• Anonym (miss fortune)

Arbetsgivaren motarbetar mig som ensamstående

Är ensamstående med två barn, delad vårdnad varannan vecka. Innan de gjorde omorganisation på jobbet och skaffade ny schemaansvarig har det fungerat utan problem att jobba, men nu i våras började all krångla. Det läggs kvällar omvartannat, så jag har fått skicka barnen till sin pappa mitt i mina veckor. Han blir inte så överfötjust för det ställer till det för honom.

Jag har inte samma tillgång till släkt och vänner som kan ta dem heller. Vi har ingen förskola som är öppen så sent (typ nattis). Har lyft frågan med min chef som mest rycker på axlarna och hänvisar till den som lägger våra scheman.

Vi kan välja önskemål men sen finns det krafter i gruppen som klagar och då faller allt ändå. Är väl därför det strulat till sig för min del.

Har fått ta VAB i tid och otid för att lösa det värsta, men det är inte hållbart.

Ska man tvingas byta jobb eller måste jag ta med dem dit för att visa min chef hur knöligt det blir?

• Svar på tråden Arbetsgivaren motarbetar mig som ensamstående
  • Anonym (Ellen)

Vad är det för slags verksamhet? Vad säger kollektivavtalet om schema?
    Alla arbetsgivare har ju lagen att följa, dels arbetstidslagen men också föräldraledighetslagen. Och där finns ju också en tid en skrivning om flexibla arbetsformer. En arbetsgivare har ett ganska stor ansvar för att underlätta så gott det går för arbetstagare som också är föräldrar. Ändra scheman på kort varsel tex låter inte okej om det sker rutinmässigt.

• Anonym (dina)
    Anonym (miss fortune) skrev 2025-06-26 10:40:40 följande:
    Arbetsgivaren motarbetar mig som ensamstående

Är ensamstående med två barn, delad vårdnad varannan vecka. Innan de gjorde omorganisation på jobbet och skaffade ny schemaansvarig har det fungerat utan problem att jobba, men nu i våras började all krångla. Det läggs kvällar omvartannat, så jag har fått skicka barnen till sin pappa mitt i mina veckor. Han blir inte så överfötjust för det ställer till det för honom.

Jag har inte samma tillgång till släkt och vänner som kan ta dem heller. Vi har ingen förskola som är öppen så sent (typ nattis). Har lyft frågan med min chef som mest rycker på axlarna och hänvisar till den som lägger våra scheman.

Vi kan välja önskemål men sen finns det krafter i gruppen som klagar och då faller allt ändå. Är väl därför det strulat till sig för min del.

Har fått ta VAB i tid och otid för att lösa det värsta, men det är inte hållbart.

Ska man tvingas byta jobb eller måste jag ta med dem dit för att visa min chef hur knöligt det blir?

Om det blir så att det drabbar andra att du aldrig kan jobba kväll när hu har dina barn så får man ju förstå schemaläggaren. Det är ju inte bara du som har ett privatliv och behov av ett schema som passar, det gäller ju även de andra i arbetsgruppen.

Ja, man kan tvingas byta jobb om jobbet och livet inte går ihop. 
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (miss fortune) skrev 2025-06-26 10:40:40 följande:

De som klagar, var de nöjda med den tidigare schemaläggaren? Eller är problemet att olika schemaläggare favoriserat olika personer?
  • Anonym (Prata med schemalaggaren)

Har du pratat med schemalaggaren? Om du erbjuder dig att ta alla "dina" kvallspass under veckan du inte har barnen, sa borde det val ga att ordna?

• Familjesus
    Anonym (Prata med schemalaggaren) skrev 2025-06-26 11:45:47 följande:

Har du pratat med schemalaggaren? Om du erbjuder dig att ta alla "dina" kvallspass under veckan du inte har barnen, sa borde det val ga att ordna?

Fast det kanske inte funkar för andra att ta alla kvällspass den veckan TS har barnen.

Omöjligt att svara på om arbetsgivaren/schemaläggaren försöker försvåra, men TS har ju inte rätt att få ett schema som passar hur hon har barnen. Det ska ju även fungera för övriga på arbetsplatsen.

Den där typen av "önskeschema" bygger ju på att det fungerar för alla och att man ger och tar. I bästa fall fungerar det att TS aldrig jobbar kväll den veckan hon har barnen. I sämsta fall fungerar det inte för övriga. Så ja, då kan man behöva byta jobb. Men som redan skrivits, prata med schemaläggaren och kanske övrig personal om det går att lösa (särskilt som det har fungerat innan). 
  • Anonym (dina)
    Familjesus skrev 2025-06-26 12:31:53 följande:
    Fast det kanske inte funkar för andra att ta alla kvällspass den veckan TS har barnen.

Omöjligt att svara på om arbetsgivaren/schemaläggaren försöker försvåra, men TS har ju inte rätt att få ett schema som passar hur hon har barnen. Det ska ju även fungera för övriga på arbetsplatsen.

Den där typen av "önskeschema" bygger ju på att det fungerar för alla och att man ger och tar. I bästa fall fungerar det att TS aldrig jobbar kväll den veckan hon har barnen. I sämsta fall fungerar det inte för övriga. Så ja, då kan man behöva byta jobb. Men som redan skrivits, prata med schemaläggaren och kanske övrig personal om det går att lösa (särskilt som det har fungerat innan). 
    Det kan ju vara så att det inte fungerade för andra än TS innan. Och att den nya schemaläggaren tar mer hänsyn till alla i gruppen, och då känner sig TS förfördelad. 
  • Anonym (Ellen)
    Familjesus skrev 2025-06-26 12:31:53 följande:
    Nej förstås. Men det vet man inte förrän man frågat.
    Oavsett så ska TS få sitt schema i så god tid (2 v varsel om inte kollektivavtalet medger undantag) så att hon kan planera sin arbetstid, sin vardag och sina veckor med barnen. 
  • Anonym (E)

Vabbat? 

Hoppas verkligen du blir återbetalningskyldig...

• Anonym (Sell)
    Anonym (dina) skrev 2025-06-26 11:28:00 följande:
    Om det blir så att det drabbar andra att du aldrig kan jobba kväll när hu har dina barn så får man ju förstå schemaläggaren. Det är ju inte bara du som har ett privatliv och behov av ett schema som passar, det gäller ju även de andra i arbetsgruppen.

Ja, man kan tvingas byta jobb om jobbet och livet inte går ihop. 
    Jamen hon kumde ju jobba kväll varannan vecka, det skrev hon ju i vinjetten?
  • Anonym (dina)
    Anonym (Sell) skrev 2025-06-26 13:02:48 följande:
    Jamen hon kumde ju jobba kväll varannan vecka, det skrev hon ju i vinjetten?
    Men det betyder väl inte att det upplägget passar alla andra i gruppen? De kanske också har begränsningar som gör att de vill/behöver jobba kväll samma vecka som TS. Eller slippa jobba kväll den veckan just TS inte kan. TS är inte den enda i gruppen som har ett liv som ska passa ihop med arbetet. 
Svar på tråden Arbetsgivaren motarbetar mig som ensamstående