• Anonym (Mamma)

"Scenekläder" till snart-tioåring?

Sååå... min minsting har som från en dag till nästa bestämt att hennes kläder är barnsliga. Okej, absolut. Jag bad henne visa vad hon vill ha... och det var INTE något jag förväntat mig. Det var vad jag skulle ha kallat för emo när jag gick i skolan, men dottern insisterar på att det går under "scene"... så vart hittar jag sånt i stl 140-146 (xs fungerar också), som varken är för dyrt (max runt 250:- för en tröja tex) eller allt för vuxet?

• Svar på tråden "Scenekläder" till snart-tioåring?
  • Anonym (Mmmm)

Varför söker ni inte på nätet? Vet inte din dotter heller var dessa kläder finns? Är det specialbutiker?

Googlade precis, fick upp en hel del. Så gör det. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mmmm) skrev 2025-06-25 09:19:05 följande:

Varför söker ni inte på nätet? Vet inte din dotter heller var dessa kläder finns? Är det specialbutiker?

Googlade precis, fick upp en hel del. Så gör det. 

Jag har googlat till vansinne, hittar knappt något som
    stämmer in på det hon visade. Hennes exempel var från shein och temu, inte därifrån vi tänker köpa.
  • Anonym (J)

En helgelse populära kläder finns bara på temu och shein. Min dotter älskar kawaii kläder tex märke romwe. Vi beställer därifrån eftersom jag ändå tycker det är viktigt att man får klä sig i sin stil och för att de affärer jag besöker med (hm, kappahl, lindex) knappt har någonting. 
    Även dessa "vanliga" affärer har tveksam hantering vid "återvinning" och produktion.

• Anonym (Ella)

När jag bytte stil som barn/tonåring kollade jag mycket second hand och sydde en del eget. Kanske kan ni hitta på tradera, Sellpy och liknande?

• Anonym (nej)
    Anonym (J) skrev 2025-06-25 09:46:48 följande:

En helgelse populära kläder finns bara på temu och shein. Min dotter älskar kawaii kläder tex märke romwe. Vi beställer därifrån eftersom jag ändå tycker det är viktigt att man får klä sig i sin stil och för att de affärer jag besöker med (hm, kappahl, lindex) knappt har någonting. 
    Även dessa "vanliga" affärer har tveksam hantering vid "återvinning" och produktion.

Det är jättestor skillnad på "vanliga" affärer och Shein/Temu. Kläder från vanliga affärer kan då och då ha kemikaliehalter över tillåtna gränsvärden, men kläder från Shein/Temu innehåller ofta otillåtna kemikalier. Och i halter som är lååångt över vad som är tillåtet i EU.
  • Anonym (kul)
    Anonym (nej) skrev 2025-06-25 14:40:32 följande:
    Det är jättestor skillnad på "vanliga" affärer och Shein/Temu. Kläder från vanliga affärer kan då och då ha kemikaliehalter över tillåtna gränsvärden, men kläder från Shein/Temu innehåller ofta otillåtna kemikalier. Och i halter som är lååångt över vad som är tillåtet i EU.
    Plus att de troligen har ännu mer utnyttjande av arbetskraft, barnarbete och annat omoraliskt för att kunna ha sina låga priser. Och att de arbetarna då också utsätts i alldeles för hög grad för kemikalierna som sen finns kvar i kläderna. 

Nä, finns egentligen ingen ursäkt på nåt håll att köpa saker från de företagen. man utsätter både sig själv/sina egna barn och de som arbetar för svåra risker. Det bästa vore om alla slutade handla där så att de får lägga ner sin smutsiga verksamhet. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden "Scenekläder" till snart-tioåring?