Jag är mest van vid husbil, och har haft det i flera år. Jag har också lite erfarenhet av husvagn de senaste åren.
Jag har sällan sett folk som har åkt på utflykt med husbilen när de väl ha kommit på plats, utan man reser på lite olika sätt med de olika fordonen.
Med husbil så lämnar man en camping/ställplats på morgonen, sedan åker man på någon utflykt, åker och handlar, osv och sedan åker man till nästa camping. Där stannar man några dagar, och cyklar/går/åker kommunalt till olika ställen, och samma om man behöver kompletteringshandla något.
Med husvagn åker man från en camping till en annan, kopplar sedan loss bilen och åker och handlar, åker på utflykter osv.
Husbil är betydligt enklare att hantera på parkeringar, vända med osv.
Husbil har i regel större tankar, så man behöver inte gå fram och tillbaka på campingen med vattenkanna och spillvattentank.
Husvagn har ännu lägre packvikt än husbil, så man får nästan inte ha något i den medan man kör, utan måste packa om allt till bilen.
Husvagn är lättare att ställa upp i våg om platsen lutar mycket, med om det är plant är det bara att stänga av motorn på en husbil, och så är man klar, då behövs ju inga stödben alls.
Det finns för- och nackdelar med båda!