nu att viktnedgången blir bättre om man äter massor av protein istället för kolhydrater och fett. Dvs oavsett om man tränar alls.

Har du någon länk eller så? 

nu gjorde jag bara en supersnabb googling så ta det med en nyp salt.

dessa två var de första jag hittade

https://link.springer.com/article/10.1007/s00421-020-04555-7?utm_source=chatgpt.com

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4892287/?utm_source=chatgpt.com

• Anonym (intresserad)
    Anonym (Liam) skrev 2025-06-24 08:57:37 följande:

nu gjorde jag bara en supersnabb googling så ta det med en nyp salt.

dessa två var de första jag hittade

https://link.springer.com/article/10.1007/s00421-020-04555-7?utm_source=chatgpt.com

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4892287/?utm_source=chatgpt.com

Tack! Såg i sammanfattningen att högt proteinintag var 1g/kg kroppsvikt alt 25% av totalt kaloriintag. Det är kanske ändå orimligt at få i sig ändå. Man blir ju lite förvirrad över vad som räknas som mycket och lite protein ibland faktiskt.  
  • Ascendere
    Cirkulationen skrev 2025-06-23 19:40:49 följande:

Absolut, på papper är det viktigt, men det spelar Absolut ingen roll i det hela när det kommer till viktnedgång. 
    Det som kommer hjälpa är metoden som funkar för dig, du måste sköta en rutin, om det betyder att du äter 15g Protein eller 150g spelar knte så stor roll, när vi specifikt pratar om vikten, allt som betyder något är kalorier.
    Många kan ignorera hunger tex som jag, och gör det på sådant sätt,  andra dricker 3L vatten för att artificiellt vara mätt etc

Inte om man pratar strikt viktnedgång kanske, men i de flesta fall är det fett man vill minska på och samtidigt tappa så lite muskelmassa som möjligt, då detta medför nya problem. 
    Och då är proteinintag viktigt. 
  • Ascendere
    Anonym (intresserad) skrev 2025-06-24 14:24:21 följande:
    Tack! Såg i sammanfattningen att högt proteinintag var 1g/kg kroppsvikt alt 25% av totalt kaloriintag. Det är kanske ändå orimligt at få i sig ändå. Man blir ju lite förvirrad över vad som räknas som mycket och lite protein ibland faktiskt.  
    Ett kokt ägg är ca 6-7 g/protein, 100 g kycklingfilé ca 20-25 gram. 

Så om du väger 60 kg blir det ca 4-5 ägg och 150-200 gram kycklingfile om dagen. 
    Sedan finns det proteintillskott man kan ta, shakes mm. 
  • Anonym (Liam)
    Ascendere skrev 2025-06-24 14:30:32 följande:
    Ett kokt ägg är ca 6-7 g/protein, 100 g kycklingfilé ca 20-25 gram. 

Så om du väger 60 kg blir det ca 4-5 ägg och 150-200 gram kycklingfile om dagen. 
    Sedan finns det proteintillskott man kan ta, shakes mm. 
    Precis. Jag väger ganska mycket och tränar rätt hårt så jag försöker ligga på runt 225g per dag. Men som tur är så gillar jag kyckling och proteinshakes. 😂
  • Ascendere
    Anonym (Liam) skrev 2025-06-24 18:18:01 följande:
    Precis. Jag väger ganska mycket och tränar rätt hårt så jag försöker ligga på runt 225g per dag. Men som tur är så gillar jag kyckling och proteinshakes. 😂
    samma här, jag försökte ligga runt 200 ett tag, men pallade bara i ett par månader och inte ens då kom jag upp i 200 varje dag utan snittade kanske 150 nånting.
  • Lynx123
    Anonym (Liam) skrev 2025-06-24 18:18:01 följande:
    Var försiktig - t.ex. njurarna kan ta rejält med stryk om du fortsätter så.
  • Ascendere
    Lynx123 skrev 2025-06-25 07:18:39 följande:
    Var försiktig - t.ex. njurarna kan ta rejält med stryk om du fortsätter så.
    Något av en myt. Om man har en njursjukdom i botten kan det vara skadligt, men om man är frisk i övrigt så är det inga problem.
Svar på tråden Viktnedgång och protein.