Anonym (bertis) skrev 2025-06-24 19:45:46 följande:
Nä jag kom på det, sett att det varit kanibaliskt varmt där nere. Är inte Kanarieöarna svalare i jämförelse? Fattar inte hur det kan vara sån skillnad, eller kanske solen ligger närmare där än söderut...
Anonym (Johanna) skrev 2025-06-24 11:41:17 följande:
Allt beror ju på vad ert barn gillar att göra.
Men vi hade också ett barn som älskade att simma och bada så vi valde ett hotell med vattenland och nära till havet.
På hotellet fanns 5-6 vattenruschbanor samt stora pooler och en avskild del med en vågmaskin som drog igång vid vissa klockslag under dagen. Det var rätt mycket palmer och grejer runt poolområdet vilket gjorde att man kunde hålla sig i skuggan också. Men då det var 38 grader varmt som mest så vara vi ändå inne ett par timmar mitt på dagen och lekte med bakugan och pokemonkort bland annat (detta var 10-12 år sen).
Vi hade aldrig pallat att hänga på en lekpark eller knappt ens vara på stranden just när det var som varmast.
Ner till havet var vi kanske hälften av dagarna. Hotellet hade en remsa av stranden där som man kunde nyttja och det gick shuttlebussar även om det bara var fråga om 5-600meter.
Detta var i Turkiet men jag gissar att liknande hotell med egna vattenland eller som ligger nära sådana finns även på andra platser.
Hade jag barn som var intresserade av kultur hade jag nog valt Italien. Någon stad vid kusten med möjlighet att ta tåg eller liknande till historiska platser och sen tillbaka igen.
Kulturintresserade är han då inte. Han börjar skolan till hösten, men är mest för lek och spring. Se honom gå runt vid Colosseum eller lutande tornet i Pisa hade nog slutat med "var finns det en lekplats?".
Tänkte ju spontant på Gotland, eller kanske Västkusten.
Fast om ni vill utomlands finns ju massor av alternativ vid kust eller insjöar. Tyskland, Holland, Österrike, Ungern osv. Eller norra Spanien. Finns kanske även trevliga alternativ i Baltikum, är inte så insatt i det. Googla tex water parks eller hotel at lake i valfritt land.
Har bara varit på Kanarieöarna i början på maj, då var det perfekt för ett litet barn. Vi hade hela köret, pool på hotell nära stranden, all inclusive så obegränsat med glass på dagarna, barnbuffé till middagen, barnklubb, minidisco och underhållning på kvällen. Nära till busshållplats så vi kunde lätt utforska ön.