• TageP

Får ingen hjälp hemma av min tjej!

Jag har hamnat i ett jobbigt läge.
    Min sambo mår inte bra psykiskt, gått upp och ner i flera år.
    Vi har levt ihop i 4 år.

Vi bor på en gård och föder upp köttdjur.

Jag jobbar mer än heltid med ett fysiskt, välavlönat jobb.
    Hon är arbetslös och varit så i ca. Ett år 

Det jobbiga är att jag får sköta hushållet till 80% trots att hon är arbetslös och jag får försörja henne.  Hon ligger nästan bara soffan och spelar tv-spel.

Jag handlar, städar, tvättar, diskar, jobbar heltid och driver nöttköttsproduktion hemma med ca 60 kossor. 

Första åren delade vi på alla uppgifter, nu gör jag allt. Har delade sovrum och har inte haft sex på ca 8 månader. 
    Jag är 35 år och drömmer om barn, hon är 30 men känns inte som en lämplig mamma. 

Vad ska jag ta mig till?

• Svar på tråden Får ingen hjälp hemma av min tjej!
  • Anonym (Kvinna som varit sån)

Fråga om hon behöver hjälp, det låter som hon hamnat i en depression eller utbrändhet när hon är oförmögen att göra de hon tidigare gjort. många kvinnor är väldigt känslomässiga säger det inte som en svaghet, det är bland de bästa egenskaper vi har när vi skapar familj & liv med andra människor. Förklara för henne vad Som är viktigt för dig utan att vara nedlåtande. att det är okej om hon inte mår bra men att ni måste hitta en lösning då du inte längre kan göra alla saker själv, och att du är med och stöttar henne i den hjälp hon behöver men inte om det innebär att du måste bära allt själv utan att hon tar ansvar för sitt mående och sin vardag.

• TageP

Tilläggas bör att det värsta för mig är att leva utan sex, älskar att göra allt för min partner i sänghalmen. 

• Anonym (Mannie)
    TageP skrev 2025-06-23 23:03:53 följande:

Tilläggas bör att det värsta för mig är att leva utan sex, älskar att göra allt för min partner i sänghalmen. 

Där ser man. 

Hade varit mer klädsamt om du i alla fall lite grann hade brytt dig om din sambos mående. 

Men om det ör sex du vill ha samt en hushållerska, så gör slut. Sedan kan du söka till bonde söker fru. 

• Anonym (DittLiv)

Det är ditt liv, låt det inte fortsätta som det är nu. Hon behöver jobba mot att må bättre, du behöver prata med henne och säga att du inte kan ha det som ni har det.

Har hon någon kontakt med vården? Du försörjer henne skriver du. Får hon inte sjukpenning? Varför inte?

• Tow2Mater

Om du vill ha barn och du inte ser henne som en framtida mamma till dina barn finns det bara en sak att göra. Precis samma råd som en kvinna skulle få i din situation. Du har några fler år på dig, men varför slösa dem på något som verkar dödsdömt.

• TageP
    Anonym (DittLiv) skrev 2025-06-23 23:27:19 följande:

Det är ditt liv, låt det inte fortsätta som det är nu. Hon behöver jobba mot att må bättre, du behöver prata med henne och säga att du inte kan ha det som ni har det.

Har hon någon kontakt med vården? Du försörjer henne skriver du. Får hon inte sjukpenning? Varför inte?

Tack för ditt svar.

Nej inte längre.
    Har gått hos psykologer genom sin före detta arbetsgivare utan resultat. Fick även ångestdämpande utskrivet hos läkare. Efter det bekostade jag flera olika privata psykologer för att göra allt i min makt. Tyvärr utan resultat.. 

Yes jag swishar det hon ber om.  Antar att sjukpenning är något man behöver "söka"? Isf är förklaringen att hon aldrig tar tag i något.  Själv har jag dålig koll och för många måsten för att läsa på om bidrag hon kan ha rätt till..
  • Anonym (GoOn)
    TageP skrev 2025-06-23 22:19:29 följande:
    Får ingen hjälp hemma av min tjej!

Jag har hamnat i ett jobbigt läge.
    Min sambo mår inte bra psykiskt, gått upp och ner i flera år.
    Vi har levt ihop i 4 år.

Vi bor på en gård och föder upp köttdjur.

Jag jobbar mer än heltid med ett fysiskt, välavlönat jobb.
    Hon är arbetslös och varit så i ca. Ett år 

Det jobbiga är att jag får sköta hushållet till 80% trots att hon är arbetslös och jag får försörja henne.  Hon ligger nästan bara soffan och spelar tv-spel.

Jag handlar, städar, tvättar, diskar, jobbar heltid och driver nöttköttsproduktion hemma med ca 60 kossor. 

Första åren delade vi på alla uppgifter, nu gör jag allt. Har delade sovrum och har inte haft sex på ca 8 månader. 
    Jag är 35 år och drömmer om barn, hon är 30 men känns inte som en lämplig mamma. 

Vad ska jag ta mig till?

Ni har inga barn så svaret är enkelt.

Gör slut omedelbart och skaffa en tjej som är värdig dig.
  • TageP
    Tow2Mater skrev 2025-06-23 23:30:39 följande:

Om du vill ha barn och du inte ser henne som en framtida mamma till dina barn finns det bara en sak att göra. Precis samma råd som en kvinna skulle få i din situation. Du har några fler år på dig, men varför slösa dem på något som verkar dödsdömt.

Tacksam för ditt ärliga svar!
  • TageP
    Anonym (Kvinna som varit sån) skrev 2025-06-23 22:55:48 följande:

Fråga om hon behöver hjälp, det låter som hon hamnat i en depression eller utbrändhet när hon är oförmögen att göra de hon tidigare gjort. många kvinnor är väldigt känslomässiga säger det inte som en svaghet, det är bland de bästa egenskaper vi har när vi skapar familj & liv med andra människor. Förklara för henne vad Som är viktigt för dig utan att vara nedlåtande. att det är okej om hon inte mår bra men att ni måste hitta en lösning då du inte längre kan göra alla saker själv, och att du är med och stöttar henne i den hjälp hon behöver men inte om det innebär att du måste bära allt själv utan att hon tar ansvar för sitt mående och sin vardag.

Tack för ditt kloka svar.
  • TageP
    Anonym (GoOn) skrev 2025-06-23 23:41:29 följande:
    Ni har inga barn så svaret är enkelt.

Gör slut omedelbart och skaffa en tjej som är värdig dig.
    Tack för ditt svar, uppskattar det :)
Svar på tråden Får ingen hjälp hemma av min tjej!