• Anonym (Sömn)

Spyr snart på detta

Vi är en familj ett stort barn 19 år o ett mellan 14 o ett på 4.vår resa har varit tuff o jag har varit utmattad. sambon jobbar jämt o nör jag fick lilla hamnade jag på sjukhus. Jobbar mig tillbaka men sömnen är svajig o mest pga av 19 åringen. Han har haft en depression han oxå o han orkar inte jobba på sommarjobbet säger han. O början låg han mest hemma o då förstås jag ju givetvis men nu sover han till 13 o är ute till 03 o vi jobbar. Såhär har det varit nu i två år. Pappa sover o han har inte en enda regel de får göra som de vill o när jag säger ifrån blir jag igonorerad och han kommer när han vill väcker mig o jag är klarvaken sover kanske 3 h den natten också .

• Svar på tråden Spyr snart på detta
  • Anonym (Sömn)

Jag fattar att en 19 åring ska vara ute o visst är jag numera glad att han vill träffa vänner men på vardagar tycker jag det är självklart att han ska komma hem runt 23 om vi jobbar.

det var samma sak när han hade tjej hennes pappa hade varit deppig men då var jag oxå precis hemkommer från psyk efter att jag fått förlossnings o utmattningsdepression. Flickvännen var hos oss all dagar i veckan alla semestrar o när jag bad dem dela lite på det o när de bara var 15 bad dem ses hos båda o kanske mest helgen då blev jag ignorerad  av alla o pappa o familjen tyckte jag var helt idiotisk 

• Anonym (Sömn)

Känner mig så irriterad så förlåt för stavning!

• Anonym (Em)

Låter som att det är dags för 19-åringen att antingen visa hänsyn eller flytta hemifrån. Är han färdig med gymnasiet? Inte rimligt att en ung vuxen stör din nattsömn så mycket.

• Anonym (Elin79)

Vi har också en 19-åring och så länge han bor hemma är det våra "house rules" som gäller. Passar det inte så kan man flytta hemifrån.
    Det är otroligt respektlöst mot er att bete sig så.

Vår son kan vara hos vänner eller på fest och komma hem sent men det är styrt till fredag-lördag och inte varje helg. Resten av veckan vet han att vi jobbar och ända tills för drygt en vecka sen var det ju hans vardag också, innan han tog studenten. 

Så man smyger in för att inte väcka folk, börjar inte slamra runt i köket klockan 02 på morgonen. Man går upp i tid, äter sin frukost och plockar undan. Deltar i familjelivet som oss övriga och bidrar där man kan och när man blir ombedd. Det är saker vi är helt överens om och såklart strular det till sig här också ibland men jag hade inte accepterat att bli störd varenda natt.

• Anonym (P)

Ta semester från familjen!

Ta in på hotell, låna gästrummet hos någon som bryr sig om dig, eller låna hus/lägenhet av någon som är bortrest. Sedan sover du.

När du har sovit blir det lättare att tänka fram lösningar, och att kommunicera med mannen och sonen, så att de fattar att de inte kan ta dig för given.

• Anonym (Mia)

Vi har också husregler för äldre tonåringar/unga vuxna. Det är regler som gäller hänsyn till andra och inte att kontrollera eller bestämma över den unga personen.

Tex att det är tyst på natten, att man håller hemmet rent och snyggt, har en juste attityd mot alla som bor och är gäster här och tänker på säkerheten. Som vuxen drar man också sitt strå till stacken genom att inte bara ta hand om sin egen skit utan även hjälpa till med hushållssysslor.

Ganska självklara saker, men vi har lärt oss att det gäller att vara mycket tydliga med vilka förväntningar vi har för att inte skapa missförstånd och irritation.

• Anonym

Jag hade spytt för länge sen

Svar på tråden Spyr snart på detta