• JennyRonnberg

Hur gör ni med alla barnens teckningar?

Hej! Jag är hemma med min ettåring och funderar på ett projekt som jag verkligen brinner för, att hjälpa föräldrar spara sina barns teckningar på ett fint och hållbart sätt.

När jag var liten ritade jag massor, men nästan allt har försvunnit. Nu när jag ser min systerdotters teckingarkomma hem i mängder från förskolan tänker jag, varför sparar vi inte detta mer kärleksfullt?

Jag funderar på att skapa personliga böcker av barns teckningar, som ett minne för livet, men vill först höra:
    Hur gör ni andra föräldrar? Sparar ni i låda? Fotar? Slänger i smyg?

Skulle ni vilja ha en bok med barnens teckningar, eller känns det onödigt?

Jag är helt ny i detta och vill verkligen bygga något tillsammans med andra föräldrar, så alla tankar, feedback eller idéer uppskattas enormt! 🙏

• Svar på tråden Hur gör ni med alla barnens teckningar?
  • Anonym (Em)
    JennyRonnberg skrev 2025-06-24 11:11:17 följande:

Hej! Jag är hemma med min ettåring och funderar på ett projekt som jag verkligen brinner för, att hjälpa föräldrar spara sina barns teckningar på ett fint och hållbart sätt.

När jag var liten ritade jag massor, men nästan allt har försvunnit. Nu när jag ser min systerdotters teckingarkomma hem i mängder från förskolan tänker jag, varför sparar vi inte detta mer kärleksfullt?

Jag funderar på att skapa personliga böcker av barns teckningar, som ett minne för livet, men vill först höra:

Jag är helt ny i detta och vill verkligen bygga något tillsammans med andra föräldrar, så alla tankar, feedback eller idéer uppskattas enormt! 🙏

Tycker att det är fint att ta med teckningar i fotoalbum och fotoböcker, bredvid foton på barnet i den åldern. Även andra små saker som bb-band, biljetter osv. Har det hellre blandat med foton än en bok för bara teckningar, tror jag.
  • Anonym (Mamma till en)

Jag gör som mina föräldrar. Vi har en teckningsvägg i köket där jag sätter upp extra fina teckningar med häftmassa, resten hänger på kylen ett tag. Vi bestämmer gemensamt vilka teckningar som hamnar på väggen. Jag har en pärm med teckningar men jag sparar inte allt det skulle bli för mycket. 

• Anonym (Allis)

Vi sätter in i pärmar löpande och sen rensar jag med jämna mellanrum. Sparar sådant som fångat ett visst intresse som barnet haft och som jag gärna vill att hen får ta del av som äldre, resten kastar jag. 
    En del har vi fotat och lagt med i fotoböcker som vi skapat, vi brukar göra en per år till mor-och farföräldrar där även teckningar finns med.
    Det går inte att spara allt!

• Anonym (Q)

Det går inte att spara allt, men kanske en eller ett par per år och barn. Vi har stora ramar i barnhöjd som man lätt kan stoppa in de senaste verken bakom glas för beskådan. De brukar vara uppe i allt från en vecka till ett halvår innan de byts mot nya alster. 

Våra barn har producerat ganska stora mängder teckningar och jag försöker spara något som representerar utvecklingsperioder och åldrar. Jag har en stor pärm per barn, men det är långt ifrån ett idealiskt format, så jag borde kanske inte rekommendera det. Jag tar även foton på favoriter eller mer tredimensionella verk.

Min kompis låter sina barn måla ett självporträtt varje år som hon sparar. Det har blivit väldigt fint. Dokumenteras även med foto på artisten som håller upp porträttet. 

• Anonym (du)
    JennyRonnberg skrev 2025-06-24 11:11:17 följande:

De flesta teckningarna från tidig ålder är ju bara en samling streck, och producerades i en masse. Så då sparade jag i princip inget. Kanske satte upp på kylskåpet några veckor för att barnet skulle se den. Sen kanske jag sparade nåt från olika åldrar för att ha som minne, men max 1% av allt som gjordes. 

Vet inte om jag eller barnet saknar alla de där bladen som slängdes. Tror inte det. Det är som sandkakor, de slukas av havet eller regnet. Man går vidare. 

OM jag skulle vilja spara en massa teckningar så skulle jag bara sätta dem i en pärm eller lägga i en låda. Inte mer komplicerat än så.

Brinner för och vill bygga nåt med andra föräldrar - försöker du fiska efter nåt i en företagsidé?
Svar på tråden Hur gör ni med alla barnens teckningar?