• Vardagshjälten

Kvinnor besvarar aldrig brev när en relation börjar bli svår

När det har uppstått en eller flera jobbiga situationer som har lett till tjafs, bråk och blockering så har det hänt att jag har skrivit ett vänligt och respektfullt formulerat brev för att förklara från mitt perspektiv så att hon kan förstå mig bättre. Det är så att säga en "utsträckt hand" med enda syfte att skapa klarhet och bli sams igen. Av 5 olika kvinnor har en enda svarat och då var det ett fientligt svar som deklarerade att hon inte tänker besvara någonting från mig mer. Märkligt tycker jag med tanke på att kvinnor allmänt betraktas som mer socialt betingade än män och måna om kommunikation i en relation. Enligt mina erfarenheter är män rakare och smidigare i sin kommunikation och ofta lättare att försonas med efter ett bråk. Det är inte många manliga vänner som fnyser föraktfullt åt ett vänligt och klargörande meddelande. Man skakar hand och lägger tjafset bakom sig medan många kvinnor är otroligt långsinta och väljer att styvnackat ignorera det man skrivit för bådas skull. Vad jag menar med "bådas skull" är att brev ofta förklarar missförstånd och rätar ut viktiga frågetecken så att en i övrigt fin relation inte behöver gå förlorad.

Tyvärr så verkar de flesta kvinnor bara betrakta sådana brev som att man inte respekterar hennes integritet så istället för att värdesätta och ta till sig vad man skrivit blir de bara mer trotsiga och undvikande. Jag vet sedan tidigare diskussioner att många tycker att man ska respektera en blockering som tecken på att hon inte längre vill ha kontakt men faktum är att vissa blockerar impulsivt vid minsta irritation och det kan inte jag se som respektfullt. Är det bara den blockerande som är värd lite hänsyn? Idag får man verkligen ha tur om man finner en kvinna som vill bidra till en bättre fortsättning istället för att lägga locket på och frysa ut mannen hon egentligen tycker om. Så fruktansvärt onödigt och destruktivt.

Jag vill även tillägga att det för de flesta som blir lämnade är väldigt värdefullt att få en vänlig förklaring för det gör det lättare att förstå, släppa och gå vidare i livet.

• Svar på tråden Kvinnor besvarar aldrig brev när en relation börjar bli svår
  • Anonym (Oj)

OK, 5 gånger. Ja, du får fundera på den gemensamma nämnaren här. 

• Anonym (Jana)
    Vardagshjälten skrev 2025-06-23 22:38:57 följande:
    Kvinnor besvarar aldrig brev när en relation börjar bli svår

När det har uppstått en eller flera jobbiga situationer som har lett till tjafs, bråk och blockering så har det hänt att jag har skrivit ett vänligt och respektfullt formulerat brev för att förklara från mitt perspektiv så att hon kan förstå mig bättre. Det är så att säga en "utsträckt hand" med enda syfte att skapa klarhet och bli sams igen. Av 5 olika kvinnor har en enda svarat och då var det ett fientligt svar som deklarerade att hon inte tänker besvara någonting från mig mer. Märkligt tycker jag med tanke på att kvinnor allmänt betraktas som mer socialt betingade än män och måna om kommunikation i en relation. Enligt mina erfarenheter är män rakare och smidigare i sin kommunikation och ofta lättare att försonas med efter ett bråk. Det är inte många manliga vänner som fnyser föraktfullt åt ett vänligt och klargörande meddelande. Man skakar hand och lägger tjafset bakom sig medan många kvinnor är otroligt långsinta och väljer att styvnackat ignorera det man skrivit för bådas skull. Vad jag menar med "bådas skull" är att brev ofta förklarar missförstånd och rätar ut viktiga frågetecken så att en i övrigt fin relation inte behöver gå förlorad.

Tyvärr så verkar de flesta kvinnor bara betrakta sådana brev som att man inte respekterar hennes integritet så istället för att värdesätta och ta till sig vad man skrivit blir de bara mer trotsiga och undvikande. Jag vet sedan tidigare diskussioner att många tycker att man ska respektera en blockering som tecken på att hon inte längre vill ha kontakt men faktum är att vissa blockerar impulsivt vid minsta irritation och det kan inte jag se som respektfullt. Är det bara den blockerande som är värd lite hänsyn? Idag får man verkligen ha tur om man finner en kvinna som vill bidra till en bättre fortsättning istället för att lägga locket på och frysa ut mannen hon egentligen tycker om. Så fruktansvärt onödigt och destruktivt.

Jag vill även tillägga att det för de flesta som blir lämnade är väldigt värdefullt att få en vänlig förklaring för det gör det lättare att förstå, släppa och gå vidare i livet.

Har markerat dom mest problematiska partierna i din text.

Det är uppenbart att du har svårt att respektera att kvinnorna gjort ett val, och i det valt bort dig. Du skriver utifrån dig själv och det framgår tydligt att DU hade mått bra av att få förklara dig. Kvinnorna har uppenbarligen ingen behov av att du ska förklara dig. 

Det sista, som jag strukit under, säger ganska mycket. Du skriver det som att dom inte förstår bättre, att dom "egentligen" tycker om dig. Nej, dom tycker "egentligen" inte om dig, annars skulle dom inte blockerat dig från första början.

Jag kan bara gå till mig själv, om jag som kvinna blivit så less att jag bestämmer mig för att kapa kontakten med mannen helt så hade jag uppfattat ett brev från mannen som att han inte respekterar mitt beslut eller mina gränser. Och att mannen har ett behov av att få sista ordet. Inget av det hade fått mig att ändra åsikt i blockeringsfrågan utan hade snarare varit ett bevis på att jag fattat rätt beslut.

Du är gränslös. Sluta skicka brev. Du ser ju att det inte fungerar. 
  • Anonym (orion)

Skärp dig TS. Om du 5 gånger hamnat i en situation som lett till en relation, om det nu ens varit det, tagit slut och att du blivit blockerad, så är du trög om du inte fattar att dessa kvinnor inte vill ha något med dig att göra. Handskrivna brev där du vill reda ut missförstånd eller vad du än kallar det, gör det bara ännu mer creepy. Dom tycker tydligen att du har gjort bort dig, och det finns ingen anledning att du skall göra bort dig ännu mer med dessa brev. 

• Anonym (Hon)
    Anonym (Jana) skrev 2025-06-23 22:56:41 följande:
    Har markerat dom mest problematiska partierna i din text.

Det är uppenbart att du har svårt att respektera att kvinnorna gjort ett val, och i det valt bort dig. Du skriver utifrån dig själv och det framgår tydligt att DU hade mått bra av att få förklara dig. Kvinnorna har uppenbarligen ingen behov av att du ska förklara dig. 

Det sista, som jag strukit under, säger ganska mycket. Du skriver det som att dom inte förstår bättre, att dom "egentligen" tycker om dig. Nej, dom tycker "egentligen" inte om dig, annars skulle dom inte blockerat dig från första början.

Jag kan bara gå till mig själv, om jag som kvinna blivit så less att jag bestämmer mig för att kapa kontakten med mannen helt så hade jag uppfattat ett brev från mannen som att han inte respekterar mitt beslut eller mina gränser. Och att mannen har ett behov av att få sista ordet. Inget av det hade fått mig att ändra åsikt i blockeringsfrågan utan hade snarare varit ett bevis på att jag fattat rätt beslut.

Du är gränslös. Sluta skicka brev. Du ser ju att det inte fungerar. 
    Utmärkt svar!. 

Ts, läs detta inlägg. Mer än en gång.och verkligen  begrunda det som står. Bli inte defensiv, det vinner du inget på.
  • Anonym (singel)

Har du någon vän som du kan prata med och samtala om vad som gick snett...det är inte så lätt att vara i en relation. Jag tycker att du i fortsättningen om det inträffar samma igen att den andre bryter att du skriver ett brev men skicka inte iväg det. Utan gör det för din egen skull som ett avslut. Att du förklarar dig och kanske frågar varför ....bara för att sen lättare kunna släppa o gå vidare. Även om det är tufft så behöver man gå vidare utan att få alla svar man vill. 
    Tappa inte självkänslan, gör saker som du tycker är kul o utvecklande som höjer din självkänsla. Kanske ska överväga om det är bättre att vara singel.

• Tow2Mater

Dessa relationer, har det handlat om kvinnor du vait på typ tre till fem dejter med? Annars är det ju konstigt, om det verkligen varit riktiga faktiska relationer. Eller så har du råkat på skitstövletter. Kanske se över vilken sorts kvinnor du dras till.

• Anonym (singel)

Du skrev att det blivit bråk o tjafs som leder till blockering. Kan det vara så att ditt känslomässiga agerande, är lite okontrollerat. Du skrämmer bort folk då, det är gränslöst att tro att man kan bete sig respektlöst för att sen komma med en ursäkt. Personen tar avstånd ifrån dig och anser att du får hantera dina känslor utan att det blir bråk om man har man olika åsikter, får man lite kritik så får man inte bete sig dåligt. Då blir man blockerad. Du kan förklara dig hur mycket som helst om varför du gjorde som du gjorde. Och även be om ursäkt!  Den personen accepterar inte beteendet ändå. Har du använt fula ord till exempel, eller blivit hotfull vid en diskussion då tar folk avstånd. För troligtvis kommer det att hända igen. 
    Du kanske har svårare än andra för att hantera dina känslor och andras känslor och att hantera kritik, förstå andra, olika åsikter etc. Då får du försöka göra vad du kan för en förändring. 
    Personligen så har jag fått sätta gränser och varit för snäll tyvärr ibland. Spelar ingen roll att personen är jättetrevlig ibland och inte menar något illa egentligen. Undviker såna personer som är obehagliga och saknar självinsikt. T.ex startar en diskussion och sen blir arg för att vi inte har samma åsikt och anklagar mig för att vara orsaken och den som gjorde fel. Ber såklart inte om ursäkt heller. Låtsas som att inget hänt. Sen nästa gång samma sak igen. Själv så frågade jag om vi kunde komma överens om att vi inte kom överens... men det gick XX inte med på såklart. För syftet var ju uppenbarligen en konflikt. Misstänker jag för att jag skulle stanna kvar längre vid hemgång. 
    Goda vänner kan man släppa nära inpå och behöver inte ha så hårda, tydliga gränser, för dom visar respekt, utnyttjar inte och dom tar hänsyn till den andres mående. Goda vänner försöker själva känna av vart gränsen går. (vad man orkar, kan, vill etc) 

• Anonym (Man)

Jag känner inte igen mig alls i det du skriver. Innan jag träffade min fantastiska partner dejtade jag massor och blev varken ovän eller blockad av någon. Vad var det nu blev osams om?

• Lynx123

Låter mer som att du behöver lära dig att respektera andras gränser. Att skicka ett brev när du blivit blockerad överallt är obehagligt nära ett stalkerbeteende. Skulle råda dig att söka hjälp innan det blir värre.

• Anonym (Chillax)

Den som blockerar är redan klar.

Sätter punkt, går vidare eftersom du har trampat över gränser på ett sätt som gör att de inte vill ha någon mer kommunikation med dig eller anser den meningslös- du fattar bara inte eller har inte normal kontroll över dig själv och dina handlingar.

Då är det bara slöseri med tid av dig att försöka igen. Det kommer inte att leda till annat än att de tycker du är obehaglig, och ev. en polisanmälan för stalking.

Jag har inte haft en sådan situation med någon man men däremot med två kvinnliga vänner som jag till sist har "blockerat" med ett meddelande, efter att ha förklarat hur jag känt mig utnyttjad och sedan ignorerad av dem när allt är bra. En av dem har försökt få tillbaka mig genom inbjudan till sitt barns student, och visst, jag går och ger present till barnet för det har inte gjort något. Men jag kommer inte att ta tillbaka personen som vän för känslan jag fick var för dålig och jag har många andra vänner som inte beter sig så.

Varför ska jag ha kvar en dålig vän som inte visar någon respekt, vem har tid med sådana personer i sitt liv?

Du behöver ta reda på varför du beter dig så att du skrämmer bort kvinnor i en vardagskonflikt, annars kommer detta att fortsätta hända.

Svar på tråden Kvinnor besvarar aldrig brev när en relation börjar bli svår