• Anonym (Brottslingar_nejtack)

Bryter ni kontakten med en släkting, vän eller bekant som begått ett brott?

Jag tycker iallafall att om en person begått fler än ett brott så är det anledning nog att bryta kontakten med denne, men inte pga småförseelser som t.ex. snatteri eller att ha kört några km för fort. Men bryter definitivt kontakten med någon som blivit åtalad för t.ex. misshandel, sexuellt ofredande, olaga hot och förtal, samt inbrott och grov stöld.

En person som begått ett grovt eller flera grova brott känner jag att jag inte har något gemensamt med och personen har gjort bort sig duktigt i mina ögon.

Men också för att om personen är kapabel till att begå sådana brott, så förlorar jag min tillit till denne och oroas över om denne skulle kunna begå brott även mot mig.

• Svar på tråden Bryter ni kontakten med en släkting, vän eller bekant som begått ett brott?
  • Anonym (Ja)

Ja. Om nån är grovt kriminell

• Anonym (BENZO-MAN)
    Anonym (Brottslingar_nejtack) skrev 2025-06-26 00:56:01 följande:
    Bryter ni kontakten med en släkting, vän eller bekant som begått ett brott?

Jag tycker iallafall att om en person begått fler än ett brott så är det anledning nog att bryta kontakten med denne, men inte pga småförseelser som t.ex. snatteri eller att ha kört några km för fort. Men bryter definitivt kontakten med någon som blivit åtalad för t.ex. misshandel, sexuellt ofredande, olaga hot och förtal, samt inbrott och grov stöld.

En person som begått ett grovt eller flera grova brott känner jag att jag inte har något gemensamt med och personen har gjort bort sig duktigt i mina ögon.

Men också för att om personen är kapabel till att begå sådana brott, så förlorar jag min tillit till denne och oroas över om denne skulle kunna begå brott även mot mig.

Så det räcker för dig att någon blivit åtalad för ett grovt brott för att du ska bryta kontakten?
  • Anonym (Kri)

Nära släktingar hade jag inte slutat umgås med i första taget men vänner och bekanta är en annan femma.

Om dessa begått grova ogärningar, som mord eller sexualbrott, så skulle jag nog ta avstånd. Man måste tänka på sin egen säkerhet.

• Anonym (Nej)

Nej, det gör jag inte per automatik utan det beror på brottet. De brott som skulle få mig att göra det är sexualbrott mot barn, samt våldsbrott mot barn. Även dom om kvinnomisshandel. 

• Queen81

Svår fråga. Nej, jag säger nog inte per automatik upp kontakten. Beror helt på vad det är för brott och hur nära jag står personen. Men skulle hen ha utfört någon form av sexualbrott, eller brott mot barn och djur skulle jag direkt avslutat vår relation. Såna människor är vidriga och har ingen plats i mitt liv. 
    Mord hade också varit väldigt svårtuggat. Men i övrigt beror det på vilket brott och vilken relation. 

• Anonym (Adam)
    Anonym (Nej) skrev 2025-06-26 01:52:57 följande:

Nej, det gör jag inte per automatik utan det beror på brottet. De brott som skulle få mig att göra det är sexualbrott mot barn, samt våldsbrott mot barn. Även dom om kvinnomisshandel. 

Resonerar likadant, det skulle vara beroende på brott.
    Men också huruvida personen efter sitt straff faktiskt tog ansvar och ändrade bana.
    Inte när det gäller våldtäkt, mord, misshandel etc, då skulle jag bryta.
    Men säg någon som åkte dit för något slags stöld, satt sin tid och kom till sans. Den skulle jag kunna ha kontakt med. Det skulle vara skillnad på brott mot person och andra brott. För mig.

Men svår fråga och högst hypotetiskt i min bekantskapskrets just nu.
  • Anonym (Julia)

Det är lätt att snacka, men om ert barn ovetande blir meddraget i ett grovt brott, får sitta i fängelse under häktningstiden och blir släpat genom domstol, totalt i drygt ett års tid, så kommer ni att inse att det inte är svart eller vitt.

Och man bör klart också ta hänsyn till om personen faktiskt blir dömd för något i slutänden, eller inte.

• Anonym (Froggis)

Denna tråd kommer dra till sig moraliskt högtravande som bedyrar att minsta fel leder till omedelbar putt ut i kylan.

• Fjäril kär

Så en gång dömd alltid dömd alltså?  

Så om en 20-åring i släkten döms för nåt lite grövre och sitter 6 år så är han fortfarande inte välkommen åter fast han är 35?55? 

Svar på tråden Bryter ni kontakten med en släkting, vän eller bekant som begått ett brott?