• Anonym (bertis)

Barnvänlig resa (Syd-)Europa med 5-6 åring

Har en vecka i sommar där grabbens syster ska vara på kollo och har funderat på om det finns nått barnvänligt resemål i Europa man kan resa till.

Kanarieöarna känns lite långt bort. Spanien? Italien? Grekland? Frankrike?

Han är ju mest förtjust i lekparker, gillar och bada, som de flesta andra barn I guess. 

• Svar på tråden Barnvänlig resa (Syd-)Europa med 5-6 åring
  • Anonym (Mamma)

Risk att det är för varmt för lekplatser och liknande den veckan så se till att hotellet har lämpliga pooler och att det är väldigt nära till stranden.

Vi prioriterade att slippa byta flyg eller annat färdmedel så vi valde kanarieöarna. Dit går det direktflyg från vår stad. Hellre nån timme längre på flyget än byte.

• Anonym (Johanna)

Allt beror ju på vad ert barn gillar att göra.
    Men vi hade också ett barn som älskade att simma och bada så vi valde ett hotell med vattenland och nära till havet. 
    På hotellet fanns 5-6 vattenruschbanor samt stora pooler och en avskild del med en vågmaskin som drog igång vid vissa klockslag under dagen. Det var rätt mycket palmer och grejer runt poolområdet vilket gjorde att man kunde hålla sig i skuggan också. Men då det var 38 grader varmt som mest så vara vi ändå inne ett par timmar mitt på dagen och lekte med bakugan och pokemonkort bland annat (detta var 10-12 år sen). 
    Vi hade aldrig pallat att hänga på en lekpark eller knappt ens vara på stranden just när det var som varmast.

Ner till havet var vi kanske hälften av dagarna. Hotellet hade en remsa av stranden där som man kunde nyttja och det gick shuttlebussar även om det bara var fråga om 5-600meter.

Detta var i Turkiet men jag gissar att liknande hotell med egna vattenland eller som ligger nära sådana finns även på andra platser.

Hade jag barn som var intresserade av kultur hade jag nog valt Italien. Någon stad vid kusten med möjlighet att ta tåg eller liknande till historiska platser och sen tillbaka igen. 

• Anonym (D)

Traditionell charter kanske? Till ett bra familjevänligt hotell med mycket vattenlek. Barnet kommer älska hänga på hotellet så hotellet är nog viktigare än landet. 

• Anonym (?)

Vilket charterhotell som helst med buffé och barnvänlig pool nära en strand.

Utbudet är enormt.

• Anonym (ABC)

Åk inte till södra Spanien i alla fall, om du vill undvika 35 grader. Om Spanien, titta på nordkusten. Annars går det hitta barnvänliga ställen i södra Tyskland vid någon badsjö eller norra kusten. 

• Anonym (bertis)
    Anonym (ABC) skrev 2025-06-24 12:33:55 följande:

Åk inte till södra Spanien i alla fall, om du vill undvika 35 grader. Om Spanien, titta på nordkusten. Annars går det hitta barnvänliga ställen i södra Tyskland vid någon badsjö eller norra kusten. 

Nä jag kom på det, sett att det varit kanibaliskt varmt där nere. Är inte Kanarieöarna svalare i jämförelse? Fattar inte hur det kan vara sån skillnad, eller kanske solen ligger närmare där än söderut...
    Anonym (Johanna) skrev 2025-06-24 11:41:17 följande:

Men vi hade också ett barn som älskade att simma och bada så vi valde ett hotell med vattenland och nära till havet. 
    På hotellet fanns 5-6 vattenruschbanor samt stora pooler och en avskild del med en vågmaskin som drog igång vid vissa klockslag under dagen. Det var rätt mycket palmer och grejer runt poolområdet vilket gjorde att man kunde hålla sig i skuggan också. Men då det var 38 grader varmt som mest så vara vi ändå inne ett par timmar mitt på dagen och lekte med bakugan och pokemonkort bland annat (detta var 10-12 år sen). 
    Vi hade aldrig pallat att hänga på en lekpark eller knappt ens vara på stranden just när det var som varmast.

Ner till havet var vi kanske hälften av dagarna. Hotellet hade en remsa av stranden där som man kunde nyttja och det gick shuttlebussar även om det bara var fråga om 5-600meter.

Detta var i Turkiet men jag gissar att liknande hotell med egna vattenland eller som ligger nära sådana finns även på andra platser.

Hade jag barn som var intresserade av kultur hade jag nog valt Italien. Någon stad vid kusten med möjlighet att ta tåg eller liknande till historiska platser och sen tillbaka igen. 

Kulturintresserade är han då inte. Han börjar skolan till hösten, men är mest för lek och spring. Se honom gå runt vid Colosseum eller lutande tornet i Pisa hade nog slutat med "var finns det en lekplats?".

Tänkte ju spontant på Gotland, eller kanske Västkusten.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (bertis) skrev 2025-06-24 19:45:46 följande:
    Nä jag kom på det, sett att det varit kanibaliskt varmt där nere. Är inte Kanarieöarna svalare i jämförelse? Fattar inte hur det kan vara sån skillnad, eller kanske solen ligger närmare där än söderut...
    Anonym (Johanna) skrev 2025-06-24 11:41:17 följande:

Kulturintresserade är han då inte. Han börjar skolan till hösten, men är mest för lek och spring. Se honom gå runt vid Colosseum eller lutande tornet i Pisa hade nog slutat med "var finns det en lekplats?".

Fast om ni vill utomlands finns ju massor av alternativ vid kust eller insjöar. Tyskland, Holland, Österrike, Ungern osv. Eller norra Spanien. Finns kanske även trevliga alternativ i Baltikum, är inte så insatt i det. Googla tex water parks eller hotel at lake i valfritt land. 

Har bara varit på Kanarieöarna i början på maj, då var det perfekt för ett litet barn. Vi hade hela köret, pool på hotell nära stranden, all inclusive så obegränsat med glass på dagarna, barnbuffé till middagen, barnklubb, minidisco och underhållning på kvällen. Nära till busshållplats så vi kunde lätt utforska ön. 

• Anonym (Blenda)

En liten sidofråga: finns det någon annan som kan rycka in om ngt händer på kollot? 

• glassgumman78

Allt kring medelhavet kommer ju vara varmt....varje år kommer ju larmrapporter om extrem hetta och bränder.
    Sen kostar både Sydeuropa och kanarieöarna en vacker slant under sommarlovet, helst om det ska finnas mycket på hotellet och det ska ingå måltider...(som ju är dkänt om det är närmare 40 grader ute

Till Gotland måste man ju lägga in kostnader för båt som på sommaren kostar en del...och boende är ganska dyrt
    Västkusten vet jag inte...

Legoland i Danmark? Mycket kul för ett barn i den åldern

Gdansk och Sopot...1 timmes flyg från stockholm, billigt att bo och äta, tokfina stränder och lagom klimat.
    Finns många fina och fräscha hotell med pool och bra hotellfrukost.
    Finns även vattenland och coola lekparker...

• Anonym (?)

Sommartid känns Kanarieöarna som en onödigt lång resa. 

Ang vädret får ni väga risken med hög hetta vid medelhavet mot regn vid Östersjön 

• Cereal Killer

Italien, Monaco och sydfrankrike är väldigt trevligt men dyrt om ni vill vara vid kusten. God mat, bra väder och inte helt knockfullt med turister överallt. Men som sagt, dyrt. 

Grekland har många alternativ om ni vill vara på en stor hotel-anläggning, köra hela grejen med all inclusive osv. Vi var där senast när det brann så väldigt och jag kan ärligt säga att det var sista gången vi åkte till en ö under högsommaren. Men det var absolut ett äventyr.

Spanien är barnvänligt och det finns ett bättre säkerhetstänk rent generellt (jag menar inte just vid naturkatastrofer utan folk kör lugnare, det finns fler trottoarer att gå på, lekplatserna har samma standard som våra osv). Det finns oerhört mycket fina hus att hyra, och är man inte så intresserad av att vara just vid kusten kan man hyra ganska lyxiga bostäder till bra priser. Däremot är utbudet av stora hotellanläggningar mindre än i Grekland. 

Kanarieöarna är som Spanien fast varmare. Jag ser personligen ingen anledning att åka dit på sommaren, men vill man ha sommarvärme tidigt på våren eller sent på hösten är det trevligt.

Sen finns tex kap verde som är lite bättre än Kanarieöarna på vintern vädermässigt. Att tänka på där är att det är Afrika, inte Europa, vilket tex märks tydligt om man skulle behöva vård. Personligen skulle jag inte ta med ett barn dit. 

• Anonym (Johanna)
    Anonym (bertis) skrev 2025-06-24 19:45:46 följande:

Om du spontant tänker Gotland eller västkusten, varför skriver du om Europa i trådstarten

Gotland är najs, mycket folk bara på de ställen där barn gillar att vara. Kneippbyn tex. Har man barn som badar oavsett väder eller kan ta att det kanske regnar så är det kul att ha Göteborg som bas. Liseberg. Ta spårvagnen så långt det går och sen båt ut till Styrsö och bada och fiska krabbor. Det kan man göra fler dagar, ny dag ny ö. Ta något av hotellen i stan som har pool. 

Tyskland är inget dåligt förslag heller, där finns ju det där vattenlandet som ligger i en hangar. Till exempel. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2025-06-24 21:18:29 följande:

Sommartid känns Kanarieöarna som en onödigt lång resa. 

Ang vädret får ni väga risken med hög hetta vid medelhavet mot regn vid Östersjön 

Mindre risk för värmebölja på kanarieöarna. 
  • Anonya

En liten OT-tanke bara: Är systern okej med kollo om brodern åker utomlands under tiden? Känns som lite obalans, men barn är förstås olika. 

• Anonym (T)

Varför välja att åka till södra Europa när man VET att det blir outhärdligt varmt, alternativt översvämningar och eller skogsbränder som påverkar semestern? Det är ju standard sedan många år tillbaka.

Svar på tråden Barnvänlig resa (Syd-)Europa med 5-6 åring