• Anonym (skratt)

Är din familje en boklånarfamilj eller en bokköparfamilj?

Jag är lite nyfiken på hur det ser ut i stugorna egentligen. Upprinnelsen till frånga är att jag och min flickvän skrattade åt barndomsminnet att hon och hennes syster mellan sig hade ungefär lika många böcker som jag hade på en enda hylla i bokhyllan när vi båda var ca 10 år gamla. De ägde ca 30 böcker mellan sig, jag ägde väl bortåt 300 själv. Vi kom fram till att orsaken inte var att hon och hennes syster läste mindre, eller att hennes familj kommer från en bakgrund där det läses mindre eller de inte hade råd att köpa böcker. Nej, det handlar blott och bart om att hennes familj var frekventa biblioteksbesökare, och min familj var frekventa bokhandelsbesökare.

Så, vad är du och din familj? Boklånare eller bokköpare?

• Svar på tråden Är din familje en boklånarfamilj eller en bokköparfamilj?
  • Anonym (Hm)

Vi är en bokköparfamilj. 

• Anonym (Mia)

Har alltid varit en bokköpare, utom i tonåren då var det biblioteket mest. 

Men jag skilde mig för några år sedan och har inte plats (eller prioriterar inte plats) till så mkt böcker. Så nu blir det mest biblioteket. Fördelen med biblioteket är att jag läser böcker jag aldrig skulle köpt. 

Men köpte mkt böcker till barnen. och de är också bokläsare nu som vuxna. 

• Anonym (Jag)

Köpa!
    Men jag skulle verkligen vilja bli bättre på att besöka biblioteket med barnen, 7 och 10 år. 

• Anonym (m)

Både i min uppväxtfamilj och som jag lever nu så har det varit lite både och. Men jag har gått över till mest ljudbok

• Anonym (Umi)

Jag läser mycket, så jag lånar mest. Köper kanske i snitt en bok i månaden, lite fler om jag räknar presenter, och lånar 5 till 10 böcker i månaden. Försöker dock ge vidare böcker för att inte svämma över huset med böcker och jag läser inte ofta om böcker (undantaget en handfull favoriter).

• Krocko

Jag både köper och lånar, de jag köper lämnar jag sen i en bokhylla på jobbet där alla kan ta en bok eller lämna. Jag läser oerhört mycket men jag har inte en enda bokhylla i mitt hem nu förtiden.

• Anonym (No thanks)

Inget av det. 

• Embla twopointoh

När jag växte upp besökte jag biblioteket minst en gång i månaden, oftare på sommarlovet. Mina föräldrar däremot, de köpte de böckerna de ville ha. Minst en bok varje födelsedag och jul fick alla i familjen.

Numera lånar jag i princip aldrig böcker på bibliotek. När barnen var små kunde vi besöka ett bibliotek i vår stadsdel som det var gångavstånd till, men det lades ned för typ 10 år sedan, så numera måste man in till stadsbiblioteket, vilket är betydligt besvärligare. Så vi köper de böcker vi vill ha, eller lånar av släkt och vänner (och de lånar av oss). 

Jag älskar lukten av nya böcker, det är en del av njutningen med att läsa en ny bok. Vi , alltså jag och min man, har ett bibliotek hemma där i princip hela väggarna är täckta av böcker. Vi har sagt att vi inte får ha mer böcker än vad som får plats där, så vi rensar med jämna mellanrum bort böcker vi inte vill ha längre. Vi har dock boklådor på vinden med böcker som vi inte känner att vi måste ha framme, men som vi ändå inte vill skiljas från. Vad som finns i dessa lådor är noga listat i ett dokument på datorn så att det är lätt att hitta rätt låda om vi skulle vilja. 

• Tecum

Boklånare, alla gånger! Köper sällan böcker, varför betala för sånt man kan ordna gratis?

• Anonym (Rokoko)

Plural för bokhandel kallas för bara boklådor.
    ...om någon nu är intresserad.

Svar på tråden Är din familje en boklånarfamilj eller en bokköparfamilj?