• Anonym (Vafangörjagnu)

Min flickvän ljög om något allvarligt – jag vet inte om jag kan förlåta det

Jag skulle vilja berätta min historia och höra vad ni andra tycker. Det här är en jobbig situation som rör både svek, gamla relationer och ärlighet.

Jag blev tillsammans med en tjej för cirka sex månader sedan. Vi är båda i 20-årsåldern och har känt till varandra sedan grundskolan. Under åren har vi gått i samma skola periodvis och haft gemensamma bekanta. När vi blev ett par kände jag att vi hade något genuint, och jag blev kär på riktigt.

Min flickvän har haft en bästa vän sedan barndomen. De har stått varandra nära i princip hela livet. När de gick i högstadiet var bästa vännen tillsammans med en kille. Det jag senare fick höra var att den killen, vid ett tillfälle när bästa vännen var bortrest, bjöd hem några vänner ? bland annat min nuvarande flickvän.

Enligt det jag fått veta ska han ha tagit med henne in i ett rum, och där ska de ha haft sex. Det spreds sedan ett rykte i skolan om det här. När jag och min flickvän blev tillsammans många år senare, så skämtade jag någon gång om det där gamla ryktet ? och hon sa direkt att det inte var sant. Jag släppte det.

Senare hörde en annan bekant av sig till mig, efter att ha hört att jag träffade henne, och berättade att ryktet faktiskt stämmer ? att hon faktiskt hade legat med sin bästa väns kille. Jag tog upp det med henne. Hon förnekade det helt i över en timme. Till slut, efter mycket pressande, erkände hon ? men sa samtidigt att hon inte minns så mycket från det som hände, att hon var väldigt ung, och att det var ett slags trauma för henne.

Jag frågade rakt ut om det handlade om ett övergrepp, men hon sa nej ? att det inte var våldtäkt, men att hon inte hade så tydliga minnen och att det var väldigt jobbigt. Hon berättade att det gjorde ont eftersom det var bland de första gångerna hon hade sex. Men trots att hon nu erkände, så hade hon alltså ljugit flera gånger tidigare när jag frågat.

Jag sa till henne att det inte bara handlar om vad som hände när hon var yngre, utan om hur hon har ljugit för mig nu. Jag känner också att jag hamnat i en situation där jag bär på en hemlighet mot hennes bästa vän ? något som inte är mitt ansvar.

Jag har sagt till henne att antingen berättar hon själv sanningen för sin vän, eller så slutar hon umgås med henne. Jag kan inte möta den tjejen igen med vetskapen om att hon inte vet vad som hänt, och att jag står där och spelar med i en lögn.

Nu är vi nyligen hemkomna från en resa ihop. När jag konfronterade henne igen började hon gråta, sa att hon inte vill att jag ska göra slut och att hon vill veta redan nu hur det ska bli. Hon pressar mig att ge ett svar ? men jag känner mig inte redo att fatta ett så stort beslut mitt i alla känslor.

Jag känner mig sviken, känslomässigt utnyttjad, och förvirrad över om jag ens kan fortsätta bygga något med henne. Det gör ont, men jag vet inte hur jag ska tänka längre.

Vad tycker ni? Går det att förlåta något sånt här? Är det värt att försöka? Eller borde jag gå vidare?

• Svar på tråden Min flickvän ljög om något allvarligt – jag vet inte om jag kan förlåta det
  • Anonym (Citron)

Din flickvän var ung, påverkad och utnyttjad. Ni var inte ens tillsammans.
    Ändå är det dig det är synd om?

• Anonym (??)
    Anonym (Citron) skrev 2025-06-24 23:06:28 följande:

Din flickvän var ung, påverkad och utnyttjad. Ni var inte ens tillsammans.
    Ändå är det dig det är synd om?

Hon kunde ju fortfarande varit ärlig med honom från första början? Eller va
  • Anonym (M)
    Anonym (??) skrev 2025-06-24 23:10:23 följande:
    Hon kunde ju fortfarande varit ärlig med honom från första början? Eller va

Ja, men frågan är om det hade hjälpt. 

Varför ens dra upp ett gammalt rykte från första början?

• Anonym (MMannen)
    Anonym (Vafangörjagnu) skrev 2025-06-24 22:56:57 följande:
    Min flickvän ljög om något allvarligt ? jag vet inte om jag kan förlåta det

Jag skulle vilja berätta min historia och höra vad ni andra tycker. Det här är en jobbig situation som rör både svek, gamla relationer och ärlighet.

Jag blev tillsammans med en tjej för cirka sex månader sedan. Vi är båda i 20-årsåldern och har känt till varandra sedan grundskolan. Under åren har vi gått i samma skola periodvis och haft gemensamma bekanta. När vi blev ett par kände jag att vi hade något genuint, och jag blev kär på riktigt.

Min flickvän har haft en bästa vän sedan barndomen. De har stått varandra nära i princip hela livet. När de gick i högstadiet var bästa vännen tillsammans med en kille. Det jag senare fick höra var att den killen, vid ett tillfälle när bästa vännen var bortrest, bjöd hem några vänner ? bland annat min nuvarande flickvän.

Enligt det jag fått veta ska han ha tagit med henne in i ett rum, och där ska de ha haft sex. Det spreds sedan ett rykte i skolan om det här. När jag och min flickvän blev tillsammans många år senare, så skämtade jag någon gång om det där gamla ryktet ? och hon sa direkt att det inte var sant. Jag släppte det.

Senare hörde en annan bekant av sig till mig, efter att ha hört att jag träffade henne, och berättade att ryktet faktiskt stämmer ? att hon faktiskt hade legat med sin bästa väns kille. Jag tog upp det med henne. Hon förnekade det helt i över en timme. Till slut, efter mycket pressande, erkände hon ? men sa samtidigt att hon inte minns så mycket från det som hände, att hon var väldigt ung, och att det var ett slags trauma för henne.

Jag frågade rakt ut om det handlade om ett övergrepp, men hon sa nej ? att det inte var våldtäkt, men att hon inte hade så tydliga minnen och att det var väldigt jobbigt. Hon berättade att det gjorde ont eftersom det var bland de första gångerna hon hade sex. Men trots att hon nu erkände, så hade hon alltså ljugit flera gånger tidigare när jag frågat.

Jag sa till henne att det inte bara handlar om vad som hände när hon var yngre, utan om hur hon har ljugit för mig nu. Jag känner också att jag hamnat i en situation där jag bär på en hemlighet mot hennes bästa vän ? något som inte är mitt ansvar.

Jag har sagt till henne att antingen berättar hon själv sanningen för sin vän, eller så slutar hon umgås med henne. Jag kan inte möta den tjejen igen med vetskapen om att hon inte vet vad som hänt, och att jag står där och spelar med i en lögn.

Nu är vi nyligen hemkomna från en resa ihop. När jag konfronterade henne igen började hon gråta, sa att hon inte vill att jag ska göra slut och att hon vill veta redan nu hur det ska bli. Hon pressar mig att ge ett svar ? men jag känner mig inte redo att fatta ett så stort beslut mitt i alla känslor.

Jag känner mig sviken, känslomässigt utnyttjad, och förvirrad över om jag ens kan fortsätta bygga något med henne. Det gör ont, men jag vet inte hur jag ska tänka längre.

Vad tycker ni? Går det att förlåta något sånt här? Är det värt att försöka? Eller borde jag gå vidare?

Tycker inte du borde ha frågat från början. Du satte henne i en sits där de flesta skulle ljugit.

Tycker att hon har mer fog att vara sur på dig för att du frågat ut henne än vice versa.

Släpp det och gå vidare 
  • Anonym (S)

Men snälla. Varför ska du över huvud taget dra upp det. Be om ursäkt och gå vidare. Du får väl hoppas att hon inte gör slut efter detta. Man ska inte hålla på och fråga om tidigare ligg, misstag eller pojkvänner/flickvänner. 

• Anonym (Vafangörjagnu)

Många verkar uppfatta p fel?

Jag bryr mig inte om hon har gjort något i sin ungdom. utan att hon har ljugit om detta till sin BÄSTA VÄN sedan de var 5 år gamla!! 

Hon har inte tänkt på att berätta det till henne kanske? hennes bästa vän gjorde slut med den killen för va 1,5 år? Inte läge att berätta då?

Hur kan man göra en sådan grej på sin bästa vän och se den i ansiktet varje dag och veta att man har knullat med deras före detta kille? 

• Anonym (??)
    Anonym (Vafangörjagnu) skrev 2025-06-24 23:44:11 följande:

Jag bryr mig inte om hon har gjort något i sin ungdom. utan att hon har ljugit om detta till sin BÄSTA VÄN sedan de var 5 år gamla!! 

Hon har inte tänkt på att berätta det till henne kanske? hennes bästa vän gjorde slut med den killen för va 1,5 år? Inte läge att berätta då?

Hur kan man göra en sådan grej på sin bästa vän och se den i ansiktet varje dag och veta att man har knullat med deras före detta kille? 

Förstår helt hur du tänker. Många här verkar ha en konstigt vriden moralklocka.
  • Anonym (Hmm..,.)

Herregud det är en himla massa år sen, hur i h-vete kan DU känna dig sviken av detta? Det handlar inte om DIG ÖHT.

Tycker det är hon som borde bli rejält trött på ditt jäkla tjat om ett simpelt rykte fom nåt som eventuellt hänt för typ hundra år sen, långt innan din tid.

Hade bett dig hålla klaff eller dumpat dig! Sjukligt beteende!.

• Anonya

Jag förstår att det för dig är en stor sak, men tycker att du behöver se på saken ur ett annat perspektiv. 

Ja, din flickvän svarade inte ärligt, men det var liksom inte en vanlig lögn. Du säger att du tidigt i er relation skämtat om ryktet om att hon haft sex med sin bästis kille. Det känns inte särskilt moget och omtänksamt att skämta om en sådan sak och är inte konstigt att hon förnekade det. 

Sedan hörde du av en person att ryktet var sant. (Hur kunde förresten den personen vara säker på det om han inte själv var killen?) När du tog upp det med henne, låter det inte alls som att du tänkte på henne och hennes mående utan enbart på att du måste få sanningen ur henne. Hon förnekade det i en timme, men du pressade på tills hon erkände. Hade det handlat om att hon varit otrogen mot dig i ert förhållande så hade det varit okej, för då hade du behövt få veta hur det var eller kanske ändå göra slut om du trodde hon ljög.

Nu är det helt annorlunda. Man måste inte berätta allt man varit med om för sin nya pojkvän, speciellt inte svåra saker man varit med om. Inget i din text talar om empati mot henne. Hon säger att det inte var våldtäkt, men det är tydligt att det inte var något hon var helt med på. Hon var ung, hade haft sex bara ett fåtal gånger tidigare, det gjorde ont, hon minns inte så mycket och säger att det är ett trauma för henne. Dessutom spreds ett rykte om detta tillfälle och för att göra det värre var det bästisens kille. Dåligt samvete gentemot bästisen och dessutom vetskap om att killen inte var så schyst.

Denna händelse finns fortfarande kvar och påverkar henne, inte bara som ett jobbigt minne utan hon har också nu fått veta att ryktet fortfarande lever och att en person till och med velat informera dig om det hela. Dessutom är du hård mot henne, pressar henne att erkänna en jobbig sak, anser att allt är hennes fel och att det värsta är att hon inte erkände det för dig genast. Du vet inte om du kan fortsätta ihop med henne och dessutom tvingar du henne att antingen berätta om det hela för bästisen eller göra slut med bästisen. Helt orimligt.

Du funderar på om du kan vara ihop med henne pga detta trots att du är kär. Hon vill inte att du lämnar henne.
    Jag önskar att hon nu kan prata med någon pålitlig och varm person, kanske också någon professionell och berätta om händelsen och få bearbeta den, ryktet och att det var killen till bästisen som fortfarande är hennes bästis. Dessutom prata om vad som nu hände, om att hennes kille pressar henne att berätta något hon mår dåligt över, ställer ultimatum gällande bästisen och att han inte vet om hon duger åt honom pga det här.
    Jag skulle vilja säga att det inte är så en sund relation är och uppmana henne att verkligen fundera på om hon ska fortsätta med denna kille. Kan han se saker ur andras perspektiv, förstå att allt inte är svartvitt och känna empati? Om inte, hoppas jag att hon gör slut, men jag hoppas också att killen kan få hjälp med de sakerna. 

• Anonym (MMannen)
    Anonym (Vafangörjagnu) skrev 2025-06-24 23:44:11 följande:

Men ge dig. Ungdomar ljuger mest hela tiden. Det är inte bra men det är så det är. Sedan växer folk upp och inser att det är bättre att vara ärlig.
Svar på tråden Min flickvän ljög om något allvarligt – jag vet inte om jag kan förlåta det