• Anonym (rawr)

Mormor kräver tillgång till barnbarn, hävdar föräldraalienation

Jag har inte haft världens bästa förhållande till min mamma, någonsin egentligen. Mina föräldrar gick isär när jag var 4 och redan från början bodde jag mer hos min pappa än min mamma. Det var liksom inte varannan vecka utan mer 9-10 dagar hos pappa och 4-5 dagar hos mamma. Sen började jag gymnasiet på annan ort och mamma flyttade till ett grannland, jag har pratat tre gånger med henne sedan dess, på mitt initiativ. 

Nu är jag väl vuxen på riktigt och har sambo och tre barn (en treåring och två under året), och inte hört av min mamma på 10 år, men nu plötsligt kommer det brev om att hon ska träffa mina barn, så det så, annars alienerar jag henne från dem. Hon har dessutom fått delar av släkten på hennes sida med sig och jag får meddelanden på sociala medier om att jag är elak och att min pappa är grym som alienerade henne från mig.

Har hon verkligen något att komma med här?

• Svar på tråden Mormor kräver tillgång till barnbarn, hävdar föräldraalienation
  • Anonym (Nina)

Hon har ju ingen laglig rätt men varför inte låta dem träffas? 

• Agnescecila

Nej. Hon har inga rättigheter att träffa dina barn. Där emot kanske barnen skulle tycka det var trevligt, men hon har inga rättigheter till dina barn.

• Anonym (N)

Blockera henne och alla andra som skriver elakheter till dig.
    Och anmäl henne om hon fortsätter trakassera dig.
    Hon har inga rättigheter till dig och dina barn.

• Anonym (L)

Som redan har konstaterats ovan så har hon inga juridiska rättigheter att träffa dina barn och du har inga skyldigheter mot henne. 

Vilket trams att din pappa skulle ha alienerat henne om hon inte har hört av sig till dig under alla dessa år utan du har fått ta kontakt själv.

Hon hade alla möjligheter att försöka reparera er relation men valde att inte göra det.

Jag skulle vara väldigt tveksam till att släppa in en sådan person i barnens liv. Vad är det som säger att hon inte skulle försvinna ur deras liv också?

Hennes inställning att hota sig till umgänge med dina barn säger också mycket om henne som person. 

De som tycker att ?mormor? måste få träffa sina barnbarn förstår nog inte hur det är att ha en dysfunktionell förälder. 

Stå på dig. Du bestämmer, inte hon eller dina släktingar. 

• Alessia

En människa som illvilligt samlar delar av släkten för att påverka dig och förtalar dig och din pappa - nej aldrig att jag ville ha med henne att göra och inte heller låta barnen umgås med henne.
    Hon har haft många år på sig att reparera ert förhållande men inte gjort ett skvatt.
    Och som många påpekat, visavi dina barn har hon inte en skymt av rättigheter.
    Styr undan från en en så uppenbart intrigant människa.

• Anonym (N)
    Anonym (L) skrev 2025-06-24 12:50:55 följande:

Som redan har konstaterats ovan så har hon inga juridiska rättigheter att träffa dina barn och du har inga skyldigheter mot henne. 

Vilket trams att din pappa skulle ha alienerat henne om hon inte har hört av sig till dig under alla dessa år utan du har fått ta kontakt själv.

Hon hade alla möjligheter att försöka reparera er relation men valde att inte göra det.

Jag skulle vara väldigt tveksam till att släppa in en sådan person i barnens liv. Vad är det som säger att hon inte skulle försvinna ur deras liv också?

Hennes inställning att hota sig till umgänge med dina barn säger också mycket om henne som person. 

De som tycker att ?mormor? måste få träffa sina barnbarn förstår nog inte hur det är att ha en dysfunktionell förälder. 

Stå på dig. Du bestämmer, inte hon eller dina släktingar. 

"De som tycker att ?mormor? måste få träffa sina barnbarn förstår nog inte hur det är att ha en dysfunktionell förälder. "

Eller de är som "mormor" själva.
  • Heggesippus

Nope.

När hon har negligerat dig under alla dessa år har du inga förpliktelser gentemot henne. Eftersom hon har alienerat sig från dig så är det magstarkt och komma och kräva att hon ska få tillgång till dina barn. Dög det inte att ha kontakt med dig tidigare behöver hon inte ha det nu heller. Punktum.  

• Anonym (Råger)

Du bestämmer. Punkt slut.

• Zoegazz

Hon låter störd. Och som ovan nämnt har de som växt upp mer normala föräldrar ingen aning om hur det är att ha en stör förälder. Säger snarare skydda dina barn från henne. Önskar jag hade gjort samma vad gäller min mamma. 

• Anonym (rawr)

Tck för svaren. Jag  har inte hunnit svara själv pga ena barnet blev akut sjuk och behövde åka till sjukhus, men är bättre nu.

Jag blir ju lite nojig för jag har hört förr om mar- och farföräldrar som försöker med soc och rätt att få umgås med barnbarn. Jag vet dock inte hur något sådant fall slutat.

Några frågar varför inte låta barnen träffa mormor? För att hon är en främling, för mig. Jag känner helt ärligt tanten mitt emot bättre än jag känner min mamma, och tanten mitt emot har heller aldrig gjort mig något. Hon är itll och med gullig och trevlig mot barnen när vi träffas åp gatan eller i affären eller något. Medan det första jag hör av min mamma på 10 år är ett brev som kräver att hon ska få träffa barnen. Inget "hur är det med dig nu för tiden", inget "jag skulle vilja träffa dig och ordna upp det förflutna mellan oss så vi kan få en mor-dotter-relation" (vilket jag basolut inte förväntar mig för övrigt, men poängen kanske ni förstår) nej, det är "JAG SKA få träffa mina barnbarn annars..."

• Anonym
    Anonym (rawr) skrev 2025-06-26 11:55:32 följande:

Jag blir ju lite nojig för jag har hört förr om mar- och farföräldrar som försöker med soc och rätt att få umgås med barnbarn. Jag vet dock inte hur något sådant fall slutat.

Om man ska nå framgång i sådana fall så krävs att barnet bott hos mor/farföräldrar i längre perioder när föräldrarna inte kunnat ta hand om barnet.
    Då har det bedömts att barnet mår bra av att fortsätta ha kontakt. Det hör alltså till undantag.

Mor och farföräldrar har noll juridiska rättigheter till sitt barnbarn. 

Du kan lugnt tacka nej till din mamma. 
  • Anonym (Svara?)

...Jag  har inte hunnit svara själv ...

Behover du svara? Hur vet hon att du fatt brevet?
    Over 10 ars tystnad och du ar den som forr tvingades ta kontakt och nu KRAVER hon... Jag tanker att du far ett helvete i ditt liv sa fort du slapper in henne pa livet, sa sjalv hade jag ignorerat om jag varit i din sits. Lever man ett harmoniskt liv sa varfor tvingas till kaos? Det ar inte vart det. 
  • Anonym (rawr)
    Anonym (Svara?) skrev 2025-06-26 19:00:51 följande:
    Behover du svara? Hur vet hon att du fatt brevet?
    Over 10 ars tystnad och du ar den som forr tvingades ta kontakt och nu KRAVER hon... Jag tanker att du far ett helvete i ditt liv sa fort du slapper in henne pa livet, sa sjalv hade jag ignorerat om jag varit i din sits. Lever man ett harmoniskt liv sa varfor tvingas till kaos? Det ar inte vart det. 
    Svara här i tråden...
  • Anonya

Tck för svaren. Jag  har inte hunnit svara själv pga ena barnet blev akut sjuk och behövde åka till sjukhus, men är bättre nu.

Några frågar varför inte låta barnen träffa mormor? För att hon är en främling, för mig. Jag känner helt ärligt tanten mitt emot bättre än jag känner min mamma, och tanten mitt emot har heller aldrig gjort mig något. Hon är itll och med gullig och trevlig mot barnen när vi träffas åp gatan eller i affären eller något. Medan det första jag hör av min mamma på 10 år är ett brev som kräver att hon ska få träffa barnen. Inget "hur är det med dig nu för tiden", inget "jag skulle vilja träffa dig och ordna upp det förflutna mellan oss så vi kan få en mor-dotter-relation" (vilket jag basolut inte förväntar mig för övrigt, men poängen kanske ni förstår) nej, det är "JAG SKA få träffa mina barnbarn annars..."

Oj, helt sjukt att hon inte ens börjar med något trevligt eller ens neutralt som lite allmänt prat om du har det och hur hon haft det sedan ni hördes sist. Nej, låter som det är bäst att inte släppa in henne i ditt liv igen. Inte en mormor som är en tillgång och trygghet för barnen.
    Har du syskon? Har de i så fall kontakt med er mamma?

Spara brevet. Då kan du t.ex. visa det för eventuell jobbig släkting som anser att din mamma bara vill väl och du gör fel.
Svar på tråden Mormor kräver tillgång till barnbarn, hävdar föräldraalienation