• Anonym (Ledsen)

Trakasserad av granne, vad ska vi göra?

Snälla kom med råd/tips vad jag kan göra åt våra grannar. Om inget ändras kommer vi behöva flytta. Ska försöka hålla mig så kort som möjligt med det blir nog svårt🙈

Vi bor i ett villaområde och har stora problem med en grannfamilj. Lite om familjen:

Två barn med npf-diagnoser. Ena barnet är verbalt,  andra inte. Vi kan kalla dom 1 och 2.

Barn 1 är fruktansvärt elak, både verbalt och ibland även fysiskt. Skriker hemska glåpord/andra elakheter efter min dotter. Jagar med pinnar. Gör allt för att provocera både andra barn och vuxna.

Barn 2 springer runt i kvarteret och roar sig med att bla ringa på grannars dörrar. Rekordet på vår dörr är 21 gånger på en timme. Klampar bara in i grannars trädgårdar utan tillåtelse. 

Båda barnen kastar sten och pinnar in i grannars trädgårdar och även på husen. Gapar och för väsen.
    Båda barnen har assistent i skolan varje steg dom tar, men hemma släpps dom ut ensamma,  föräldrarna är aldrig med dom ute och har koll. 
    Både vi och andra föräldrar i kvarteret har fått knacka på hos familjen för att berätta hur deras barn (framför allt barn 1) beter sig. Då blir föräldrarna,  framför allt mamman arg och fruktansvärt otrevlig mot oss. Skäller och skriker åt oss att vi inte ska lägga oss i osv

Deras barn är elaka mot alla, men har siktat in sig lite mer på min dotter, som är 8 år. Hur många gånger ska en 8 årig tjej behöva utstå att höra att hon är ful, äcklig, sämst och diverse annat elakt?

Vi boostar henne alltid med att inte bry sig om vad barnet säger, gå bara där ifrån osv men jag är rädd att den dagen kommer när hon faktiskt tar åt sig.

Pga föräldrarna inte tar något som helst ansvar för sina barn och inte har koll på vad dom gör och hur dom beter sig, får vi andra föräldrar turas om att vara ute och hålla vakt när deras barn är ute.

Som förälder själv tycker jag att det är oerhört oansvarigt att släppa ut barn med så svåra npf-diagnoser ensamma utan vuxen som håller koll. Om det icke verbala barnet får för sig att vandra iväg, hur ska då hen ta sig hem? Påkalla hjälp?

Detta har pågått i över 2 år nu. När vi gång på gång försökt att prata med föräldrarna utan annat resultat än att dom blir otrevliga,  gjorde jag en anonym orosanmälan mot familjen, vilket jag vet att en annan grannfamilj också gjort för något år sedan.

Sedan dess har allt bara blivit värre. Trots att jag var så anonym jag kunde i anmälan , förstår/misstänker nog föräldrarna att det är jag, dom är ju mkt väl medvetna om hur deras barn beter sig mot mitt. Mamman i familjen är om möjligt ännu otrevligare, och när hon hör att hennes barn beter sig illa ,uppmuntrar hon dom att fortsätta.

Hon ropar högt i kvarteret att hennes barn får leka/göra hur dom vill.

För några dagar sedan stod jag i mitt kök och hade fönstret på glänt. Min sambo var inte hemma och båda våra barn var inne med mig,  alltså var ingen i familjen ute i trädgården.

Mamman och de 2 barnen går förbi mitt hus då mamman säger, högt för sig själv "usch vad det luktar äckligt här" 

En stund senare är jag och barnen ute och cyklar, och cyklar då förbi mamman och barnen. När vi cyklar förbi börjar mamman igen "usch vad äckligt det luktar! Åh fyyyy! Känn vad det stinker! Och hon uppmanar sina barn att lukta och uppmuntrar dom till att göra "luktar illa-tecken". Detta är alltså en fullskalig pik mot mig och min familj.

Att man som mamma till två barn som redan beter sig illa, uppmanar dom till att bete sig ännu värre... finner jag inga ord för.

Jag vet att jag har alla andra grannar i ryggen,  alla vet, ser och hör hur barnen beter sig och jag har flera gånger hört andra grannar säga åt dessa barn.
    Många andra föräldrar i kvarteret säger att dom ska göra anmälningar men gör det aldrig, tyvärr vågar dom väl inte.

Vad hade ni gjort i min situation? Ringa soc igen? Polisanmäla för trakasserier och kränkning? 

Jag mår så dåligt över detta och väljer i den mån det går omvägar för att inte behöva gå förbi deras hus, för att slippa höra mamman ropa efter mig att det stinker när jag går förbi.
    Om någon annan granne är ute ropar hon ingenting,  antagligen för att hon försöker undvika vittnen till sitt beteende, men jag har berättat för andra grannar om det så dom är medvetna om vad jag/vi får utstå.

Familjen är inte från Sverige och ibland pratar dom på sitt modersmål när man går förbi, då vet jag ju inte vad hon säger.

• Svar på tråden Trakasserad av granne, vad ska vi göra?
  • Jesper f
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-06-27 13:24:57 följande:
    Trakasserad av granne, vad ska vi göra?

Snälla kom med råd/tips vad jag kan göra åt våra grannar. Om inget ändras kommer vi behöva flytta. Ska försöka hålla mig så kort som möjligt med det blir nog svårt🙈

Vi bor i ett villaområde och har stora problem med en grannfamilj. Lite om familjen:

Två barn med npf-diagnoser. Ena barnet är verbalt,  andra inte. Vi kan kalla dom 1 och 2.

Barn 1 är fruktansvärt elak, både verbalt och ibland även fysiskt. Skriker hemska glåpord/andra elakheter efter min dotter. Jagar med pinnar. Gör allt för att provocera både andra barn och vuxna.

Barn 2 springer runt i kvarteret och roar sig med att bla ringa på grannars dörrar. Rekordet på vår dörr är 21 gånger på en timme. Klampar bara in i grannars trädgårdar utan tillåtelse. 

Båda barnen kastar sten och pinnar in i grannars trädgårdar och även på husen. Gapar och för väsen.
    Båda barnen har assistent i skolan varje steg dom tar, men hemma släpps dom ut ensamma,  föräldrarna är aldrig med dom ute och har koll. 
    Både vi och andra föräldrar i kvarteret har fått knacka på hos familjen för att berätta hur deras barn (framför allt barn 1) beter sig. Då blir föräldrarna,  framför allt mamman arg och fruktansvärt otrevlig mot oss. Skäller och skriker åt oss att vi inte ska lägga oss i osv

Deras barn är elaka mot alla, men har siktat in sig lite mer på min dotter, som är 8 år. Hur många gånger ska en 8 årig tjej behöva utstå att höra att hon är ful, äcklig, sämst och diverse annat elakt?

Vi boostar henne alltid med att inte bry sig om vad barnet säger, gå bara där ifrån osv men jag är rädd att den dagen kommer när hon faktiskt tar åt sig.

Pga föräldrarna inte tar något som helst ansvar för sina barn och inte har koll på vad dom gör och hur dom beter sig, får vi andra föräldrar turas om att vara ute och hålla vakt när deras barn är ute.

Som förälder själv tycker jag att det är oerhört oansvarigt att släppa ut barn med så svåra npf-diagnoser ensamma utan vuxen som håller koll. Om det icke verbala barnet får för sig att vandra iväg, hur ska då hen ta sig hem? Påkalla hjälp?

Detta har pågått i över 2 år nu. När vi gång på gång försökt att prata med föräldrarna utan annat resultat än att dom blir otrevliga,  gjorde jag en anonym orosanmälan mot familjen, vilket jag vet att en annan grannfamilj också gjort för något år sedan.

Sedan dess har allt bara blivit värre. Trots att jag var så anonym jag kunde i anmälan , förstår/misstänker nog föräldrarna att det är jag, dom är ju mkt väl medvetna om hur deras barn beter sig mot mitt. Mamman i familjen är om möjligt ännu otrevligare, och när hon hör att hennes barn beter sig illa ,uppmuntrar hon dom att fortsätta.

Hon ropar högt i kvarteret att hennes barn får leka/göra hur dom vill.

För några dagar sedan stod jag i mitt kök och hade fönstret på glänt. Min sambo var inte hemma och båda våra barn var inne med mig,  alltså var ingen i familjen ute i trädgården.

Mamman och de 2 barnen går förbi mitt hus då mamman säger, högt för sig själv "usch vad det luktar äckligt här" 

En stund senare är jag och barnen ute och cyklar, och cyklar då förbi mamman och barnen. När vi cyklar förbi börjar mamman igen "usch vad äckligt det luktar! Åh fyyyy! Känn vad det stinker! Och hon uppmanar sina barn att lukta och uppmuntrar dom till att göra "luktar illa-tecken". Detta är alltså en fullskalig pik mot mig och min familj.

Att man som mamma till två barn som redan beter sig illa, uppmanar dom till att bete sig ännu värre... finner jag inga ord för.

Jag vet att jag har alla andra grannar i ryggen,  alla vet, ser och hör hur barnen beter sig och jag har flera gånger hört andra grannar säga åt dessa barn.
    Många andra föräldrar i kvarteret säger att dom ska göra anmälningar men gör det aldrig, tyvärr vågar dom väl inte.

Vad hade ni gjort i min situation? Ringa soc igen? Polisanmäla för trakasserier och kränkning? 

Jag mår så dåligt över detta och väljer i den mån det går omvägar för att inte behöva gå förbi deras hus, för att slippa höra mamman ropa efter mig att det stinker när jag går förbi.
    Om någon annan granne är ute ropar hon ingenting,  antagligen för att hon försöker undvika vittnen till sitt beteende, men jag har berättat för andra grannar om det så dom är medvetna om vad jag/vi får utstå.

Familjen är inte från Sverige och ibland pratar dom på sitt modersmål när man går förbi, då vet jag ju inte vad hon säger.

Jag skulle börja föra dagbok dag för dag, sen hade jag gjort en orosanmälan till Soc pga undermålig föräldraförmåga. Helt uppenbart klarar de inte att fostra sina barn, och mycket troligtvis - med tanke på ärftlighetsfaktorn - har någon eller båda föräldrarna själv diagnosen barnen har, vilket givetvis inte hjälper till - men heller inte förmildrar. Naturligtvis ska inte kvarteret behöva ta ansvar för att deras "monster" inte kan bete sig, och framförallt, kränker både er, era barn och era tomter. Och slutar de inte omedelbart, hota med polisanmälan. Brukar sätta sprutt på tanterna på Soc - de kan hamna i media om det vill sig illa.

De ligger garanterat redan hos Soc, tror knappast det är "ny" bekantskap för dem - men desto större anledning att trycka på. Situationen är ohållbar - och nej, det är sannolikt inget som någon gör med någon elakhet i botten, npf är npf, men det FINNS gränser även för npf, och den har uppenbart redan gått i ert fall. 
  • Anonym (Mia)

Jag hade börjat spela in allt som går att spela in. Både ljud och bild. Provocera fram det, t ex du och barnen gör något och så spelar din man in det. 

Sedan polisanmäler du och kontaktar socialen. Ring dom så du får direkt återkoppling. Och skit i att de vet att det är ni. Tvärtom, det är bra att de vet. Försök få med grannarna också. Gör en gemensam polisanmälan. 

Fy fan, stackars deras barn. De har det svårt nog med sina diagnoser och så får de så idiotiska föräldrar. 

• Anonym (Ledsen)

Tack för era svar! Smart tips att föra dagbok, det ska jag verkligen ta till mig.

Självklart vill jag poängtera att jag förstår att barnens diagnoser är en anledning till deras beteende , men heller ingen ursäkt

Jag kan också förstå att det inte är lätt att ha två barn med dessa diagnoser, men hur man än vänder och vrider på det så är det deras barn, och deras ansvar. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-06-27 13:43:09 följande:

Tack för era svar! Smart tips att föra dagbok, det ska jag verkligen ta till mig.

Självklart vill jag poängtera att jag förstår att barnens diagnoser är en anledning till deras beteende , men heller ingen ursäkt

Jag kan också förstå att det inte är lätt att ha två barn med dessa diagnoser, men hur man än vänder och vrider på det så är det deras barn, och deras ansvar. 

Nej, det ursäktar inte vad barnen gör. Men de har ju inte fått lära sig annat. De föddes ju inte elaka. De hejas på av deras föräldrar. Det är föräldrarna som har hela ansvaret och som borde söka hjälp. Och barnen borde omhändertas. 
  • Anonym (Vidgis)

Jag hade på fullaste allvar tagit ungarna i hampan och lett hem dem och gett föräldrarna en redig utskällning, varje gång!

Det hände ofta när jag bodde i stan, men när jag tog tag i det började ungjäklarna gå omvägar om vårt hus och saker fick vara ifred, även här skylldes det på 1000 diagnoser.

Det handlar om dålig uppfostran och är ett föräldraansvar, men det ska alltid skyllas på alla dessa jäkla diagnoser. Diagnoser går att styra upp, men man måste inleda ett konsekvensbeteende redan från början, klarar man inte det bör barnen vara hos nån som kan.

Sånt här måste få repressalier som känns för föräldrarna.

Vill du inte göra som jag så är ovanstående råd jättebra. Dokumentera och anmäl, hjälper inte det så gör om det tills nåt händer.

Helt ofattbart att en familj ska få terrorisera ett helt område.

• Anonym (Hm)

Man kan ju faktiskt polisanmäla barn, även om de är just barn. Ansvaret hamnar då hos föräldrarna. Er dotter blir både trakasserad och ofredad av barnen och det kan och bör anmälas. Familjen kommer ämdå förstå att det är ni. Så ni skulle ju eventuellt kunna ge en förvarning att ni kommer anmäla om de inte börjar ta fullt ansvar för deras barn. Det är såklart lite läskigt och otrevligt med grannosämja, men er dotter ska ju inte behöva stå ut med sånt där och inget annat barn heller 

• Anonym (OS)

Håller med övriga. Dokumentera och anmäl. Och prata med övriga grannar igen så att de också anmäler. Lägg anmälans tyngd på att barnen inte tas hand om, att de riskerar att råka illa ut när de rör sig ute ensamma och skapar bråk osv. 

• Anonym (kattan)

Sätt upp ett elstängsel eller en fejkringklocka som de får en stöt av när de trycker på den.. 

Om alla grannar går ihop sig och anmäler samtidigt? 

Det är ju inte så konstigt att barnen är som de är med den mamman

• Anonym (m)

Doumentera och polisanmäl, varje gång

ta hjälp av polisen att hantera de här människorna. Bra att ha en ljudinspelning eller videoklipp att visa när de kommer

• Anonym (Fyfan)

Alltså fyfan vilken mardröm. jag Har själv en dotter på 8 år. Och jag vette fan om jag skulle orka höra alla ord hon får slängd i ansiktet. I det här fallet, då man sagt till föräldrarna och dom inte lyssnat så hade jag glåpat tillbaka till ungarna. Sjukt omoget, men så är jag. vissa personer behöver bli utsatt för samma sak för att fatta att det här inte är ett okej beteende. 

sen hade jag redan nu gjort en socanmälan. Men de här känns som en familj som inte kommer acceptera den så bra. Så va anonym. Sen kan jag tänka mig att din man har större auktoritet än vad du som kvinna har. Låt han, om möjligt skicka iväg barnen eller säga till dem. 

Svar på tråden Trakasserad av granne, vad ska vi göra?