• Anonym (Ledsen)

Underhåll från spelmissbrukare

Hej! 

jag har en fråga och söker andra som vet eller varit i samma sits. 

mitt ex som jag har två barn med. Han sitter hos kronofogden. Han betalar endast 3400kr för två barn i underhåll till mig. Men han får behålla ett förmånsbelopp för sin sambo som har noll inkomst. Ska jag verkligen stå för allt förutom underhållet? Allt har blivit dyrare, två barn med npf, jag får ta all vab alla läkarbesök mm. 

• Svar på tråden Underhåll från spelmissbrukare
  • Tow2Mater

Varför har ni inte barnen varannan vecka eller liknande? Det är väl det vanligaste.

• Anonym (Klara)

Jag är inne på lite samma sak som tidigare skribent. Varför tar inte han hälften av vabbandet och läkarbesöken? 

Du kan ha rätt till högre underhåll på grund av barnens diagnoser! 

Om det är väldigt mycket vab och sånt kan du kolla om det är mer lönsamt med omvårdnadsbidrag istället (förmodligen inte, men ändå värt att kolla). Till sist tar ju vab-dagarna slut om man är hemma mycket. 

• Anonym (Samma)

Bor barnen med dig på heltid? Får du underhåll från honom eller från FK?

Jag har sedan min separation sen haft barnen på heltid. Han betalar det han måste till FK, men inte EN krona mer. Jag står för precis allt och tar alla läkarbesök, utvecklingssamtal osv. Om jag skulle vilja ha högre underhåll behöver jag gå via tingsrätten och stämma på högre belopp, men då krävs att han har en högre inkomst.... vilket han inte har. Inte ditt ex heller låter det som. 

Nån skrev att det går att få högre underhåll om barnen har diagnoser, nej det kan man inte (om man inte går via tingsrätten). Däremot kan man ansöka om om omvårdnadsbidrag från FK om man har merarbete på grund av barnens diagnoser. 

Så den krassa verkligheten är att du kommer att få stå för allt som inte underhållet täcker, om ni inte kommer överens om annat. 

• Anonym (S)

Jag förstår att du har det tajt, men tyvärr är en förälder inte skyldig att göra mer än att betala underhållet. 

Tekniskt sett har du samma rättigheter. Du kan ge upp dina barn till samhällets vård och bara betala underhåll. Men i praktiken är det ju inget man gör, när man vill och kan ha sina barn hos sig.

Kolla upp om du kan få omvårdnadsbidrag. Men annars finns det väl inte så många alternativ. Bara att kämpa på.

• Anonym (Ledsen)
    Tow2Mater skrev 2025-06-27 17:43:30 följande:

Varför har ni inte barnen varannan vecka eller liknande? Det är väl det vanligaste.

Vad har det med min fråga att göra? 

han är ego och bryr sig bara om jobb, han har en mkt ansträngd relation till barnen och nu är barnen rädda för honom. Så nu behöver dom inte träffa honom mer. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Klara) skrev 2025-06-27 18:03:37 följande:

Jag är inne på lite samma sak som tidigare skribent. Varför tar inte han hälften av vabbandet och läkarbesöken? 

Du kan ha rätt till högre underhåll på grund av barnens diagnoser! 

Om det är väldigt mycket vab och sånt kan du kolla om det är mer lönsamt med omvårdnadsbidrag istället (förmodligen inte, men ändå värt att kolla). Till sist tar ju vab-dagarna slut om man är hemma mycket. 

Vad spelar det för roll vad han gör eller inte gör? jag står såklart ensam med barnen för att han är helt oförmögen till att vara en pappa och barnen vill inte längre vara där. Jag har stöttat och hjälpt till i över 8 år. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Samma) skrev 2025-06-27 21:24:28 följande:

Jag har sedan min separation sen haft barnen på heltid. Han betalar det han måste till FK, men inte EN krona mer. Jag står för precis allt och tar alla läkarbesök, utvecklingssamtal osv. Om jag skulle vilja ha högre underhåll behöver jag gå via tingsrätten och stämma på högre belopp, men då krävs att han har en högre inkomst.... vilket han inte har. Inte ditt ex heller låter det som. 

Nån skrev att det går att få högre underhåll om barnen har diagnoser, nej det kan man inte (om man inte går via tingsrätten). Däremot kan man ansöka om om omvårdnadsbidrag från FK om man har merarbete på grund av barnens diagnoser. 

Så den krassa verkligheten är att du kommer att få stå för allt som inte underhållet täcker, om ni inte kommer överens om annat. 

Tack för svar! Har omvårdnads bidrag för äldsta sonen. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Samma) skrev 2025-06-27 21:24:28 följande:

Hej, ja de bor hos mig heltid. Jag får underhållsbidrag från fk samt ett omvårdnadsbidrwg för ena barnen. 

jag älskar mina barn och känner mig lycklig som har dem så mkt. Men så sjukt att han betalar 3400kr i månaden och inget mer. 

• Tow2Mater
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-06-28 21:09:16 följande:

Vad har det med min fråga att göra? 

han är ego och bryr sig bara om jobb, han har en mkt ansträngd relation till barnen och nu är barnen rädda för honom. Så nu behöver dom inte träffa honom mer. 

Eftersom om ni gjorde som majoriteten gör, hsr barnen vv, skulle du inte få något alls. Men du skulle ha tid att jobba och tjäna mer på veckan du inte skulle ha dem. 

Att han prioriterade jobbet gick säkert bra medan ni var tillsammans och du fick ta del av inkomsten? Det blev ju ändå två avkommor.

Har han utmätning finns ju inte mycket pengar han ens skulle kunna ge dig extra även om han skulle vilja. Många kommer ju överens om sånt. Men i hans situation går det ju inte.

Fråga dina föräldrar om de kan hjälpa dig? Flytta till mindre? 

• Anonym (Klara)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-06-28 21:15:09 följande:

Hej, ja de bor hos mig heltid. Jag får underhållsbidrag från fk samt ett omvårdnadsbidrwg för ena barnen. 

jag älskar mina barn och känner mig lycklig som har dem så mkt. Men så sjukt att han betalar 3400kr i månaden och inget mer. 

Det allra sjukaste är att han inte tar hand om sina barn. Men jag håller också med dig om att underhållet är alldeles för lågt. 

Hur länge sedan var det ni fastställde underhållet? Man ska väl öka det med jämna mellanrum (både pga inflation och ökade kostnader med åldern)? 

Svar på tråden Underhåll från spelmissbrukare